Vad ska jag välja?
Hej! Jag kan börja med att jag är en nybörjare i fiskvärlden och har ingen tidigare kunskap av akvariefisk men lär mig gärna mer!:) Jag har precis fått ärva min brors gamla akvarium som ligger på lite mer än 50l vad jag skulle tro och fick även ärva 5 fiskar:) Han har tidigare haft ett gäng guppys som har levt i upp till 4 år vad jag vet. Dem trivdes lite väl bra och har i alla tider får yngel gång på gång och tillslut har det slutat med gråbruna fiskar och en hel del inavel:/ Han hade även 6st neontetror varav 2 lever kvar och en mindre mal och en annan putsarfisk (kan inte namn) som hade en kompis tidigare. Vi tog beslutet att jag skulle få akvariet och mamma tyckte så synd om guppysarna eftersom att dem inte mådde särskilt bra så vi tog beslutet att avliva dem:( Av misstag så kom ett pytte yngel med som nu är ganska stort. Så nu har jag alltså 2st neontetror, 1 Guppy yngel, 1 mal och en mindre mal. Vi ska köpa fler kompisar till dem små ensamma neontetrorna och vi funderar på att skaffa några nya guppys. Nu är det så att jag hört att dem ska leva honor och hanar men det är jag så osäker på? Någon som kan svara? Är det i stort sätt dem flesta fiskar som funkar ihop med neontetror? Vi söker småfisk och inga fiskar som gärna äter mindre fiskar:) Några tips? Tack för att du orkat läsa!:) //Miriam
Ett tips är att så snart som möjligt skaffa fler neontetror då de är stimfiskar :) men det sa du ju att du skulle :) du behöver inprincip bara skaffa en hane och en hona eller en hane och två honor då du antagligen kommer få massa fler yngel (guppy). Fiskar som har munnar som e så stora att små fiskar får plats, ska du inte ha,då det finns risk att de hamnar där :/. Vad har du för mal?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#1 Tack för svaret! Jo, jag är medveten om att neontetror är stimfiskar och ska därför ha fler av dem:) Är det bästa att inte skaffa fler guppys alls då om jag inte vill ha fler yngel? Jag är som sagt inte så kunnig och har ingen koll på vilken mal jag har:/ men jag kan försöka ta reda på det:) Den är helt omöjlig att få på bild på den och jag kommer knappast att lyckas men jag kan försöka;) Antagligen så kommer inga stora munnar accepteras i akvariet då vi inte är intresserade av större fiskar men det var bra att veta;)
Hej Mirre395 och välkommen till sajten! :)
Vad trevligt att du fått ärva ett akvarium. Du har mycket roliga stunder framför dig nu :) Att du tänker skaffa fler neontetror är jätte bra. De kommer gilla nya kompisar. Guppy är trevliga fiskar men jag har en dålig nyhet åt dig. Du skriver att din bror har haft Guppy i 4 år och tyvärr har arten förändrats en hel del sedan han köpte sina första. Tyvärr, så är arten väldigt sönderavlad och det går nästan inte att köpa Guppy i butik längre. De bara får sjukdomar och dör.. Jag rekommenderar dig start att hålla dig borta från dem, speciellt nu när allt är så nytt för dig. Men det finns så många vackra fiskar att välja på som inte är lika sköra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Ok, kanske är det inte värt att försöka. Jag lyckades ta en mörk och otydlig bild på malen som är ca 6-8cm lång och misstänker som jag trott innan att det är en Ancistrus (stavning?). Jag blev osäker eftersom att den inte är särskilt "prickig" utan mer en otydlig blandning av bruna nyanser:/ Kan det vara en sådan? Jag bidrar med min lilla bild iallafall:) #4 Tack så mycket, det var väldigt bra att veta! Synd att det blivit så!:( Guppys som är så vackra! Men det var väldigt information och jag tror att det blir bäst så:) Rekommenderar du någon mindre fisk som funkar ihop med neontetror? Jag har absolut ingenting emot att endast ha neontetror (+mal) men det skulle vara kul med lite andra färger i akvariet!:) Jag har alltid köpt fisk från affären men har börjat tänka över det lite nu… Är det värt att köpa från privatupfödare eller spelar inte det någon större roll? Jag tänker mest på fiskarnas tidigare välmående och förflutna.
#6 det där är som sagt en Ancistrus, och dom vill ha akvarium som är ca dubbelt så stort som det du har🙂
octocinculus är ju trevliga, men dom vill vara 4-5st minst, och kan vara lite knepiga att hålla vid liv. om du absolut vill ha Guppy och inte få yngel så är det ju att skaffa bara hanar som gäller, och från privat uppfödare. det räcker i stort sett att honorna gått ihop med en hanne någon gång för att dom ska kunna klämma ur sig yngel i tid och otid, dom kan spara från när dom parat sig under ganska lång tid.
men att köpa butiksguppy behöver inte vara dömt att misslyckas, jag gjorde faktiskt det för snart 2 månader sen och har inte haft varken sjukdomar eller dödsfall. dock massa yngel🙂 så länge fisken ser frisk och pigg ut (gäller att vara kräsen) så kan det gå. vet att en del butiker tar emot Guppy från privatpersoner och säljer, kan kanske vara skillnad på det mot grossist?
blev långt det här🤐
#10 Det hade jag ingen aning om, att dem vill ha större.. Denna har även följt med i flera år och jag har inte varigt med i valet av fiskar. Jag hoppas att den mår bra ändå.. Så var det ja! Otocinculus, är usel på sånt. Vi hade 3 till som tyvärr dog och endast denna stackarn hängde med till idag:) Malen däremot hade 1 kompis som inte blev äldre. Jag vet inte om jag riskerar att få massa Guppy yngel igen, mest för deras eget bästa eftersom att syskonen tillslut får yngel och jag antar att det inte är bra för dem i slutändan.
Men snälla nån. Återigen så tycker människor tro att man kan allt om fiskar och även veta att fiskarna mår bra genom att titta på dem? En Ancistrus ska inte vara i ett för litet kar för de mår dåligt oavsett att man tror själv att den mår bra.
Du erkänner själv att du inte visste om det men gör rätt. Lämna tillbaka den till butik och låt den få ett hem som passar för honom/henne. Lär dig av misstagen och bli en bra akvarist helt enkelt =)
Att kunna allt om fiskar och djur över huvudtaget tror jag är helt totalt omöjligt även om man har hållit på med det i jätte många år. Det är därför jag älskar den här "hobbyn" för man kan bara lära sig nya saker hela tiden! Lycka till med allt och hoppas att du hittar fiskar som du gillar och som gillar ditt akvarium :) P.s hanarna har tentakler på huvudet och det har inte honorna, i alla fall inte så stora och så mycket.. Fick faktiskt själv reda på detta häromdan hehe, så ja man lär sig saker hela tiden ;)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
#12 Insåg nu att jag formulerade mitt inlägg helt fel och menade inte på samma sätt, hemskt ledsen. Jag är osäker på om butiken jag fick dem ifrån skulle ta emot djur men jag ska göra ett försök. Jag är helt övertygad om att det stämmer att dem behöver större och jag ska göra mitt bästa. Rätta mig om jag missuppfattat ditt inlägg, jag lär mig som sagt jättegärna mer om fiskvärlden och jag vet att jag inte kan allt om fiskar, knappt lite. Med vänlig hälsning, Miriam
Så härligt att höra Mirre395 för det är en del som verkligen inte lyssnar och jag blir så ledsen å fiskarnas vägnar. Hur i helskotta struntar man i sina husdjurs bästa? Det spelar ingen roll om det är en häst, eller katt eller hund eller marsvin m.m. Det gäller även fiskar men ibland så blir jag så arg när jag ser att de inte bryr sig.
Nu ser jag att du verkligen gör det =) det gläder mig verkligen =)) Jag har aldrig stött på en butik som inte tar emot en fisk så jag skulle bli förvånad om de inte gör det. Berättar man orsaken så förstår dom och självklart betalar dom inte men med gott samvete så vet man att man har gjort rätt själv.
Att man köper fel fisk. Jojo, det har jag gjort också.. men jag har också gjort det bästa för dem så fort som möjligt.
Ta inte illa vid dig Miriam men jag ville få dig att vakna men det hade du redan gjort men när jag läste det så tolkade jag det kanske fel men nu blir det ju rätt. =)
Det går bra att köpa fiskar i butik. Det viktiga är att man är uppmärksam och verkligen granskar de fiskar man vill köpa samt miljön innan man slår till. För visst kan det finnas sjukdom och dåligt avlade fiskar i butik också. Vill man däremot försöka satsa på någon så känslig art som Guppy så är det definitivt bättre att köpa från privatodlare men även dem är svåra när det gäller arten i fråga.
Det finns så många andra vackra fiskar som kan passa med neontetror att jag absolut inte vet var jag ska börja! Haha..
Medarbetare på akvariefisk ifokus