Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1123 ggr
axa
0

Söker trevliga arter

Söker trevliga arter som är lite lättodlade och som helst inte skyddar yngel eller är fenbitare. Skall passa i ett 60 liters, alltså inte stora. Alla förslag mottages förutom Molly, Guppy, Platy och Svärdbärare. Med lättodlad menar jag som påfågelgoby, Guppy osv.

Mundis
0

Kanske någon liten betta? :)

Sara97
0

Någon killi kanske??

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Hell
0

Titta på mindre regnbågsfisk? Exempelvis Pseudomugil gertrudae, pseudomugil furcatus, pseudomugil paskai, iriatherina werneri och pseudomugil signifer.

De är väldigt, väldigt snälla dock så de får inte gå med några elakingar! 😉 En lekmopp, lite flytväxter och sen att du har mat som passar ynglen när de väl visar sig. Små infusorier, annan levande föda och sen att det finns mycket flytväxter där de kan gå och plocka i sig ett och annat.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

axa
0

Oj vilka snabba svar, verkligen uppskattat!🙂

Fastnade lite extra för iriatherina werneri och pseudomugil signifer . Hur stora blir dessa, vad för värden vill de ha och temperatur? Mer om dess lek?

Hell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Om du är bra på engelska rekommenderar jag att kolla på Seriously Fish och dom artiklar de har där om arterna. 

Problemet med iriatherina werneri är att hitta honor, hanarna är så sjukt fina så det tenderar att vara dom som dyker upp i handeln. Hur stora de blir vet jag inte, har sett att de står 3 - 4cm men tycker nog mina var lite större än så. De vill ha pH mellan 5 - 8, temp mellan 22 - 30 så de klarar faktiskt stor variation. Huvudsaken är att det är stabilt. För att trigga lek kan man, om man vill, höja tempen lite. Jag behövde aldrig göra det, dom lekte precis hela tiden. I mitt gick de i pH 7 och en temp på 23 - 25. Minns inte exakt temp, haha. De är lite bra på att hitta ägg, så om man vill ha många överlevare kan yngelkar vara en bra idé. De har även väldigt liten mun så de kräver att maten anpassas efter det. 

Allt som allt, en sjukt vacker fisk som "spelar" för varandra hela tiden om de trivs.  Kolla youtube, de är så vackra. De ska hållas flera, i ett 60l skulle jag ha minst 6 - 10stycken.

För pseudomugil signifer skulle jag rekommendera minst 8 - 10 stycken, dom trivs att vara flera.  Hanarna kan gruffa en del med varandra när de är fullvuxna och könsmogna, så det kan hända att man får plocka bort en eller två då. Det är väl egentligen lite samma här, dom kan gå i lite olika pH/värme så länge det är stabilt. Jättehäftiga fiskar som står och vevar med sina "armar".

Det som gäller för båda sorter, speciellt om yngel ska överleva, är att du har mycket växter. Med I. werneri främst flytväxter, med P. signifier främst fin mossa. 

På bilden är några av mina gamla i. werneri.

axa
0

#5 Okej, ska kolla sidan. Tack för info! Akvarielagret kan säkert tänkas ha eller kunna beställa honor åt mig om det blir så att jag skaffar ett gäng. Prefekt storlek var det på dom också!

Hell
0

#6 Det kan dom säkert! Är det en butik med koll brukar de kunna fixat, det var så jag fick mina. 😉

mimåne
0

Vad ligger såna här fiskar i för pris Hell?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hell
1

#8 Oj, svår fråga! Jag har betalat allt mellan 40 - 70:-, men de kan kosta bra mycket mer än så! Pseudomugil paskai som jag nämnde ovan har jag sett för 140 - 170. STYCK. Det beror lite på vad man har för handlare, vilka kontakter de har och var fiskarna kommer ifrån. 

ETA: Vill inflika att jag inte har betalat mellan 40 - 70 för p. paskai, jag har faktiskt aldrig haft just dessa. De jag har sett i butik brukar ligga över hundralappen.