Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1078 ggr
mizzm
0

Nytt akvarie

Hej! Skulle vara jättetacksam för lite tips! Hade ett akvarium för ett tag sen så jag är inte helt nybörjare inom denna hobby, nu ska jag skaffa ett igen på 200 liter. Om man vill ha någon form av ciklider i detta karet, vad hade ni satsat på då som bottensubstrat? Grus eller sand? Vad är fördelen med det ena eller det andra tycker ni? Tacksam för svar! // MizzM

rosablomma
1

Utgå efter fiskarnas behov, och vad gäller ciklider vill dem ha sand.

mimåne
1

Många ciklider silar sand genom gälarna som ett naturligt beteende. Det kan dem inte med grus. En del ciklider tycker även om att gräva och då kan det underlätta något med sand också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mizzm
0

Självklart utgår jag från fiskarnas behov. Jag vart lite förvirrad då en person på ett zoo jag ringde till och ställde samma fråga till, sa att det beror på vilken typ av ciklid jag ska ha. Hur är det att städa ett akvarium med enbart sand? Tänker på slamhäverten rör ju runt en del och sanden lär väl flyga runt överallt? :P

mimåne
1

När man använder en slamhävert med grus så kan man ju böka runt i det hur som helst, det går inte med sand. Sticker du ner häverten i sanden så kommer sanden sugas upp. Du använder den därför bara ovanför sanden så att endast skräpet kommer med och sanden lämnar kvar.

Richard_$$
1

Jag har i mitt kar både fjärilsciklider och palettciklider, och har grus på botten. Det funkar bra i mitt akvarium och de trivs bra. Har dock inte så grovt grus, utan stenarna är ganska små och rundade. Har hört att ciklider vill ha något eget gömställe som dem kan "härska" över, speciellt palettcikliderna. Lycka till!

mizzm
0

Tack för era tips! Är helt ny på ''ciklid-området'' så att säga ;) är ingen nybörjare med akvarium, har dock aldrig använt mig av sand, utan bara grus så den biten är helt ny för mig. detta akvariet står igång just nu, det ska tömmas och sen ska jag fylla det igen med sanden, hur länge tycker ni de ska gå innan jag kan ha i nån firre? Menar, bakterier finns och följer ju med i filtren plus i sanden. Vad ska jag börja med för ciklider och hur många? Hur många kan jag ha i 200 liters-karet på ett ungefär? tips på inredning?  :) Mvh // M

Richard_$$
0

Vad för sorts ciklider skulle du vilja ha? Det är väl bra om du väntar något eller några dygn innan du lägger i nån firre, så att vattnet hinner stabilisera sig.

mizzm
0

Det vet jag inte, det är ju därför jag frågar ;) har ingen aning faktiskt. jag är bara intresserad av just ciklider och har varit det en längre tid. hoppas nån har svar på frågorna jag ställde :P

Sara97
0

Fjärilciklider är jätte fina och kakaduaciklider är också fräna!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

Richard_$$
1

Trodde att du hade siktat in dig på några du ville ha, men okej :) Jag har inte heller jätte mycket erfarenhet på ciklid-området, men de ciklider som jag har i mitt kar tycker jag är fina. Det är palettciklider och fjärilsciklider. Palettcikliderna ska helst leva i par, en hona och en hane. Fjärilscikliderna kan man ha fler av, oftast en hane och ett antal honor. Fjärilscikliderna har vi haft lite otur med, och det sägs att dem kan vara lite svåra ibland. Du får kolla så att cikliderna passar med varandra, men det gör dem oftast. Ciklider vill inte ha allt för lite utrymme, så du kanske inte ska ha så många arter och individer. Hoppas du fick lite mer information och svar på dina frågor!

mizzm
0

Okej! Tack för svaret :) får fundera lite på vad som ska bo i karet när det har stått ett par dagar. Ciklid av nåt slag ska det vara iallafall, otroligt fina och titta på, även om de kanske är lite mer speciella än andra fiskar :)

Richard_$$
0

Absolut! Lycka till! :)

mimåne
0

Det är alltid bra att ha en plan för de fiskar du tänker skaffa. Så att du får ihop en bra kombination av arter. Det är inte roligt att impulsköpa något som inte alls visar sig passa det man tänkt sig.

Jag tycker om ciklider och har haft en del arter. För tillfället har jag Cryptoheros sajica, Anomalochromis thomasi samt Apistogramma borellii.

Men vi skulle ju kunna börja spåna lite på vad du är intresserad av.

Artakvarium eller sällskapsakvarium?
Ska det vara från en speciell världsdel, t.ex sydamerika, afrika?
Parfisk eller en grupp?
Stor eller liten?
Hur vill du att miljön ska se ut?
Vilket syfte ska fisken ha för dig? Vara vacker att se på, eller kanske vill du ha en som ynglar av sig?

mizzm
0

Ja lite har jag funderat iallafall :) har tänkt att ha ett art akvarium rakt igenom. Inga fiskar som ynglar av sig så lätt helst :p hade sällskapsakvarium tidigare och fiskarna fick yngel hela tiden vilket iofs var kul i början men efter ett tag vart det ju problem med vart dom skulle ta vägen så att säga :) gärna lite blandade storlekar, parfisk eller grupp har jag inte funderat på ännu. Dock är det viktigast för mig att tillgodose fiskarnas behov i första hand vad gäller frågan om hur det ska se ut :) men som sagt är jag ny på ciklider så jag tar gärna emot alla tips och idéer :)

mizzm
0

Gärna afrikanska ciklider, och hellre vacker att se på än att de ynglar av sig

mimåne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hm.. Ja, vill du ha ett artakvarium, alltså en enda fiskart i akvariet så kommer det bara vara den storleken också. Det blir alltså inga blandade storlekar med endast en art.

Vilket är viktigare? :)

Afrikanska ciklider är i regel aggressiva men det finns en art som jag kan komma på som är väldigt fredlig. Det är anomalochromis thomasi. Jag har haft den arten själv med goda erfarenheter. Den kan du köpa en grupp ungfiskar av som du låter para ut sig naturligt. Du kan spara två par och hålla dem båda tillsammans i akvariet. Jag har gjort en tråd om mina anomalochromis thomasi här på sajten, sök på artnamnet så hittar du den om du vill läsa lite erfarenheter.

mizzm
0

Det blev inte ett art akvarium. Olika malawi arter blev det. Dock hade zoo lite dålig koll på exakt vilken art alla var men jag har lagt upp bilder på alla i ett annat inlägg: mina första malawi - ciklider. Hoppas nån vet exakt vilja arter jag har..

mimåne
0

Okej! Lycka till med dem :)