Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2311 ggr
Annamors
0

54 l akvarium nystart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hurra, fick ett litet akvarium i 64-års present av min käre make ! 20 år sedan jag hade akvarium, då 110 och 375 l, så detta lilla blir en utmaning. Nu finns ju en massa information på nätet, inte minst på denna sajten. Har lusläst det mesta här, massa bra råd, som jag försöker följa. Bestämt mig för guppies och senare några ottisar. Startade karet för 4 dagar sedan, med tvätt av jula blästersand, kokning av stenar, som jag hade, samt plantering av växter. Idag köpte jag fiskar, en hane och tre honor, tror de hette Endler, den mindre, förhoppningsvis lite tåligare guppin. Ingen nitrit hittils…Hoppas detta går bra, vattnet är inte helt klart än och funderar på om pumpen behöver strypas lite. Temperaturen håller sig på 25 grader, är det lagom tro? Vad tror ni om inredningen, är det något som är olämpligt, typ några snäckor och snäckskal, som jag kokt och lagt i. Skall försöka bifoga ett foto, tyvärr jättedålig kvalit'e, taget med läsplattan…Tack för att ni delar med er av råd och tips, gör det hela så mycket roligare! ings

[Jens]
1

Så roligt att börja med akvarium och det enda som jag skulle rekommendera är att du tar bort det som gör att vattnet bubblar. Ett plaströr som går från pumpen och upp till yta. Trevligt med bubblor men inte bra för vattnet eller växterna.

Bra att ha hemma är någon form av ph-test så att du kan kolla så att du inte får höga värden och är beredd på att göra delvattensbyte mer än vad man brukar normalt göra.

Lycka till =)

Annamors
0

Okey,done. Seratt  fiskarna gärna håller till snett bakom pumpen. Kan,nog hjälpa  att minska bubblorna. Tack för hjälpen.

[Jens]
1

Kan nog vara så att de inte är så vana vid miljön ännu =) 

Jag kom på en sak till och det är att du skaffar dig några flytväxter för det gillar guppys också och går du in i Säljer/Köpes-kategorin till vänster så vet jag att det är åtminstone ett par medlemmar här som säljer dessa för ett bra pris.

[Jens]
1

Förlåt men jag måste ha sett fel =) Var nog de som ville köpa flytväxter men det finns i butik.

Ingbel
0

En kul sak att veta kan ju vara att endlers inte äter sina yngel. Med andra ord har du snart många. Det är en kul och lättskött fisk.

Annamors
0

Dåligt utbud i Trollhättan, Alingsås och Vargön. Inga roliga växter och definitivt inga flytväxter.  Till och med vattenpesten var kort. Fick välja bland de som såg friskast ut. Men Alingsås skulle få in nya, troligen i nästa vecka. Har ca 7 mil till Göteborg, lite väl långt för att leta flytväst, jag menar flytväxt…

Annamors
0

Tack Ingbel, det har jag missat! Risk för inavel då, eller kanske för fler akvarier…

[Jens]
0

Ja, det är för långt för att åka bara för några flytväxter. Jag bor 5 mil från Göteborg och åker in till Hornbach och handlar ibland men då är det inte för 50 kr i alla fall utan måste ske i samband med en massa andra saker men jag rekommenderar dig verkligen att besöka Hornbach när du är i Göteborg.

mimåne
0

Hej och välkommen till sajten!

Ditt akvarium ser jätte fint ut. Vilket djup du har fått till med inredningen! Vad är det för ormbunksliknande växter du har?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annamors
0

Tack mimåne ! Hm ja det var en bra fråga. Stod inga namn på akvariet, fullt med folk i affären, en hel del som skulle handlas, glömde fråga. Det är ganska grova stammar, hela växten är ganska kraftig. Den var för hög för akvariet och för "stel" för att lägga sig fint på ytan. Så jag klippte helt sonika av den och satte ned en del som ett skott. Får se om den klarar sig. Skall försöka införskaffa någon flytväxt, har du något tips?

Chomper
1

Musselblomma är väldigt fin tycker jag, har själv några stycken i mitt kar!

Annamors
1

#11 Bra förslag, jättefin ! Fanns inte i de affärerna, har jag tur så kommer de in.

Chomper
0

Jag hittade mina hos rolles på akvariecenter i luleå, fick dom till och med.
Har aldrig sett här där jag bor att våra djuraffärer har flytväxter.. förvisso så vet dom knappt vad dom pratar om heller.. 😕

Men brukar finnas endel som säljer, och skickar dem på posten, gör ett inlägg om att du söker flytväxter, t.e.x musselblomma om du nu tyckte att dom var fina och vill ha dom, så kanske du får napp!

mimåne
1

Jag har musselblommor som jag säljer av och postar i hela landet. 

Chomper, de har flytormbunkar i piteå :)

Chomper
0

#14 Åh, varför kan man inte ha egen bil för? 1 år kvar innan jag ens har körkort 😕

Då kan man fara och köpa nytt så fort man behöver det, istället för att vara beroende av skjuts 😂

Bor dock i Boden, så lite långt att åka, men om man far dit inom snar framtid så ska jag försöka komma ihåg!

mimåne
1

Men det har sin tjusning också att vara under 18 år och inte behöva stå för alla kostnader som tillkommer med t.ex en bil. De pengarna kan man ju lägga på akvariet istället då 😉

[Jens]
1

64-års present? Tänkte inte på det förrän nu men det är aldrig försent. ;)

Chomper
0

#16 Precis! Får se det från den sidan istället 😂

Annamors
1

#14 Har skickat pm till dig, intresserad av dina musselblommor!

Annamors
1

#17 Intresset har funnits hela tiden, men fått prioritera annat. Roligt att börja så smått igen!

Annamors
0

Hej igen, har nu haft akvariet i 10 dagar. Inga nitritspikar, gjorde delvattenbyte för 3 dagar sedan. Igår var jag i en zoo butik för att kolla om de hade några ottosar, men nej, det hade de inte.  Tänkte  ev. komplettera med  någon mer endler Guppy, eftersom jag bara har startat med 4 små fiskar. Tyckte inte att de såg så fina ut, så jag avstod även att köpa dem. Lite trist att komma hem utan att ha fått tag i någonting, inte så ofta jag är i stan.

Idag såg jag en massa  konstiga, små luddiga kulor, sitter på stenar och växter.

Skräp eller vad är det egentligen- någon som känner igen det, dammsög ju vid vattenbytet, då såg jag inget. Konstigt

Annamors
0

Här en bild på växterna. Och ja, kika lite extra , allt är  inte skräp…

[Jens]
0

Sitter det fast på stenen ? Vad har du för fiskar?

Annamors
0

Nej, det är löst och kan virvla runt. Kan lösningen vara så enkelt som foderrester.     Fick en provpåse av Dr Bassleer Biofish  Food  aloe.  Ytte-pyttesmå bitar, som snabbt sjönk till botten…Inte var mina endler- guppi  särskilt intresserade  heller.

Men jösses, ser ut som jag har matat jättemycket, om det nu är maten. Och jag som tyckte att jag tog närstan ingenting.

Aristarcos
0

Men mat blir väl inte kulor, kan det vara bebis sniglar ?

Sen äter visst endlers sina yngel… har sett det med mina egna ögon..

Annamors
0

Kan inte hålla mig, såg inte bara skräp på gång i akvariet. Sex stycken yngel, som undan för undan blev fler och fler. Ringde efter barnbarnen, tre st under fem år, de bor i granngården. De kom rusande och ville se på  bäbisarna…

Fick se flera yngel födas, nu är det ca 15 st, så nu är det inte så tomt i akvariet längre!

Svårt att fotografera i akvariet, det hade jag glömt bort…

Annamors
0

#25  Det är helt mjuka kulor, tror och hoppas att det inte är en sådan massa sniglar.

Ser inte ut som att någon av fiskarna verkar sugna på att äta ynglen, hittills iallafall.

DjurälskarenEmelie
3

Ett bra tips är också att vänta i nån månad innan du köper fler fiskar nu när karet är så pass nystartat så finns där inget ekosystem ännu elr vad man kan kalla det så man får ta det försiktigt och låta bara några få fiskar sakta få mat och bajsa och så bildas det ett ekosystem och så småningom om så kan man köpa fler fiskar:D

Wellcraft
0

#9 Vet inte i huvudet vad dem heter men kan kolla upp det någon gång om du vill? Vi säljer dem i butiken där jag extrajobbar. Dock vet jag att dem inte håller sig så länge då dem inte är undervattensväxter utan gjorda för att växa i vattenbryn, mest något snyggt man köper om man har t.ex slöjisar så att det blir snyggt men inte gör så mycket om slöjisarna käkar upp den. Skitsnygg växt verkligen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mimåne
0

#29 Det var det jag tänkte Wellcraft, att det inte var undervattensväxter. Jag frågade i hopp om att trådskaparen skulle veta om det här och inte bli besviken ifall de ruttnade bort. Inte av eget intresse för dem :)  

Det skulle kunna vara matrester av kulorna. Jag kan inte hitta någon annan lösning. Det är inte sniglar kan jag konstatera. Ser heller inte ut som något annat vattenlevande kryp. Alger är det inte heller. 

Dammsug upp det så fort du har tid för det. Det är inte bra att maten ligger och ruttnar för det skapar dålig vattenkvalite och kan ge dig nitrit. 

Jag tror heller inte dina endlers kommer äta av det här, åtminstone inga stora mängder. Kulorna är för stora för deras munnar och de är inga algätare. Jag har fått samma provpåsar någon gång. 

Vill du mata med det så ge bara en, eller två kulor :)

Annamors
0

Japp, idag blir det noggrann slamsugning, måste vara fodret ! kommer inte att använda det igen.  Växten såldes som akvarieväxt i affären, satt i samma stora växtakvarium som alla andra växter. Men  det är ju ingen katastrof, den är fin så länge den är fin, går ju att byta ut när det syns att den inte trivs.  Nu skall här slamsugas, passa er små yngel!

mimåne
0

Haha, lycka till! ;)

Annamors
0

Ringde till djuraffären, de hade fått in  Otocinclus! Det får bli fem, sex stycken!

Städningen i akvariet är klar, men fick naturligtvis inte med allt. Nu skall jag åka till stan…

mimåne
0

Åh vad kul! Jag vill höra hur de går med dem sen :)