Hjälp! Köp imorgon!
Jag undrar några snabba frågor, ska åka och handla imorgon.
Kan man ha otocinclus tillsammans med små räkor (i ett 54 L akvarium)?
Hur många otocinclus kan man ha i ett 54L akvarium?
Djurälskaren 
5 st Ottosar och det går bra tillsammans med räkor :)
Åh tack så mycket Jens! :)
Djurälskaren 
Så lite så .. Tänk bara på att ha gott om mat. En fundering. Att ha Ottosar i ett nystartat kar är mycket svårt för de vill stort sett äta jämnt. Hade jag varit du så hade jag väntat åtminstone 3-4 månader innan köp av Ottosar.
Ja då, jag har köpt mycket i förberedelse redan! :D
Djurälskaren 
#4 har du köpt alger som dom kan äta också?🙂
japp :D
Djurälskaren 
Jag har 6st ottisar tillsammans med räkor i mitt 54liters. Som fler påpekat så är de svårt att få algerna att räcka i nyare kar, så se till att stödmata ordentligt :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
ja tack! Ska köpa lite mer alger kanske
Djurälskaren 
Hur köper man alger Carronella1 och var hittar man det?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Dom finns lite på olika djuraffärer. Alla har tyvärr inte sånna så man får ringa/åka runt och fråga lite.
Djurälskaren 
Ojdå vad intressant. Det har jag faktiskt aldrig sett någonstans. Kan du visa hur det ser ut? :)
Man kan också köpa det i en vanlig mataffär. Mallarna och räkorna brukar älska det…
Djurälskaren 
Dom här brukar vara väldigt bra
Djurälskaren 
Intressant men jag måste fråga en sak. Frambringar dessa onödiga alger, alltså sånt som man inte vill ha för mycket av i karet?
Måste säga att jag aldrig hört talas om någon som köper såna här alger avsedda för människor. Men det kanske är helt okej åt fiskar också?
Nej absolut inte mycket, jag märker inte någon stor skillnad på det vanliga.
När dom ätit upp det så kommer det inte att bildas mycket andra alger, så dom e riktigt bra.
Djurälskaren 
För mig har det alltid funkat!
Djurälskaren 
Låter ju toppen! Bra att tänka på för jag har inga alger alls i mitt stora kar eller i 63 L eller i ena nanot. Det är jättebra men i det andra nanot så är det något jag kämpar med …
#17 Om jag tittar i länken i #13 så ser det ut att vara Nori ark.
Hur gör du? Lägger du bara ner en liten bit eller vad?
Se bara till att det inte innehåller andra tillsatser, salt osv.
// Sofia
Jag hittade Nori (Porphyra) ark i hälsokostaffären. Det står bara Nori sjögräs ingenting om salt eller några andra tillsatser så då tar jag för givet att det är rent sjögräs.
Innehåller det inte mycket salt naturligt? Hur är det för våra sötvattensfiskar?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#22 Vet inte men Carronella1 kanske kan svara på hur hennes fiskar reagerat.
Hittade lite info om olika sortera sjögräs, sedan om det står är korrekt vet man ju inte….
Carronella1 har du möjlighet att svara?
Det finns olika sorters, man får kolla vilken som har salt och vilken som inte har salt.
Djurälskaren 
Jamen vad ger du de?
Noriark (rödalg), kombu, wakami eller vad? Och på vilket sätt och hur mycket åt gången?