Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1346 ggr
Sarah E
0

Lära dvärgkulfisk äta

Mina tre dvärgkulfiskar har vägrat äta något annat än levande foder och det är väl ok då min lokala zooaffär alltid har det hemma. Men jag vill att de ska kunna äta även fryst så nu är det hårdträning som gäller med frysta röda mygglarver. Två av dem äter med ganska god aptit medan den tredje spottar ut. Testade i söndags första gången, fasta igår och så fick de idag. Trots att de bör vara hungriga så vill den tredje inte äta. Så  min fråga: Tror ni jag kan fortsätta erbjuda frysta röda mygglarver några dagar till även om en inte äter? Hur stor är risken att han svälter? (Har på en del håll hört  att dvärgkulfiskar lätt svälter medan andra menar att det gör dom inte alls så lätt.) Som ni förstår känner jag mig lite villrådig. Vad tror ni? Hur skulle ni göra?

Tacksam för svar!

sauk1
0

Jag tror de börjar äta när de är tillräckligt hungriga. De flesta fiskar klarar fasta i 1-2 veckor, så du kan gott hålla ut. Testa lite mindre fryst också, kanske cyklops?

Sarah E
0

Tack för snabbt svar! Har testat både cyklops och artemia men det ratar de alla tre.  Röda mygg funkar bäst hittills, men törs bara ge en i taget med pincett. Är livrädd att få nitrit. Vet inte om han skulle äta ifall jag helt enkelt släppte ner en klick så slapp han kolla in pincetten som verkar väldigt farlig ;)

mimåne
0

Om två av dem äter så kan du väl stoppa ner en klick som får virvla runt från pumpblåset? Även om han inte skulle äta så äter väl de andra två upp maten? Om inte så är det väl bara att plocka bort sen :) ?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Jo det förstås. Svårt få upp resterna bland alla växter bara. Men en 5-6 st kan jag nog släppa i iofs. Honorna äter nog upp den mängden om inte han tar något. Generellt sett är jag inte orolig av mig men de ska ju vara så känsliga…

mimåne
0

Pröva, det går nog bra ska du se :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

AnderssonPeter
0

Har för mig att jag har läst att du kan testa lägga dem i lite vitlök och sedan mata.

http://www.thepufferforum.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=11508

Sarah E
0

Där ser man! De är riktiga gourmeter alltså 😛Tack och lov har alla tre lärt sig gilla frysta röda nu. De äter med god aptit till mattes stora glädje.

72mm
1

Hur gick det med din matvägrande kula? Lärde han sig äta fryst? Edit: man kanske ska läsa sista inlägget innan man frågar… Glöm ovanstående!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
0

Hehe, så kan det gå. 

Jo det gick ju bra men sen tyckte jag att hanen, som ju var svårast att övertyga om att det går bra att äta fryst, magrade lite. Han åt hela tiden och var jämt framme vid glaset och tiggde men kom liksom inte upp i hull. De två andra är runda och fina medan hanen alltid var lite insjunken (dock inte utmärglad). Och så idag kunde jag inte se honom någonstans i karet. Han är puts väck. Inte ens när jag gjorde vattenbyte och rotade runt bland växterna kom han fram. Så jag drar slutsatsen att han dött och att sandsnäckorna käkat upp honom, eller om  det är fruarna kanske. Så tråkigt! Jag hade hoppats på att de någon gång skulle få yngel. Tror inte jag vågar mig på att köpa en ny hane och stoppa i. Inte nu när honorna bott in sig såpass. De kanske skulle ha ihjäl stackarn. 

I alla fall matar jag nu nästan bara med frysta röda mygglarver vilket även fiskarna i mitt andra kar uppskattar eftersom de oftare än förr får smaka :)

72mm
0

Åh, det var tråkigt! Vem vet, han kanske hade något annat problem som gjorde att han var lite kinkig med maten? Något som till slut tog ut sin rätt. Jag har svårt att tro att ett kostbyte kan ha ihjäl en kula, särskilt inte när han verkade äta ok.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Sarah E
1

Nä det var nog nåt knas från start. De verkar trots allt ganska tåliga tycker jag.