Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 881 ggr
[SonjaG]
0

Kampfiskar

Jag har haft flera olika kampfiskar. Alla dör de inom 2-3. En del säger att dom är hårt drivna och inte blir äldre. Det är lite tråkigt att på förhand veta att jag bara får behålla den så pass kort tid. Alla andra fiskar lever ju vidare år efter år och mår bra.

Ofta, men inte alltid,  är buken svullen när den dör. Har någon här kunskap om hur de ligger till, varför buken svullnar och varför de inte blir äldre? Tack för era synpunkter.

[Udoon]
0

dör inom 2-3…?timmar,  dagar? veckor? månader?🤔att buken svullnar kan vara antingen förstoppning eller bukvattensot. oftast brukar kampfiskar vara hyffsat tåliga, så vet inte vad ditt problem är. hur ser ditt akvarium ut? temp, vattenvärden etc.

Fjordell
0

Det är normalt för kampfiskar att leva 2-3 år, men vissa blir betydligt äldre än så. Jag utgår från att du menar år, TS. Om buken är svullen så kan det vara ett tecken på att fiskens organ slutat att fungera. Inte alltför ovanligt på gamla fiskar, det är naturligt att organen börjar ge upp till slut. Men det kan även bero på annat. Som #1 nämner kan det vara t.ex förstoppning. Detta kan de lätt få om man exempelvis matar med mycket röda mygglarver.

[SonjaG]
0

ÅR menar jag förstås. Ursäkta…

Jag ger aldrig mina fiskar röda mygglarver. De får vita mygglarver, olika flingfoder, små granulat, räkmix, ibland lite räkrom.  Jag vill variera kosten och alla andra mår ju utmärkt. 

Tempen är 27-28 gr o vatenvärdena kollar jag ju inte så ofta. Ett akvarium som varit igång länge behöver man väl inte hålla på att kolla värdena. Men det är klart, om en fisk dör så…

Jag får väl acceptera att de inte i allmänhet blir så gamla. Någon av dem har nog blivit lite äldre, kanske 3-4 år. Tack för svar.

[Mogg]
0

Man kan förhindra förstoppning genom att mata sina fiskar med en mosad kokt ärta (gärna en fryst ärta). Ge det lite här och där, inte för ofta. Kanske en gång i månaden eller när du märker att magen verkar stor.

[Udoon]
0

Blir dom flera år gamla så är det väl inget direkt fel på det, dom är ju inte direkt som Guldfisk, som kan bli jättegamla.