Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1072 ggr
MalinMalvina
0

Bygga eget nano?

Hej!

Sambon, jag och min bästa vän har kommit på världens grej, vi ska bygga egna nanon! Har kommit fram till ideén och hittat det mesta av allt som behövs. 

Har tänkt att det ska bli ca 30X30X30 cm, vi ska använda plexi, det ska limmas, silikonas och sätta en ram runt. Har tänkt oss påhängs filter som vi har hittat som kan passa. Så dom delarna är lösta. 

Belysningen däremot, kan man köpa typ Ikeas Jansjö ,ed clip on eller skulle det inte ge tillräckligt med ljus? :) Grejen med att bygga eget är dels att det är kul, men även för att komma undan lite billigare :) Så inga as dyra lampor tack :) 

Tips, tankar och ideér kring vårt projekt? :) 

Ha det fint! :) 

// Malin

[Udoon]
0

Jansjö-leden från ikea är typ värdelös om man vill ha någon riktig växt i. Jag har en annan ikea-armatur (79kr) med en studiolampa från kjell o co i (99kr), funkar mycket bättre.

[EvelinaL]
0

Leta efter solljus lampor,

mimåne
3

Vilken rolig idé! Men jag tror inte det blir bra att använda plexiglas tyvärr. Det blir väldigt lätt repigt och får en "dimmig" yta om man putsar det. Det är nog heller inte lika fint att titta igenom som vanligt glas. Ska ni satsa på det här så är det nog värt att använda riktigt glas. Fördelen med såna här små akvarium är ju att det inte behövs särskilt tjocka rutor.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

javetinte
0

#1 kan inte du länka den från ikea? ((:

[Udoon]
0

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60370183/

visserligen ingår inte lampa i det priset men man kan köpa ordentliga växtlampor på typ ebay eller så. går att klämma/hänga lite varstans om man har lite fantasi🙂

LinaLj
0

Plexiglas funkar utmärkt till akvarium, det är mycket klarare än glas o visserligen relativt lätt att repa men även väldigt lätt att ta bort repor.

När man bygger i plexiglas behövs inget silikon, man fogar samman med akrylcement som mer eller mindre smälter samman ytorna och där med gör fogarna starkare än hos ett glaskar.

mimåne
0

Det plexiglas jag har handskats med är betydligt mindre klara att se igenom och väldigt lätt att repa. Använd en algskrapa med rakblad, och det är kört.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LinaLj
0

#7 Man ska inte använda rakbladsskrapor på akryltankar. Det finns speciella skrapor men lättast är att använda ett uttänat bankkort/presentkort eller liknande. 

Angående klarhet så släpper glas igenom ca 83% av ljus (ca 91% om det är special glas med låg järnhalt) medan akryl släpper igenom 98-99% av ljuset upp till 5 cm tjocklek ca, där efter minskar ljusgenomsläppet med ca 1% per 0,5 cm.

MalinMalvina
0

Vi ska använda oss av härdat glas istället, skippa ramen och bara limma samt silikon :)