Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1078 ggr
mizzm
0

Nytt akvarie

Hej! Skulle vara jättetacksam för lite tips! Hade ett akvarium för ett tag sen så jag är inte helt nybörjare inom denna hobby, nu ska jag skaffa ett igen på 200 liter. Om man vill ha någon form av ciklider i detta karet, vad hade ni satsat på då som bottensubstrat? Grus eller sand? Vad är fördelen med det ena eller det andra tycker ni? Tacksam för svar! // MizzM

rosablomma
1

Utgå efter fiskarnas behov, och vad gäller ciklider vill dem ha sand.

mimåne
1

Många ciklider silar sand genom gälarna som ett naturligt beteende. Det kan dem inte med grus. En del ciklider tycker även om att gräva och då kan det underlätta något med sand också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mizzm
0

Självklart utgår jag från fiskarnas behov. Jag vart lite förvirrad då en person på ett zoo jag ringde till och ställde samma fråga till, sa att det beror på vilken typ av ciklid jag ska ha. Hur är det att städa ett akvarium med enbart sand? Tänker på slamhäverten rör ju runt en del och sanden lär väl flyga runt överallt? :P

mimåne
1

När man använder en slamhävert med grus så kan man ju böka runt i det hur som helst, det går inte med sand. Sticker du ner häverten i sanden så kommer sanden sugas upp. Du använder den därför bara ovanför sanden så att endast skräpet kommer med och sanden lämnar kvar.

Richard_$$
1

Jag har i mitt kar både fjärilsciklider och palettciklider, och har grus på botten. Det funkar bra i mitt akvarium och de trivs bra. Har dock inte så grovt grus, utan stenarna är ganska små och rundade. Har hört att ciklider vill ha något eget gömställe som dem kan "härska" över, speciellt palettcikliderna. Lycka till!

mizzm
0