Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 694 ggr
Yihaa
0

Misstänker vita prick fast utan prickar?

En av våra guppyhonor har plötsligt fått ett vitt parti mellan munnen och ögonen och sedan är även sidofenorna vitaktiga. Hon verkar stressad och simmar fort. Hon äter när det vankas mat.

Kan det vara vita pricksjukan trots att det inte alls är prickar utan mer som vita områden?

Vad kan jag göra? Ska jag behandla? Ta bort henne eller köpa medicin och hoppas att hon återhämtar sig och kan stanna?

Jag har läst på en del om vita pricksjukan och förstår att det hjälper att höja temperaturen. Tål alla fiskar det? Tål alla fiskar att man ökar saltdosen och hur mycket ska man isf ta?

Vi har Molly, Svärdbärare, Ancistrus, octocinlus och Guppy. 63 liters med bra vattenvärden.

mimåne
0

Du har känsliga fiskar så gör gärna inte några förhastade förändringar innan du vet med säkerhet vad det är.

Jag tror att jag hade tagit bort fisken om jag var du. Med de fiskar du har så vill man inte gärna att sjukdomar ska spridas i akvariet. Efteråt kan man bara hoppas att ingen annan kommer drabbas och gör det de, då behövs någon typ av medicin.

Medarbetare på akvariefisk ifokus