Vad behövs?
Funderar på att köpa några Malawiciklider. Har lite frågor? ;) 1. Hur stort akvarium måste man ha minst? 2. Måste man ha sand i botten? 3. Hur många kan man ha? Det var mina frågor, satt vi inte blir något misstag tex för litet akvarium:) Mvh Alwa
Och vilka fiskar kan man ha tillsammans med de?
Vad jag vet är de vill ha sand eftersom de har ett naturligt beteende att sila sand med gälarna
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hej. kul att du är nyfiken och det är alltid bra att ställa frågor om malawisar och precis så var det en medlem som hade malawisar som projekt. Titta gärna in på tråden för där gav jag lite tips o råd:
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54d3a696ce12c41c4e002418-mina-forsta-malawiciklider
Vissa blir ju större än andra och så beror det ju på ifall du ska köpa småfisk eller fullvuxna till att börja med! Jag skulle dock säga 375L och uppåt. Jag har just nu 24st malawisar i mitt 300L men då är alla fiskarna bara 4-7cm stora och ska om några veckor få hoppa över till ett 420L. Ang sanden så är det ju väldigt mycket finare att ha sand än grus men i mitt 300L just nu så har jag crus som är 5-7mm och de två större hanarna gräver där med. Hur många du kan ha beror ju helt på hur stort kar du har men malawisar kan man i allmänhet (finns säkert undantag) ha många utav. Jag har som sagt 24st i ett 300L och det funkar perfekt men jag kommer nog ha runt 35-40st sen i mitt 420. Tänk på att desto fler fiskar desto bättre filtrering behövs och desto fler vattenbyten. Jag kommer ha dubbla Sunsun 404B i mitt 420 t.ex.