Segelfensmolly
Men oj vilken snygging du har där😍 Har dock själv aldrig haft mollys av något slag… men en vacker dag kanske ;)
Tack så mycket Fjordell! 😊 Jag fastnade för honom direkt när jag såg honom. Hittar dock inte så mycket info om dem så jag hoppas att jag lyckas få honom och honan att överleva ändå.
De vill ha lite varmare vatten än ex Guppy. Gärna upp emot 28 grader, minst typ 26. De kan vara lite bråkiga mot varandra, speciellt hanarna men av min erfarenhet fredlig mot andra arter.
Mollys trivs i lite bräckt vatten. Annars tycker jag de är tåliga. Har haft en del segelfensmolly och de är verkligen vackra! Får se om jag kan hosta upp nån bild på de fina jag haft under åren nån dag :P
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Jag har haft segelfensmolly:) Tyckte det var en rolig fisk som hade mycket för sig hela tiden, men de är rättså buffliga så lite långsammare och försiktiga fiskarter passar inte med dessa. Hörde från en fiskhandlare att han fick ha dessa med malawi för de var så tuffa:) Precis som ovanstående skrev så trivs de bäst i bräckt vatten:)
Jättefin kille :) Har haft Molly, olika sorters, men dom och jag går inte ihop. Jag lyckas inte få till dem, men jag hoppas det lyckas bra för dig :)
Tack för alla bra svar! Jag har märkt på denna hane att gärna visar sig tuff även mot sin hona fäller han upp ryggfenan, men det kanske han gör för att imponera? Såg även igårkväll att han simmade runt henne några varv, någon som vet om det är en typ av parningslek? De skiljer sig så mycket åt i beteende från andra fiskar jag haft. När man kommer fram till glaset gömmer de sig. Väldigt rädda.. Lägg gärna upp bilder om någon mer har segelfensmolly :)
De kan göra så för att uppvakta men se till så honan inte mår dåligt av det. Kan bli stressande osv.
Har ny dator så detta var enda Mollybild jag har nu… Han var ganska fin ändå! Men finast har en annan varit ;)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Ser jättefin ut! :) ska hålla koll på henne. Hon verkar väldigt blyg och försiktig så kan hända att de två inte går ihop. Ska ge dem någon vecka annars får jag hitt en ny lösning :) så kul med svar från er med erfarenhet! Jag skaffade mitt första akvarie i november så jag är nybörjare och tar tacksamt emot tips!
Det där var banne mig en riktigt präktig och vacker hane!
Har du läst om segelfensmolly på zoopet.com? Jag tror de finns där. I övrigt så tror jag inte de skiljer sig markant från övriga molly när det kommer till beteende och krav på vattnet. Den största skillnaden är väl utseendet. Riktlinjerna för en vanlig molly kan du nog följa ganska bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack mimåne! Ja jag var in å läste där men vill ha ännu mer info, men då kanske jag kan läsa på om vanlig molly då! Kul att du tycker han är vacker och jag kan inte göra annat än å hålla med. Har upptäckt att det inte är bara han som jagar henne utan hon svansar gärna efter honom också ;) en fundering jag har är om jag dock ska skaffa en hona till då de är väldigt intensiva vilket kanske blir stressande för honan efter en tid. Kan segelfensmolly uppvakta andra mollys också eller måste det vara segelfens? Tänkte om de även förökar sig med dalmatinmolly också?
Olika molly kan korsa sig med varandra, precis som du säger själv så är de ganska intensiva och på varandra för att få leka. De tar det de kommer över rent ut sagt. Håll därför helst bara en sorts molly per akvarium.
En hona till tycker jag låter som en bra idé :)
Men du tror inte att det är så klokt att köpa en dalmatinmollyhona då? Är det farligt för ynglen om segelfen och dalmatin korsas mimåne? Skulle vara kul å se vad det blir av korsningen men om det finns någon risk gör jag det inte :)
Nja, farligt och farligt. Det är ju en okontrollerad avel och ynglen blir hybrider men jag tror inte det är någon större fara för avkommorna.
Nämen så söta. Vilket vackert par.