Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 1358 ggr
Yihaa
0

Maltabletter

Hej!

Vi har ett akvarium med en Ancistrus och en otocinclus och vill ge dom maltabletter ett par ggr/vecka som vi blev tipsade i affären. Saken är den att varje morgon när vi gjort det är den inte slut och de andra fiskarna mumsar för fullt på den. Framförallt Mollys och svärdbärare är alltid jättetjocka efter en sån partynatt.

Hur ska vi kunna ge malarna mat utan att de andra äter den istället?

Vi släpper ner den på samma ställe efter att vi släckt för natten.

Sarah E
4

En maltablett kanske är för mycket för de två. Prova en fjärdedels tablett i varje hörn så riskerar det inte att bli konkurrens om maten under natten. Sen älskar både Ancistrus och otocinclus grönsaker; kokt broccoli, kokta skalade ärtor, gurka mm. Det är bra att vänta 30 min efter släckning innan man slänger i maten, så de andra fiskarna hinner "somna" eller vad man ska kalla det. Otocinclus är dessutom en stimfisk och vill ha många kompisar för att må bra och trivas.

[Jens]
0

Sarah E har sagt precis det jag hade tänkt ;)

mimåne
0

Sarah E satte verkligen ord på mina tankar också! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Yihaa
0

Ok. Jag fattar!

Konstigt att de inte sa detta om otocinclus som stimfisk till oss i affären. En väldigt kvalificerad affär så de borde ju veta.

Tack!

Sarah E
0

Ja det borde de veta.

[Jens]
0

#4 Mm, man har hört så mycket om detta med försäljare men jag tror dock att ibland så kanske de tror att du har några st redan i karet eller att de bara är ute efter att tjäna pengar. Det bästa är att ta reda på fakta själv först innan köp.

Nu är du ju medlem här och vet nu vad som gäller och det är glädjande. 🙂

Hells Angel
1

Det borde finnas en lapp på varje akvarium där det står hur stor den kommer bli när den blir vuxen istället för att ha en lapp där det står hur stora dem är när man köper dem, det ser man ju själv!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Lillyrod
0

Det gör det där jag handlar fisk. Latinskt namn, svenskt namn om det finns, ursprungsland och hur stora de blir i cm. Väldigt bra.