Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2068 ggr
Hells Angel
0

Vita prick? AKUT!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, min ena Platy har fått små vita prickar, inte så många en men jag är väldigt orolig ifall det är vita prock?!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
0

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
0

Hells Angel
0

Hells Angel
0

[Jens]
0

Om det är vita prick så ska du naturligtvis behandla dem med medicin. Däremot så ser jag inte några vita prickar utan en prick. Den andra bilden där du har tagit upp Platy gör mig lite olycklig. Varför stressa platyn?

När det är så få prickar som 1-2 stycken så kan de försvinna om de har en trivsam miljö i akvariet.

Hells Angel
0

På den senaste bilden är det svårt att se men hon har en vit prick på fenan!

Hells Angel
0

Hon var inte änns uppe i 15 sekunder, så jag tror inte hon blev så stressad, Jens!

Hells Angel
0

Hon har inte bara en prick! På ena sidan har hon 3 och på andra 4, och en stor på stjärtfenan!

[Jens]
0

Man ska inte ta upp fiskar i onödan. Självklart blev det ett obehag att fastna i ett nät även om det var 15 sekunder men gjort är gjort.

Kan du försöka ta en bättre bild i karet på henne/honom? Ser du att fler har drabbats?

[Jens]
0

Okej, då tycker jag du ska genast vända dig till en akvariefiskbutik och köpa medel för vita prick. Finns en del butiker som är öppna till 19-20:00 idag och även öppnar tidigt imorgon.

Hornbach har öppet t ex till 20:00.

[JenniN]
1

Men hjälp, hur behandlar du den stackars fisken egentligen =(

Wellcraft
0

Tycker också att du ska mediciner, är det många vitaprickar så är det helt enkelt dags för det, dra upp doppvärmaren någon grad också.

Som föregående sagt, ta inte upp dina fiskar i onödan, självklart blir det en stor stress även om den bara är uppe några sekunder - fisken kan ju inte andas!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Hells Angel
0

Förlåt, men jag blev skit stressad när jag såg dem vita prickarna och nu verkan hon iaf inte ha tagit någon skada då hon simmar runt som om inget har hänt och verkar inte vara stressad. Och om jag ska vara helt ärlig så verkade hon inte vara stressad i nätet heller, hon simmade in i det själv och jag tog inte upp henne ur vattnet utan höll den lite längre upp så att hon låg på sidan, tog snabbt 2 bilder och sen la ner nätet igen, och hon hade inte bråttom ur nätet, hon simmade ut och in flera gånger så… jag tycker själv inte att hon verkade ta skada! Något tips på medicin man kan ha och var man får tag i det?

[Jens]
0

Ingen fara =) Tänk på att inte göra saker i onödan men nu blev det stressigt och man får hoppas att hon inte tog illa vid sig. Stress kan också leda till vita prick men det kanske du inte visste?

Faunamor sägs vara bra mot vita prick och som jag skrev tidigare så är Hornbach öppet till 20:00.

Wellcraft
0

#13 Inget att be om ursäkt för, alla kan göra fel och det är helt acceptabelt så länge man lär sig och tar till sig vad andra säger.
Fisken har säkert inte tagit någon skada, men det är ändå en onödig stressfaktor.

Jag medicinerar just nu med punktol, ska vara bra.
Har fungerat bra för mig och verkar som att det är någorlunda skonsamt mot malar och snäckor, mina har iaf inte tagit skada.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Jens]
0

Wellcraft. Berätta gärna hur det går för jag har inte hört talas om punktol och det är bra att veta ifall det händer mig eller andra som har t ex snäckor.

Wellcraft
0

Det går bra, prickarna försvann fort och fiskarnas allmäntillstånd har inte förnädrats (platy, betta splendens).
Dock strök min Kardinaltetra med, men den var full av prickar och mådde väldigt dåligt innan vi ens hann medicinera.
Min Ancistrus mår bra & käkar fint, mitt posthorn försvann dock så antar att den dog :( Men helenasnäckorna i andra karet mår bra och har till och med förökat sig under medicineringen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Jens]
0

…. men så bra Wellcraft ! Sånt gillar jag !!

Hells Angel
0

Vart får man tag på Punktol?

Wellcraft
0

Gå till din djuraffär :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
1

Men det är viktigt att man inte medicinerar i onödan. Vita prick börjar oftast på fenorna och sprider sig snabbt. Redan imorgon borde du kunna se en försämring, att nya prickar uppkommit.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Magnus I
0

Har hört att ozon O3 ska vara bra mot vitaprick även i förebyggande syfte.
Har inte testat själv ännu så jag kan inte bekräfta. Någon annan som kan?

/M

qrille
1

Vad har du för temperatur i karet? Vita prick-parasiterna gillar inte hög temperatur, så det är en bra ide att höja temperaturen så mycket du vågar med tanke på vilka fiskar du har. Om du ar möjlighet kan det även vara bra att höja temperaturen på karet rejält nåt dygn för att bli av med parasiterna , medans fiskarna bor i ett annat kar. 

Jag råkade ut för vita prick för ett antal år sedan och lyfte då över de värst drabbade fiskarna (som också tålde hög temp) till ett karantänkar. Höjde temperaturen en bit över 30 och det som var så fascinerande o se var att alla prickarna försvann på samma grad.   

Tänk på att faran inte är helt över för att prickara är borta, fiskarna har troligvis små sår där pickarna suttit. Avbryt därför inte medicineringskuren i förtid.

Hells Angel
0

Jag blir bara mer och mer osäker på vad det är. När jag tog upp henne igår så passade jag på att stryka henne löst och upptäckte att prickarna är väldigt mjuka men man känner dem ändå. Idag har en prick försvunnit men hon har fått 2 till på stjärtfenan. Men det konstigaste är att dem ser ut att sitta löst, dem liksom "fladdrar" när hon simmar runt, nästan som om det är parasiter som sitter på sidan…?

Sara97
0

Kan det vara svamp?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Hells Angel
0

Jag har ingen aning men idag gick jag till Djurfavoriterna och kollade på alla mediciner, expediten sa att faunamor inte funkade och gav mig en vätska istället som är mot pricksjukdomar, gälparasiter och hudparasiter, så jag hoppas att det funkar!

Carronella1
0

Var du i Stinsen idag? :D

Om du hade väntat så hade du träffat mig. Jag ska dit nu snart!

Djurälskaren Hjärta

soulboy88
0

Tips/råd om du har köpt medlet och du har vitapricksjukan  höj termometer till 28grader släck belysningen mata inte dom under behandlingen :) så kommer det lösa sig annars kan det funka med lite salt också

mimåne
0

Jag är ganska säker på att det är vita prick du har. Prickarna kan kännas mjuka och ramla av, jag ska försöka förklara det för dig.

Vita prick är en parasitsjukdom. De vita prickarna du kan se är parasiterna där de borrat in sig på fisken. Där gror de och blir flera. De kommer efter en stund släppa taget och flyta ut i vattnet för att hitta nya offer. Här ser det ut som att den vita pricken lossnat från fisken. Förloppet är snabbt och därför kan man under ett dygn redan se att nya prickat uppkommit.

Svamp yttrar sig inte på samma vis som vita prick utan växer mycket långsammare. Dels också gärna inom ett visst område, det brukar inte komma fram lite här och där på fisken. Får man svamp är det nästan alltid i ett sår eller en reva.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Hells Angel
0

Då ärret nog vita prick! Hoppas att det löser sig!

Sara97
0

Lycka till! :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Hells Angel
0

Det har redan börjat minska nu så antagligen så hjälper medlet!

Wellcraft
0

Uppdaterar lite på inlägg #15, hoppas det är ok.
Posthornet är hittat och hen lever haha, så punktol-medicinen har alltså inte haft död på någon 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund