Vilken mal
#1 #2 tack! Är det säkert att det är en hona? Den är bara några månader gammal och det brukar väl först synas efter längre tid? Tror det dröjde ganska länge innan min hane som jag hade innan fick sitt "skägg"
#3 Den ser rätt stor ut, varför jag också är rätt säker på att det är en hona. Alla mina ancistrushanar har fått fjun när de varit 3-4 cm. De allra flesta hanar har "skägg" vid 5-6 cm, och denna ser ut att vara kring 6-7 cm, om inte bilderna är missvisande. Men har du möjlighet att mäta den så vore det toppen, eller säga på ett ungefär hur lång malen är.
Den är nästan exakt 5 cm lång :)
Då är det antagligen en hona då, kul! När kan de para sig? Vill skaffa en mal av det motsatta könet också :) några tips för framgångsrik avel?
Då är jag 99% säker på att det är en hona du har där. Hon är troligen redan könsmogen. De brukar bli det vid 5-7 cm. Så hittar du en hane åt henne, som är ungefär lika stor eller större så kan det hända att de sätter igång nästan omedelbart så länge du har grottor/gömställen åt dem. För vissa tar det dock väldigt länge innan det sätter igång, för andra inte alls. Men oftast är de ganska flitiga på yngelskapandet 😉
Gott om rötter och bredbladiga växter är kanon. Malgrottor är också uppskattat, ha gärna så att de har flera ställen att välja på där hanen skulle kunna fläkta eventuellt kommande rom.
#8 Hanarna har tentakler på huvudet!
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Såg nyss att "hon" har små "skäggstrån" på huvudet, får nog vänta lite att se, kanske bara är en sen han :)
#9 Jättefint akvarium! Dock tror jag att de flesta fiskar skulle uppskatta mera växter, större rötter och grottor.
#8 Hannarna har tentaklar på huvudet, precis som #10 säger, hannarnas blir länga och många. Honorna kan även få det med de är betydligt mindre och förre, oftast breder sig honornas inte heller ut sig runt hela huvudet. Hanarna brukar även vara mer fyrkantiga i kroppen än honorna, :)
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#11 som jag skrev så kan även honor få ''skägg'', men färre,
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
#12 tack! Får se om det växer ut mer då annars får jag köpa en hane :) okej! Låter rimligt, får se om växterna breder ut sig lite, använder växtgödning men får kanske köpa fler ändå och fler rötter och grottor :) tack för bra tips!
Större rötter * :)
Kan det här funka? ☺️
Läste lite snabbt igenom tråden och jag får nog hålla med ille med att avvakta lite med bedömning av hane och hona.. 5 cm är dock gränsfall.
Sedan skulle jag nog den lilla Ancistrus vilja ha lite mer 'dolda' gömställen än så tydliga som det är i karet. Ha gärna mer växter, ha mer rötter m.m.