Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1011 ggr
AlmaAlmaAlma
0

Ny här

Hej!

Jag är ganska (väldigt) ny här på iFokus, och jag har hittat denna helt underbara sida om Akvarielivet. Jag själv har två akvarium med lite smått och gått. 

Jag undrar kanske om någon vet någon bra butik som finns i Stockholms området som säljer Nano Akvarium till ett bra pris?

Jag har bivit helt förtjust i dom. 

Någon som har bra erfarenhet av Nano som kunde förklara lite?

1. Lätta att sköta om?

2. Hur ofta städar du ditt om du har räkor + Guppy eller någon liten fisk i?

Så tacksam för svar om någon hittar detta inlägg. 😊

[Jens]
1

Butik kan jag inte svara på för jag bor inte i Sthlm. Välkommen hit förresten 🙂

Jag har två st nano på 30 L och tycker det är lätt att sköta dem om man har soil för värdena blir bättre men naturligtvis så får man göra delvattensbyten varje vecka och göra rent pumpen.

Jag städar aldrig i karet så att säga utan sköter om växterna så de inte växer och blir för stora men annars gör jag inte mer än att njuta av det som finns i karen 😉

AlmaAlmaAlma
0

Åh tack så mycket!

Åh vad bra, då kanske det blir ett nano om jag hittar en bra butik med bra priser…🙂

[Jens]
0

Ring runt och säg att du söker efter bra pris på nano och sen frågar du vad det kostar och säger de ett pris för ett 30 L AquaEL Shrimpsrt för 695 så säg: jaha då har jag hittat ett billigare för 595. Håll på så så hittar du ett billigt kar ;) Kolla blocket och även Facebook-sajter ( länkar finns under Länkar här i forumet)

mimåne
0

Välkommen till akvariefisk! Hoppas du kommer trivas :)

Vi brukar säga att ju större akvarium, desto lättare att sköta om. Nano är i minsta laget och därför också lite mer krävande. Men generellt om man sköter om det med vattenbyte en gång i veckan och vet vad man gör så är det inga problem. 

Jag är nyfiken på vad du har för fiskar och akvarium :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

AlmaAlmaAlma
1

Åh tack så mycket för alla svar!

Ja bra det ska jag verkligen göra Jens.

Mimåne jag har ett akvarium på 450 L där jag har lite olika papegojfiskar, Ancistrus malar och några flying fox. 

Sen i mitt 54L akvarium har jag mest räkor (red cherry och amanoräkor) men några snäckor och lite Guppy hanar.

Carronella1
1

Välkommen till Akvariefisk iFokus

Hoppas du trivs!

Djurälskaren Hjärta

72mm
0

Välkommen. Och visst är nanos trevliga! Lätta att sätta upp och bra för att göra mindre projekt med. Sedan måste jag säga att jag tycker man får ganska mycket för pengarna, i det 30l Aquael räksettet som Jens nämnde så ingår en liten värmare, pump/filter, täckglas och en LED- lampa som faktiskt är riktigt snygg. Allt för 5-600kr.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
0

Välkommen. Hoppas du skall trivas här med oss :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Åh papegojfisk! Det lät trevligt! 

72mm, hur pass stark är belysning i ett sådant nano? Stark, medel eller kass?

72mm
0

Jag har så liten erfarenhet av andra, mer "riktiga" system så jag vågar knappast säga. Den är på 6W, fast det säger ju inget. Tror inte jag lyckades klura ut hur många lumen den var på, men jag skulle säga medel.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
0

6w låter som ganska standard för storleken och är nog motsvarade lysrör man får i övriga akvariepaket.