Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 5031 ggr
Sara97
0

Vad är det på min växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Undrar vad detta är…..

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
0

Jag syftar på det mörkgröna fläckarna…

LÄNGE LEVE DJUREN!!

soulboy88
0

ser inte så bra men jag tror det skulle vara lite tofs alger? prova ta en ny bild och ta en bild lite närmare på bladen så kanse man ser bättre :)

[Jens]
0

Jag tror det är alger, inte tofsalger utan vanliga alger. =)

Draken
1

Ser ut som vanliga grönalger.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Det är vanliga grönalger. En ganska "lugn" alg så att säga. Uppkommer mest på långsamväxande växter som din anubias, eller på glasrutor och konstgjord inredning.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sara97
0

Jaha okej men dåså, inget farligt då.(?) jag tog bilden efter jag bytt vatten och städat så det är lite skit som e på växten också :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Nej det är inget farligt :)

Sara97
0

Är det det här man menar när man säger tofs alger?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
0

Är detta också alger eller är det nåt annat?

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Nej det är inget skadligt eller något att oroa sig över. Sånt där bildas naturligt när akvariet stabiliserar sig och bygger upp bakteriekultur.

Sara97
0

Igår, precis efter jag Hade städat karet flöt runt massvis med "Tofs/hår/tråd alger" Och detta fastnade tillochmed på fiskarna. Nu är detta borta förutom ett fåtal som sitter på växterna..jag undrar:vart kom de ifrån?? Jag håvade upp allt jag kunde och fick med mig en del…..

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Sara97
0

#10 jaha okej tack mimåne :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mimåne
0

Flöt det omkring tofs/hår/tråd alger? Det lät märkligt.

Tofsalger flyter inte omkring utan ser ut såhär.
Trådalger eller så kallade Håralger är som jag förstår samma sak och de flyter heller inte omkring. De växer ut från ett fast föremål och blir som en lång lång tråd, det kan se ut som att den flyter för att den kan vaja lite med strömmen. Ser ut som liknande

När man gör ett vattenbyte, så kan det bildas väldigt mycket små bubblor i akvariet av allt syre. Ibland kan de här bubblorna råka sätta sig ovanpå varandra en efter en som en tråd och likna något som flyter omkring, fast det bara är bubblor. Det kan även sätta sig på fisken ibland. Kan det vara något sånt du upplevt?

[Jens]
0

Jag ställer mig samma frågetecken som mimåne för dessa alger som tofs/hår/trådalger flyter inte omkring om man nu inte har skrapat bort det för hand. Kan du ta en bild på dessa som flyter omkring för det kan vara så att det är annat.

Sara97
0

De bilder du länkat ser inte alls ut som de jag har… De jag hade var vita/beigea men allt sånt är borta nu (vad jag kan se) men de såg ut som på bild i #8 fast några var längre och flöt omkring…. Det är säkert inget att oroa sig över för det är som sagt borta nu :)

LÄNGE LEVE DJUREN!!

[Jens]
0

Så bra! :)

axa
0

#15 låter som om du beskriver rötter från en växt🙂 Har du grävt runt eller flyttat växter?

mimåne
0

Eller kanske kom det ner lite lösa hårstrån och damm i akvariet när du städade? Det kan ju förklara att det flöt och såg ut som trådar.

Sara97
0

Jaa så kan det vara… Jag tror inte det var rötter för att jag har inte flyttat några växter…

LÄNGE LEVE DJUREN!!