Vad ska jag välja?
Hej! Jag kan börja med att jag är en nybörjare i fiskvärlden och har ingen tidigare kunskap av akvariefisk men lär mig gärna mer!:) Jag har precis fått ärva min brors gamla akvarium som ligger på lite mer än 50l vad jag skulle tro och fick även ärva 5 fiskar:) Han har tidigare haft ett gäng guppys som har levt i upp till 4 år vad jag vet. Dem trivdes lite väl bra och har i alla tider får yngel gång på gång och tillslut har det slutat med gråbruna fiskar och en hel del inavel:/ Han hade även 6st neontetror varav 2 lever kvar och en mindre mal och en annan putsarfisk (kan inte namn) som hade en kompis tidigare. Vi tog beslutet att jag skulle få akvariet och mamma tyckte så synd om guppysarna eftersom att dem inte mådde särskilt bra så vi tog beslutet att avliva dem:( Av misstag så kom ett pytte yngel med som nu är ganska stort. Så nu har jag alltså 2st neontetror, 1 Guppy yngel, 1 mal och en mindre mal. Vi ska köpa fler kompisar till dem små ensamma neontetrorna och vi funderar på att skaffa några nya guppys. Nu är det så att jag hört att dem ska leva honor och hanar men det är jag så osäker på? Någon som kan svara? Är det i stort sätt dem flesta fiskar som funkar ihop med neontetror? Vi söker småfisk och inga fiskar som gärna äter mindre fiskar:) Några tips? Tack för att du orkat läsa!:) //Miriam
Ett tips är att så snart som möjligt skaffa fler neontetror då de är stimfiskar :) men det sa du ju att du skulle :) du behöver inprincip bara skaffa en hane och en hona eller en hane och två honor då du antagligen kommer få massa fler yngel (guppy). Fiskar som har munnar som e så stora att små fiskar får plats, ska du inte ha,då det finns risk att de hamnar där :/. Vad har du för mal?
LÄNGE LEVE DJUREN!!