Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1863 ggr
VillVetaMer
0

Starta upp gammalt kar

Jag har ett ram akvarium på 222 liter som jag köpte nytt i butik 1997. Användes till 2002. Aldrig läckt under den perioden. På grund av olika anledningar så har det bara stått sedan 2002. I rumsvärme utan saker i eller ens grus. Täckglasen ovanpå. Ett tag stod det i ett pannrum där det eldades med ved, men inlindat i lakan flera varv. Nu vill jag dra igång detta igen. Jag har känt på fogen och den känns okej, fortfarande gummi liknande och inte torr. Hur bör jag göra för att göra detta på bästa sätt? Vill inte få läcka eller spricka. Har all utrustning kvar, utom givetvis olika medel som till vattnet eller till växter eller till fiskar. Trot säkert att jag behöver göra rent det på nåt sätt, mjuk svamp och ljummet vatten?? Hade dränkbar pump då med en skumgummicylinder som filtermaterial, köpte ny strax innan jag stängde ner det som aldrig blev använt. Lysrör och glimtändare (eller vad det heter) måste jag väl byta? Allt fungerade utan problem innan jag stängde ner det, så jag tror inte att jag behöver byta ut nåt mer. Anledningen till att jag stängde ner det är lite komplicerad och har en lång förklaring men har med en stormig separation att göra. Tycker att det är synd att det bara står, och saknar pysslet. Vänligen, M.

[Jens]
0

Kul att du har fått upp intresset igen! 🙂

Jag skulle rekommendera att ställa karet i badrummet och fylla på vatten i karet och låta det stå en vecka och se om det håller tätt. Gör det det så är det nog ingen fara. Göra rent karet är precis som du säger.. svamp och ljummet vatten och det är lite slit men det blir bra när man ser resultatet.

Glimtändare behöver man inte byta om man inte måste men däremot lysrör för de är för tok för gamla.

Pumpen. byt bara filtret för det har säkert blivit torrt med tiden?

VillVetaMer
0

Tack snälla för tipset! Ja filtermaterialet är säkert torrt, även om det var nytt och inte använt än då 2002, så smulas det säkert sönder så fort jag får ut det ur butiksförpacningen nu. När jag ska ha nytt är det väl bara att ta det med till butiken : ett likadant tack! ( ? ) likaså med lysrör och glimtändare? Eller sådana filtermaterial kanske inte finns fortfarande?? Men jag funderar ändå lite på att köpa en annan pump. En som suger genom bottenmaterialet till en maskin utanför karet o sen ner i karet igen efter en vända i olika filtermaterial. Vad heter en sådan variant? Vad ska jag ha för storlek? Om jag sen vill seriekoppla den till flera kar i framtiden, är det bra? Vilka filtermaterial är bra att fylla den maskinen med? Vill lära mig så mycket som möjligt om den typen av pump och filtermaterial. Måste man ha en syresättare, sten ( ? ) upptill? Har aldrig haft nån utan har haft utblåset från pumpen i vattenytan istället. Doppvärmare finns givetvis. Vänligen, M.

[Jens]
0

Du tänker nog på ytterfilter? Eheim tycker jag är det bästa och tystaste och jag skrev i en tråd tidigare idag som passar till ett större kar men i samma serie så finns det en mindre och du kan läsa det här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/54cd17b38e0e7410b00002d6-ytterfilter-till-375-liter-kar?discussions-1

Storlek på ytterfilter beror ju på vad du ska ha för fisk men dock så ska det vara minst 3 ggr större än ditt kar.. alltså 222 x 3 = 666 L/h . skulle tipsa dig om denna: http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium/udvendigt_filter/eheim/187325 men titta gärna vad jag skrev om priser m.m i länken ovan. Det är justerbart på utflödet så jag tror denna skulle passa bra.

Ett originalfilter till din pump kanske är svårt att få tag i men det finns att köpa filter som man klipper ut själv så att det passar. Jag gör det själv till min ena pump som jag har. Glimtändare och rör kan du visa upp i butiken och de hjälper dig gärna med att välja rätt.

Seriekoppla? Det har jag aldrig gjort med ett ytterfilter så jag vet inte om det går. Man får nog googla lite om det. Det val av filter är ju kraftfullt i maximal effekt så kanske det skulle kunna gå. Googla lite om det så kanske du finner något svar men då måste man köpa mycket extra tillbehör så undrar om inte ett extra filter till det andra karet blir billigare beroende på vad för kar du hade tänkt dig?

VillVetaMer
0

Tack snälla för tipset! :-) Ja det kanske inte går att seriekoppla? Och om man skulle det så eventuella problem som ( hoppas inte det händer ) kan uppstå sprids ju vidare till alla kar som en sådan ytterfilterspump kör i? Inte bra… Skall kolla dina länkar. Återigen stort tack!! :-) Med tiden hade det varit kul att ha ett maffigt akvarierum med flera kar och odling… Vänligen, M.

[Jens]
0

Jag är glad att jag har kunnat hjälpa till och har du fler frågor så kör på för det är därför detta forum finns. Det finns galet många kunniga personer som kan dela med sig av sina kunskaper!

Lycka till !!

VillVetaMer
0

Jag är stort tacksam till denna sajt och din hjälp! Vad för prylar behöver jag mer till den pumpen du länkade till för att få den att fungera? Nåt som ligger under gruset nån slags plastgaller och sen kopplingar rör och slang till pumpen och tillbaka ner i karet igen? Sånt köper man väl löst ligger inte tillsammans med pumpen? Vänligen, M.

[Jens]
0

Allt som du behöver följer med pumpen =) Bara att skölja av materialet med vatten och sedan köra igång den =)

VillVetaMer
0

Superbra! Stort tack!! :-D

VillVetaMer
0

Finns det någon " faktabankslänk " med olika fiskars levnadsvillkor? Så jag kan börja planera vilket fiskbestånd jag vill bygga upp, givetvis ska det gå under flera månaders tid detta. Vet att det kan komma bakslag då man drar igång med nitrit o sånt. Jag bor i Halland Varberg, finns det nån klubb eller förening man kan bli medlem på? Har sett fb o en fiskgrupp där o är medlem. Men ville fråga här då jag tycker sånt här e lite känsligt… Vänligen, M.

Lillyrod
0

Ett bra ställe att söka information på är zoopet.com. Där finns massor av fisk och växter beskrivna med lite om vad de vill ha för att trivas. Det är inga regler och en del mått och karstorlekar kan tyckas litet men man får ett hum om hur det ska vara och med lite sunt förnuft också så är det ett mycket bra ställe : )

[Jens]
1

Sökguiden har du här: https://www.zoopet.com/fiskar/index.php Det man ska tänka på är att det oftast räknas på en fisk. Naturligtvis blir det inte det dubbla bara för att det är två fiskar men man måste ha det i beräkningen.

VillVetaMer
1

Tack goingar!! :-D Japp givetvis tänker jag efter före…..

[Jens]
0

Vassego! ;)

VillVetaMer
0

Då när jag hade igång detta kar sist ( 2002 ) hade jag bland annat en bottenätande mal som blev ganska stor, har för mig ca 15 cm om inte mer, han blev avlivad så jag vet inte hur stor han kunde bli. Köpte då jag började 1997 en hona o en hane, honan dog själv tyvärr, och eftersom jag inte mindes vad den hette på latin fick aldrig hanen en ny partner. Han var mörkbrun, nästan svart, med ljusare prickar, hade långa piggar ovanpå nosen pekandes uppåt mest, men också spröt neråt att plocka med då den sökte föda. Han lät och knorrade nästan grymtade när han kände sej trängd, typ blev upp plockad med håven. Snabb som 17 när han simmade från sida till sida, rörde sej mest då det var nedsläckt precis innan jag skulle lämna rummet för natten, kallade honom för hajen. Alla flyttade sej för honom, störst i karet som han var tillslut. Skulle vara intressant att få ett hum om vad för typ av mal det var, hade varit kul att ha ett nytt par sen. Är väl ganska ovanligt att dom låter, eller?? Nån som tror sig veta vilken jag menar?? Vänligen, M.

[Jens]
0

Låter som en vanlig Hypostomus plecostomus men de passar inte i kar som är mindre än 600 L för de blir gigantiska och det är synd att man inte kan ta hand om dem bara för att de har blivit vuxna. 🙂

VillVetaMer
0

Det kan vara den. Men känner mig osäker ändå när jag ser fotona på google och läser om den. Min gick aldrig på rutorna som en Ancistrus gör, utan den letade på botten istället, den hade ingen " sugmun " alltså. Jaja, får väl aldrig reda på vilken det var. Det som ändade min aktiva akvarie hobby då, var en misshandlande sambo, han fick för sig att helt plötsligt håva upp alla fiskar och slå ihjäl dom, inklusive två stycken kar på 69 liter, innan han hejdade sej. Strax efter det lämnade jag honom efter 12 år ihop… Den psykiska misshandeln pågick länge, det kunde jag på nåt konstigt skruvat sätt ta, men då han gick på mina djur då tog det stopp…

[Jens]
0

#16 Det lät inte bra och det var bra att du sade stopp! Ingen ska behöva känna sig misshandlad på något sätt. Ingen sugmun. Hmm… kan inte komma på något.

Sara97
0

Ibland får ens djur dig att se saker som du inte hade sett eller upplevt om inte de fanns..både på gott och ont…lycka till med allt!

LÄNGE LEVE DJUREN!!

mejamylove
0

knorrmal kanske? om den lät? Tycker det passar in på din beskrivning :)

VillVetaMer
0

Tack alla för stöd och hjälp. Nä precis inte ok alls. Ja visst är det så Sara? Tack vännen. Knorrmal? Har du ett latinskt namn med? Ja den knorrade grymtade och lät då man tog upp den, hade den i dom andra två karen med i korta stunder. Var väl fel kanske?

VillVetaMer
0

Båda raserna går under namnet knorrmal….?? Fredlig och rör inte någon. Eller rovfisk och tar mindre fiskar, andras yngel lever farligt. Nu när jag tänker efter så hade jag ett ancistruspar som ynglade av sig på löpande band. Var liksom ingen hejd i deras barnkammare. Gick så långt så jag lämnade in vid ett par tillfällen till djuraffären som då låg i min stad där jag av samma handlare hade köpt mitt stora kar tidigare. Fick mat till firrarna i byte. ( så längesedan så det är la preskiberat nu!? ) Men tyckte att det var lite konstigt ibland eftersom kullarna ibland var olika stora. Såg det som svårt att flytta över alla yngel, föräldrar till nåt av mina 69 l kar… Middagen serverad??! Jag såg han aldrig ta några yngel, gömde sej mest, och andra gruffade inte i onödan med honom?? Funderar… Affärens brist på rätt info till sina kunder?? Jag fick inte veta att det skulle vara en rovfisk…!!?

mejamylove
0

Om du googlar på bilder så kanske det syns någon skillnad? Vet ingenting om knorrmalar förutom att dom låter :/

VillVetaMer
0

Ja jag får göra det. Tack snälla för hjälpen! Om det är en rovfisk så får man tänka och veta lite mer än vad jag gjorde då. Eller ha seriösare handlare som ger ut faktablad med arterna dom säljer…. *Lite sur nu*

VillVetaMer
0

Förresten! Finns det akvarie föreningar eller klubbar där man kan byta fisk med andra medlemmar då ens firrar beslutar sej för att bli föräldrar?