Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 4536 ggr
Fifill
1

Apistogramma eremnopyge

Jag undrar om någon har haft Apistogramma eremnopyge någon gång, och kanske kan berätta lite om den? 

Jag vill ha en apistogramma-art i mitt nya 220 liters akvarium, men vet att det är på tok för nystartat för att ha dvärgciklider i än. Planen är att ha en hane och tre honor i karet, 1+3 alltså. Om jag, eventuellt, köper denna art nu(då den inte verkar vara tillgänglig så ofta, och jag är superkär i den 😍) kan jag då ha dem två och två i mina två 43 liters akvarium så länge? Dessa har varit i gång i mer än ett år nu.

Vet att det kan vara kinkigt att släppa ihop ciklider, men vad jag förstår fungerar det bättre om det är i en ny omgivning?

Är detta möjligt, eller tar jag mig vatten över huvudet tro?

mellowlove
0

Beror på vad du har för andra arter i de akvariumen, men under en kort period borde det funka. Men tänk också på att varje byte av miljö utgör stress för fisken och har den då varit hos grossist, sen djuraffär, sen ditt 43 liters sen ska byta igen inom en kort period så ökar risken för sjukdom. Hur långt är 43 liters och har du mycket växter,grenar, gömställen? Har du inga fiskar i 220 liters nu?

Har aldrig hört om denna dvärgcikliden så tänk på om den är ovanlig i handeln går den upp rätt så kraftigt i pris, skulle du då ha fyra stycken blir det rätt så dyrt:)

Fifill
0

Jo, att de lär vara dyra är jag mycket medveten om… Men jag har drabbats av eremnopyge-feber, och kan just nu tänka mig betala priset! Om de inte är alltför dyra alltså…🤪Försöker ta reda på priset, men får inte tag i affären just nu.

Småakvariernas mått är 50x27x32 cm, och tätt planterade… och tätt befolkade! Men bra vattenkvalitet trots detta, dessa små akvarium är nästan mirakulösa om du frågar mig. Aldrig haft problem med dem, mitt första 120 liters ska vi inte tala om… 🤦‍♂️Kan lägga upp bild på dem strax.

Planen med 220 liters akvariet är att flytta över så många dvärgkardinaler som jag kan, så fort som jag bara vågar. Läs mer i min tråd om du vill veta mer. Kortfattat kan jag säga att dvärgkardinalerna är otroligt snälla fiskar som föredrar att hålla sig minst 10 cm ovanför botten om de kan(bara ett fåtal har någonsin simmat till botten vad jag sett under över ett år med dem), och borde inte störa apistogrammorna… Hoppas jag.

Fifill
0

Jo, i stora akvariet går tre svärdbärarhonor på ca 3-4 cm också. Fungerar det tro? Hane kommer ej införskaffas till dem, vill ej ha fler yngel.

Fifill
0

… Hoppsan, nu var det A. eremnopyges beställda! 🤪De var bra mycket billigare än jag trodde, under 300 kr, så jag kunde inte låta bli… 1+3 st blev det. Men ordern kommer inte skickas på minst en vecka, så vem vet, de kanske tar slut innan dess så jag blir utan fisk… Har hänt mig förut. Skönt att ha lite tid att ändra mig också om jag behöver…

Fifill
0

Dags att börja sänka pH i akvarierna. Hopp hopp.

Fifill
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Akvarium 1

Fifill
0

Akvarium 2

mimåne
0

Som jag ser det så fungerar din plan. Du kan ha dem två och två i de mindre fram tills att du är redo att flytta dem till deras permanenta hem. Vid flytten flyttar du alla samtidigt och på så vis kan de fördela revir på ett bra sätt. Jag ser att du gillar att ha mycket växter och "lummiga" akvarium vilket passar haremruvande apiston utmärkt. Det är viktigt för alla revir som ska bildas med en grupp på 4.

Du kan hålla dem med dvärgkardinalerna, det enda som skulle kunna bli tokigt är matningen. Kardinaler är pigga rackare som gärna äter allt de kommer över medans apiston är precis tvärt om. De kan stå länge och väl och titta på en matbit innan de bestämmer sig för att smaka. Men med rätt teknik så fungerar matningen också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
0

Så bra! Gjorde en liten ändring i ordern dock… Lade impulsivt till en hane och en hona, d.v.s 2+4, ifall att… Tänkte då antingen ha kvar ett par i ett av småkaren, eller eventuellt sälja/skänka bort de "överflödiga" om någon i närheten är intresserad. Gjorde jag fel med detta tro? Kan fortfarande ändra tillbaka ordern.

Satt faktiskt nyss och funderade på matlistan. 🤔Så här ser den ut:

• Fryst foder; artemia, vita och svarta mygglarver har jag hemma. Dvärgkardinalerna kan inte äta artemian, och har svårt för mygglarverna, då deras munnar är så små. Så där "slåss" cikliderna bara med svärdbärarna. Ska se vilken annan fryst mat jag kan komma över.
  • Dr Basslers; basic och garlic har jag hemma, funderar på att köpa flingfodret också, för att underlätta för de mindre kardinalerna. Vet ej om dvärgcikliderna kommer äta detta.
  • Nykläckt artemia. Har alltid haft bättre resultat under varma halvåret, men ska sätta igång igen med kläcking, så att de får levande mat åtminstone ett par dagar i veckan.
  • Annan levande föda; har försökt få tag på mikromask bl.a., men utan att lyckas.
  • Tittar på Aquatic Natures foder för just dvärgciklider. Är det något att ha? Något annat foder ni kan rekommendera?

Akvariet är som sagt på 220 liter, filtermattan är på ca 35x40x5 cm. Hur ofta och hur mycket vatten bör jag byta för att dvärgcikliderna ska trivas?

Fifill
0

Funderar också på att köpa fler kokosnötter och rötter, för att skapa ännu fler gömställen. Kanske även köpa fler växter och möblera om lite. Usch, så roligt detta är! 🥳

Fifill
0

Tips på förbättringar? Växterna har visserligen inte kommit igång än, men jag vill att det ska bli en perfekt omgivning för apistogrammorna!

Hmm, borde jag flytta på stenen kanske? Plantera en lite skymmande växt istället kanske?

mellowlove
0

Kul att du har beställt fiskar, alltid kul när man snöar in på en speciell fiskart:) Tycker inredningen är bra på så sätt att du har format två potentiella revir med tätare planterat på var sin sida, sen när man har revirhävdande fiskar så destu mer du lägger i destu bättre så de inte ser varandra, har du två hanar behövs nog mycket som kan skymma sikten. Jag har dock inga positiva erfarenheter av att ha två hanar från samma ciklidsläkte…Du kanske kan tillföra grenar i mitten-sänker ph och är snyggt, bor du i södra sverige kan du ta från skogen, annars förstår jag om du inte köper, de från affären ligger på överpris om du frågar mig:)

mimåne
0

Hmm.. Om din impuls var "fel" eller inte kan jag inte svara på. Det beror nog mest på vad du själv föredrar. Personligen hade jag själv hellre valt att hålla två olika arter i två akvarium istället för samma art i båda. Jag tänker mig också att det kan bli aningen litet att hålla ett par i ett av de mindre karen. Hur mycket liter var dem på?

Fryst foder och levande foder äter de med god aptit men flingfoder/granulat/pellets äter apistogramma generellt sätt inte. De är finsmakare :) Räkmix äter de däremot.

I ditt 200L akvarium som det ser ut nu så finns det revirplats för en hane + en hona. Det finns däremot en hel den potential för fler revir men du behöver bygga på rejält med grenar och växter för att få det lämpligt för två honor till.

Fifill
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hmmm… Kanske har du rätt i att det blir lite trist med samma i två akvarium… Helst hade jag nog velat köpa 2+4, och så behålla 1+3 utav dem, beroende på hur de passar ihop, och sälja/skänka bort ett par. Fast bör nog undersöka om intresse finns först innan jag gör så, haha! Impulsiviteten är min fiende, och den sabbar för mig rätt så ofta…

Har precis möblerat om i karet, men det fattas växter och rötter just nu. Notera att det går att gömma sig bakom stenen under en halvt ihålig rot!

Fifill
0

Hmmm… Okej, bilderna syns inte bra i bildspelet, lägger upp dem en och en istället.

Fifill
0

Vänster hörn. Saknas växter i bakre hörnet, som ni ser. Ska försöka få in en kokosnöt till i hörnet, så fler valmöjligheter finns.

Fifill
0

Mitten. Kommer nog få plantera om igen där, ska försöka få in en rot och större växter i mitten, och en kokosnöt till bakom gräset. (Många nötter blir det…)

Fifill
0

Höger hörn. Ska plantera en liten dvärgsvärdsplanta mellan stenen och glaset/högra kokosnöten. Och köpa fler anubiasplantor, kanske.

mimåne
0

När det kommer till apistogrammor så är individer lika varandra. Det är inte som med andra cikllidarter där man kan riskera att få en hemskt aggressiv individ som inte passar med några som helst kompisar. Är det 1+3 du helst vill ha så tycker jag att det är en bra idé att börja med det. De kommer fungera tillsammans så länge du har inrett akvariet med revir för dem alla. Då blir det inga problem dem emellan.

Fäster du dig riktigt vid arten senare kan du ju alltid köpa till ett par. Eller kanske bestämmer du dig för en annan apistogramma art? Kanske får du en massa yngel på de två honorna att det blir överflödigt med två till individer?

Fifill
0

Tack för kloka råd, mimåne!🙂Ändrar ordern imorgon, igen.

mimåne
0

Jag tror du gör bäst i det Fifill :)

Fifill
0

Så, nu är ordern ändrad igen! Tredje gången gillt, heter det ju. Hörde mig för om mat också, de har fryst mysis hemma(mygglarver och artemia har jag redan), men inget lämpligt levande foder tyvärr.

mimåne
0

Levande foder är inget måste men vill du ge dem det så kanske det är en egen odling som gäller?

Fifill
0

Men man ska få tag i en startkultur också, vilket jag inte lyckats med tyvärr!

mimåne
0

Ja det är inte det enklaste. Har du prövat annonsera i grupper på facebook?

Fifill
0

Är totalt hopplös på facebook, tyvärr. Har liksom aldrig förstått vitsen med det. Men om det finns möjlighet att få tag på startkulturer där, så får jag väl tänka om. Tack för tipset!

mimåne
0

Jag är på din sida. Jag har heller aldrig varit förtjust eller intresserad av facebook, men sen jag upptäckte att det fanns en massa intressanta akvaristgrupper där man både kan sälja, byta, skänka bort och diskutera så har jag börjat använda det flitigt!

Fifill
0

Funderar lite på om man kanske skulle ha en annan dvärgciklid också? Funderade då på Laetacara dorsigera eller araguaiae, eller Nannacara taenia. Dessa hålls i par, inte sant? Med tanke på revir, bör man köpa dem samtidigt som apistogrammorna? Eller kan man introducera dem senare?

mimåne
0

Både Laetacara och Nannacara är trevliga arter. De hålls parvis men laetacara kan vara svår att se könsskillnad på och dem köper man med fördel ett gäng ungfiskar av som får para ut sig själva när tiden är inne. Man säljer/ger sedan bort de "övriga" som inte bildat par. Om man inte hittar ett vuxet par d.v.s.

Båda arterna kan hållas med apistogramma men jag råder dig inte till att kombinera de här i akvariet som det ser ut just nu. Dels för att den art du väljer kommer att konkurrera om samma revir som apistogrammorna men också för att jag inte ser att det finns tillräckligt med revirplatser just nu.

Fifill
0

Okej, då vet jag. Ska till djuraffären på lördag och köpa fler rötter, så att jag kan försöka ordna ytterligare ett revir. Ska flytta om i mitten, så att det blir tätare där.

Hur bestäms reviren hos apistogramma? Vet att varje hona försöker hålla ett ca 25-30 cm stort revir, men var går gränsen, så att säga? Om det ligger en rot mellan två revir, räknas det som en gräns även om sikten kanske inte skyms helt och hållet? Vad tycker de om öppna ytor, del av revir eller "allmänning"?

Hur skulle du planera inredningen, mimåne?

mimåne
1

Det är väldigt svårt att förklara hur de fördelar revir. Jag har haft en del olika apistogramma, andra dvärgciklider och revirfiskar och på något vis lär man sig att se potentiella revir och gränser med tiden.

I fiskens revir ska det finnas en utgångspunkt. Det ska vara trygg boplats där det finns lämpliga ytor för lek och yngelvård. Jag har ringat in en utgångspunkt i bilden av ditt akvarium. Som det ser ut just nu så kommer det här vara det "finaste" reviret som den högst rankade fisken skulle ta över.

Den här platsen är den bästa just nu för att den innehåller en bra gräns av växter rötter, mycket skrymslen, gömställen och grottor, bra med växter som "omfamnar reviret", flytväxter som bidrar med trygghet samt en bra översikt över hela akvariet.

Fisken som får detta revir kommer att försvara det långt ut över de öppna ytorna runt omkring. De vill inte gärna se en inkräktare.

En till potentiell revirplats finns. Jag har ringat in det samt försvaret i blått. Det här är det revir den lägre rankade fisken får.

Eventuellt att en ännu lägre rankad fisk kan få hålla sig i bakgrunden i mitten till vänster sida.

För att skapa fler revir så kan du bryta av med en eller gärna två gränser mellan det blå och röda reviret. Rötter är väldigt bra att skapa gränser med. Bygg gärna på höjden för att skymma sikten till andra och förhindra försvar ut i "tomma intet". Ju lummigare det blir desto bättre är det.

Jag har gjort ännu en bild på hur du skulle kunna skapa tre stycken revir i akvariet.

På så här vis skulle det bli två revir på sidorna mot främre hörnen och ett större i bakgrunden.

Fifill
0

Tack så hemskt mycket, mimåne, för en mycket bra förklaring! Och tack så hemskt hemskt mycket för att du orkade visa vad du menade på bilderna!

mimåne
0

Det var så lite så, hoppas det var till någon hjälp :)

Fifill
0

Så, nu har jag köpt fem hiskeligt dyra små rötter till akvariet, och beställt fler växter, bl.a. ett antal anubias-plantor som jag tänkte knyta fast på de nya rötterna. Hoppas det blir tillräckligt för att skapa ett revir till! :)

mimåne
0

Bra tänkt med anubias på rötterna, då bygger man bra på höjden. Tror det blir super!

Fifill
0

Hoppsan. Det kom växter idag från två håll! Beställde växter från Akvarieväxter online, och de hamnade på macken(inte hämtat än), men så dök det oväntat upp växter från Extraplant också! Fem växter fanns i paketet, och en blev rätt… Okej, tekniskt sett blev tre rätt, eftersom de skickade tre buntar med Cardamine lyrata, men jag beställde faktiskt bara en! De andra två vete katten… Någon är slarvig med packningen där nere. 

Ringde djuraffären, och fiskarna kommer nog nästa vecka.

Fifill
0

Oooh, gratis växter! Behöver visst inte skicka tillbaka de felaktiga växterna. Nice. Fast var ska jag ha dem… 🤔

mimåne
0

Åh gratis växter! Det är ju kul! Vad var det för art?

Fifill
0

Den första "gratis-växten" är Hydrocotyle tripartita, som kom med i första leveransen. Idag kom tre Cardamine lyrata, fast jag skulle bara ha en, så två gratis. De andra två… Ingen aning, någon sorts stängelväxt… Liknar Crassula helmsii som jag köpte tidigare, men lite kraftigare? Kan ju vara bättre exemplar helt enkelt.

Fifill
1

Nu är karet riktigt fullt med växter! Inget mer får plats! Hoppas att jag lyckats med att skapa fler revir…

Vänster hörn.

Fifill
1

Mitten. Anubias coffeefolia var otroligt vacker! 😍

Fifill
1

Höger hörn.

Fifill
0

Nya växterna:

• Anubias congoensis, vänster hörn bak på rot
  • Anubias barteri var. nana, vänster hörn framför A. congoensis
  • Alternanthera reineckii "mini", bara för att det var rea och jag ville ha en färgklick.
  • Echinodorus "reni", bakom gräsväxterna, är rätt låg fortfarande, men vilka rötter! Ska köpa bottengödning åt den.
  • Cryptocoryne pontederiifolia, i mitten bredvid gräsväxterna åt vänster, tillsammans med Cryptocoryne undulata. Har nog tagit i lite väl mycket med cryptorna… Nåja, jag har fler akvarium om det skulle bli trångt!
  • Anubias coffeefolia på rot.
  • Anubias lanceolata bakom denna.
  • Weeping-mossa på rötterna.
  • Cardamine lyrata.
Fifill
0

Har det blivit fler revir nu? Eller misslyckades jag?

mimåne
0

Härmed är akvariet redo för apiston och därmed basta! ;) Jätte fint! Det här kommer bli toppen. Är riktigt imponerad! Jag älskar ditt vänstra hörn, det är så vackert. 

Var beställde du växterna ifrån? Kanske man skulle ta och beställa tänkte jag och se om man själv också kommer över lite goda gratisväxter 😃

Fifill
1

"Gratisväxterna" fick jag från Extraplant, så frakten för första leveransen är rätt dyr, tyvärr. 😉Men de verkar ju vara rätt så virriga där nere just nu, så vem vet? Sen har jag beställt jättefina växter från Akvarieväxter online, och där fanns det inga misstag gjorda, t.o.m en heat pack hade växterna fått! Och en lista på vad jag beställde också! Och namn på (vissa av)växterna!  Det borde Extraplant lära sig av, Cardamine lyratan jag fick såg lite vissen ut, och att lista ut vilka de andra växterna var… Nåja, underbar kvalitet på växterna från bägge håll, till största del.

Tackar och bockar. 😊Hade inte klarat att få det så fint utan din hjälp mimåne!

Nya pumpen är det dock riktig fart på, så flytväxterna har flyttat lite på sig, så att säga. De virvlade omkring i karet, och jag trodde fiskarna skulle bli påkörda ett antal gånger(när jag inte trodde att de skulle flyga ur karet på egen hand alltså), men så fastnade flytormbunken i vattenspikbladet som är snurrad runt roten i vänstra hörnet. Nu har hela alltet snott in sig så att jag nästan tvivlar på att jag ska kunna reda ut härvan! Så nu är det skugga över vänstra hörnet!

mimåne
0

Haha ja det där flytväxtproblemet känner jag igen! Jag brukar använda mig av en tråd som jag gör en liten "hage" av åt flytväxterna. Tråden tejpar jag fast på glaskanten av akvariet och den hålls flytande på ytan så den syns ej underifrån. Det fungerar jätte bra. Vid vattenbyte kan det vara lite krångligt, men det är det värt!

Du har verkligen dig själv att tacka för akvariet, du har gjort ett strålande jobb och att jag fick ha synpunkter på det hela var bara roligt :) Det skulle vara intressant att få se en helbild på akvariet igen, som det ser ut nu.

Får jag fråga förresten vad du använder för belysning till kalaset?

Fifill
0

Smart, det ska jag prova!

Javisst, en helbild glömde jag ju! Lägger upp det snart.

Det är tydligen ett Hagen Aqua-Glo, blir lite för kallt ljus för min smak, men använder Seras svartvattenextrakt, så det blir lite bättre då.

Fifill
0

I morgon kommer dom! Så spännande! 

Deras stora akvarium har varit igång i fem veckor nu, tror ni jag kan släppa i dem där direkt, eller ska de få gå två och två i mina små akvarium först? Vad tror ni blir bäst?

Fifill
0

Tack så mycket Imazo! 😈 Precis vad jag beställde, två hanar och två honor! … Eller hur var det nu? Morr… Är 90% säker på att det blev 2+2 istället för 1+3 som jag beställde… Stackarna är så stressade att de varit vita och svarta om vartannat… Svårt att säga helt säkert för en nybörjare som jag, men två har röda kinder och spetsigare ryggfena, så 90%… Magra är de också. Hoppas allt går bra nu…

Fifill
0

Så, det var verkligen inte bästa dagen att flytta in om man är en rädd dvärgciklid! I ett av de små karen är dvärgkardinalhanarna helt noppriga, alla slåss med alla. Det är definitivt lek på gång, på flera håll dessutom… 

Ena apisto-honan ser inte alls bra ut, tyvärr… Hon är den enda jag lyckats se sen jag släppte i dem, och det säger väl allt… 😕

Fifill
0

Denna väntan tar kål på mig! 🤦‍♂️Vill så hemskt gärna tända i karen och leta reda på nykomlingarna, men de var så stressade att jag bestämde mig för att låta det vara släckt tills i morgon. Men vilken plåga att vänta! Har dock skymtat en av dem som hastigast, den verkade må bättre.

Lizelda
0

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
0

Hur har det gått Fifill? Hur mår fiskarna? Jag har varit borta från iFokus några dagar och har inte kunnat följa din resa under tiden men jag ser fram emot att komma ikapp nu :) Det känns så spännande att du fått hem dem!

Grossister är verkligen kassa på att leverera rätt kön på det man beställer. Var du tvungen att köpa dem ändå? När det blivit fel i mina beställningar har alltid butiken velat beställa nya i rätt kön åt mig och hållit kvar de andra. 

Grejen med apistogramma är att man ska undvika att hålla två hanar tillsammans. Olika art eller samma art. Man bör undvika det om man inte har ett riktigt stort akvarium med tät växtlighet.

Fifill
0

Helt rätt Lizelda, men efter en natt med (mar)drömmar om att de aldrig skulle anpassa sig till livet här, så är väntan äntligen över! 🥳 Jippie!

I det ena karet, där det var så livat igår, har jag sett bägge fiskarna! Honan verkar må bra, är inte lika mager som den andra, hon letar mat och filosoferar över nya hemmet. Hanen… Han är inte lika modig än. När jag spanade på honan, så såg jag något sticka fram bakom roten bakom henne. Det visade sig vara hanen som kikade misstänksamt på mig, och när han såg att jag sett honom drog han sig långsamt ur synhåll. 💔 Hahaha, såg så roligt ut!

Fiskarna i andra karet har jag inte sett skymten av, men sen så är det karet ett enda stort snår av växter och löv också…

Jag lyckades dela upp paren så att hanarna går isär, om den andra nu är en hane, ej hundra än eftersom jag inte fått se på den igen… Dessa var vildfångade, så jag tog hem dem i alla fall, visste inte om jag skulle få tag på fler fiskar. Är det två hanar så får en gå kvar med sin hona i det lilla karet. Trivs de inte där så får jag försöka sälja dem.

Tror jag ska försöka få tag på fler honor ifall det nu är två hanar(så det blir 1+3 och 1+1). Jag har ju trots allt möblerat stora karet för tre damer, inte bara för en!

mimåne
0

De kvicknar nog till ska du se :) De är lite försiktiga av sig speciellt i början men snart är de kungar i karet ska du se. Men du kan inte byta in den ena hanen mot en hona som du skulle ha då i så fall?

Fifill
1

Jag funderade på att inte ta emot honom, men tänkte att då blir han ju ensam ifall A. eremnopyge skulle vara slut hos grossisten och affären inte kunde/ville skaffa kompis åt honom. Som sagt, vildfångade och osäker tillgång. Här har han ju damsällskap åtminstone. Kanske resonerade jag fel, men nu är han här. Och butiken tar inte tillbaka fiskar tyvärr… Har frågat ett antal gånger tidigare, men får alltid nej.

Fifill
0

Detta nej roar mig alltid. De oroar sig för att få in sjukdomar, men trots detta så blir deras fiskar i alla fall sjuka med jämna mellanrum och de måste medicinera dem. Men det är väl order från högre upp gissar jag.

Fifill
0

Så, jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att peta i karet där jag inte hade sett bägge apistogrammorna. Kan konstatera att det är två hanar, och att den saknade hanen var precis där jag trodde han skulle vara, nämligen under en rot bakom alla löv och all annan växtlighet. Han verkar trots att jag inte sett honom förut inte vara lika nervös som den andre hanen. Jag fick lyfta på roten nära honom och t.o.m lägga lite mat(fryst mysis) framför honom. ❤️ Försökte samma sak i andra karet, det var inte lika acceptabelt där…💔

mimåne
0

Jo, det förstås. En ensam fisk i butiken är inte så kul att lämna kvar. Då förstår jag dig.

Vet du hur du ska lösa det här nu då med två hanar? Blir det ett par i det mindre karet och ett i det större?

Fifill
0

Jag ska försöka få tag på två honor till, tror jag. Grossisten har dem kvar på sin hemsida, så kanske hinner jag få tag på dem. Affären skickar ordern först om två veckor dock, så  de hinner kanske ta slut… Får hålla tummarna att de inte gör det.

Angående hanarna, hur skulle ni avgöra vem som ska flytta till det stora akvariet? Den vekaste eller den tuffaste? Eller har det mer med lilla akvariets inredning att göra?

Fifill
1

Lyckades ta en bild på en av hanarna, nyligen döpt till Lord Emmett enligt min namngivningsprincip där e(remnopyge) blev Emmett, och eftersom han nu verkar helt bekväm i sitt nya hem fick han bli en Lord också(dessutom bossar han med sin dam Fröken Gullefjun så hon gått och gömt sig). *host* Och ja, jag borde nog verkligen torka av glaset snart… Fast bilden blev bättre än jag trodde, med min gamla skrutt-mobil. Han fick fina färger av blixten, ser inte lika färggrann ut i verkligheten… än.

Fifill
2

Här kommer bilden på hela stora akvariet. Bilden blev lite sned dock…

mimåne
0

Oj oj oj så snyggt och intressant akvarium! Det finns så mycket gömställen och djup att titta på. Fortfarande riktigt imponerad :) 

Angående vem som ska få bo var så har de väl redan var sitt akvarium? Jag hade nog låtit de vara i det dem är i. Det kan bli hur som helst ändå med det dominanta. Hos en del apistogramma arter är det faktiskt honorna som brukar skapa problem och inte hanarna, men jag vet inte hur det ligger till med eremnopygme då jag inte känner till dem praktiskt.

Fifill
0

Hanen i ena karet, Lord Elliott(namnbyte ;D ), kör iväg honan när han ser henne. Men hanen i det andra karet, som äntligen vågar sig fram, verkar lite lugnare. Kan det bero på att "hans" hona fortfarande inte mår bra? Hon ligger och trycker i ett hörn, mager som en sticka. Har lagt fram mat, både mysis och svarta mygglarver, framför och runt henne, men vet inte om hon ätit än. Hursomhelst så var hanen framme och "pussade"/bet henne i sidan, men hon stack inte och han gjorde inget mer, utan stod en bit ifrån och letade mat på botten.

Jag hade ett par A. viejita II/macmasteri förra året som jag köpte på impuls då jag såg dem i djuraffären. Var inte så insatt i dvärgciklider då, och hade dem i ett sällskapsakvarium. De trivdes visserligen bra med sällskapet där, de gjorde t.o.m ett lekförsök innan de gick hädan. Hursomhelst så var den första honan dålig redan vid inköpet, men det såg inte oerfarna jag. Hanen, Mackan(min stora kärlek i fiskvärlden hittills), var jättesnäll med henne, höll sig i närheten och puffade på henne ibland. Jag blev riktigt rörd. 😭Tyvärr var hon så dålig att jag avlivade henne efter tre dagar. Beställde en ny hona som överlevde Mackan, som levde 1-2 månader bara, i några veckor. Jag medicinerade och saltade men inget hjälpte… Alla tre fick samma symptom, de blev svarta i färgen, munnen gapade vidöppen och de fick kramper. Ack ja… Mackan, Maggan 1 och Maggan 2… Saknar dem fortfarande. Nästa apisto blir definitivt macmasteri igen!

Tror ni att hanen tycker om honan eftersom han tittar till henne, eller beror det på något annat?

Fifill
0

Jag är svårligen frestad att låta de två paren gå kvar i 43-litarna och skaffa en kvartett(1+3) A. macmasteri till stora karet kan jag ju avslöja! Men jag vet inte… Får se hur det går med paren, om honan blir väldigt jagad i lilla karet är det väl bättre att flytta över det paret till stora karet, så hon kan komma undan, och köpa fler honor?

mimåne
0

Jag tror det var min nuvarande hona och hane som också tog tid på sig att komma till sin rätt i karet. Speciellt honan var väldigt seg och det tog flera dagar innan de började komma fram. Men så kan det vara med apiston, de är ju väldigt avvaktande i deras sätt. Oroa dig inte så mycket, de kommer nog fram :)

Det är verkligen roligt att du börjat intressera dig så mycket för släktet. Vi är inte så många här på forumet som lyfter fram dem. För egen del så tycker jag det skulle vara jätte kul om du skaffade dig macmasteri också 😇

Fifill
0

Hnrrrgh, säger jag bara. Fresta mig inte. Har precis lagt en order på två honor till, men är… *kortslutning i systemet, vänligen vänta* Man kanske skulle köpa ett gäng macmasteri trots allt!🤪Helomvändning. Igen. Jag kan se hanen simma omkring i karet med sina vackra lysande röda, gula och blå färger… 🤤Hmmm, skiljer inte mycket på priset mellan 2 eremnopyge och 4 macmasteri… Hmmm… Får fundera ett tag så att jag inte förhastar mig, vill se lite mer av hur de jag har kommer överens först…

De säljs ju under både A macmasteri och A viejita 2, eller viejita helt enkelt. Är det någon som helst skillnad mellan dessa varianter? Annat än priset, vill säga?

mimåne
0

Macmasteri och viejita är inte samma art. Det skiljer sig bland annat på storleken där viejitan är mindre. Jag tror de båda finns på zoopet, du kan ju jämföra dem där :)

Fifill
0

Jo, fast jag har läst att det är ytterst sällan som viejita faktiskt är ren viejita, utan snarare en korsning mellan macmasteri och viejita. De är självklart inte samma art i naturen, men hos grossisterna har de tydligen blivit korsade, vad jag förstår? Har jag missförstått?

mimåne
0

Hm.. Det vet jag faktiskt ingenting om.

Fifill
0

Här  står det lite, men jag vet att jag läst om det på fler ställen… Minns ej var dock. Ska leta…

En bit ned på denna sida, full med vackra apistos, finns en bild på vad de påstår är en riktig viejita, och den ser rätt annorlunda ut från grossisternas! 

Här så finns det också lite att läsa, och denne Mike Wise verkar ju säker på sin sak…

Fifill
0

Hoppsan, ena länken försvann! Här är den.

Fifill
0

Håhå, där ser man.😃 Den magra lilla damen som går under namnet Pyret verkar må bättre nu, simmar mer och letar mat. Herrn hennes döpte jag till Ichigo(jordgubbe på japanska) eftersom A eremnopyge tydligen kallats förA sp Strawberry. Ichigo verkar glad att se henne på gång, och började prompt flörta med henne, vilket hon inte alls var intresserad av… än. Men han verkar gilla sin lilla dam åtminstone. Mer än man kan säga om Elliot och Gullefjun… Vad olika de är! 

Kan tillägga att Ichigo verkar mer färggrann än Elliott, har iaf rödare kinder. Mycket fin är han. 😍

mimåne
1

Tack för länkarna, det var en intressant läsning. Jag har några åsikter om det här. Det första jag kommer tänka på är namnen. Det är väldigt väldigt vanligt att fiskar säljs under felaktiga namn. Vi akvarister kallar fisken oftast vid det latinska namnet, grossiten kan ha ett annat och butiken ett tredje namn, på samma fisk. Det händer att jag ser i butik en art, och på prislappen står det någonting helt annat. Det är möjligt att dessa två apiston kopplas ihop på liknande sätt och får felaktiga namn. Då är det ju inte så konstigt att man blir förvirrad heller och undrar vad som är vad.

Något som kan göra en ännu mer förvirrad, är att det finns flera olika färgvarianter på arten. Som på många andra i släktet. Hur ska jag förklara det här..

Den ursprundliga viejita ser ut på ett visst sätt. Människan nöjer sig inte med det och vill odla fram fler färgvarianter åt arten viejita. För att det ska gå behövs en nära släkting till arten ex. macmasteri paras under kontrollerad avel med en viejita. Ynglen studeras efter kroppsform och mönster för att avgöras om de kan bli en annan färgvariant på viejita eller om de tillhör macmasteri. Aveln är komplicerad men det går till ungefär såhär när människan skapar färgvarianter. Du verkar ha katt, enligt din bild att tyda. Det går till såhär när man avlar på kattraser också, då behövs ett tillstånd att hålla en kontrollerad avel för att få fram nya färger och teckningar. 

Min tanke är att det kan vara liknande aspekter inblandade här som gör att arterna feltolkas.

mimåne
1

Det är det som är så roligt med att ha flera par av samma art, samtidigt. Skillnaderna! De är verkligen ett spännande släkte för varje individ kan vara så speciell. 

Det kan vara så att Ichigo färgat ut mer av den orsaken att han försöker uppvakta sin hona. Man måste ju visa sig från sin bästa sida ;) Visst är det roligt att se deras flörtande!

Fifill
0

Min macmasterihane var rätt kompakt i kroppen, men såldes som viejita 2. Några veckor senare såg jag en annan viejita 2-hane till salu, och han var längre och smalare än Mackan. Så nog varierar det en del , gissar att Mackan hade mer macmasteri i sig då, vad jag förstår, de ska vara lite större och kraftigare. Den andra hanen hade kanske mer viejita i sig?

Tänkte försöka beställa viejita 2 i alla fall, för dem har affären haft inne med jämna mellanrum, och då kan de kanske ta hem fler fiskar, så att jag kan välja ut vilka jag vill ha så att det faktiskt blir rätt! Alla "varianterna" är hursomhelst jättevackra! 😍

Fifill
0

Ja, de är verkligen olika. Kan ju inte säga med säkerhet än, men jag får en känsla av att Ichigo är mer… eftertänksam än Elliott. Han står och tittar på mig emellanåt, antingen i kokosnöten eller i skuggan under ett anubiasblad. Tolkar det som om han försöker lista ut om jag är vän eller fiende, medan Elliott sticker utom synhåll direkt när han ser mig röra mig. Hursomhelst är jag störtkär i Ichigo, men "bara" väldigt förtjust i Elliott, haha!

mimåne
0

Det är klart bättre när de beställer in en hel grupp så att man får välja individ. Du kan ju fråga om de kan tänka sig det. Det är inte roligt att beställa hem en fisk som sedan visar sig vara i jätte dåligt skick.. 😐

Jag måste erkänna att du har väckt mitt apistobehov en aning också. Så planer smides här med😃

Fifill
1

Hahaha, ja, apistogramma är en mycket smittsam åkomma! Dessutom kronisk. 😃

mimåne
0

hahaha ojdå, det lät inget vidare😃

Lillyrod
1

Jag har nog känning av den åkomman jag med : )

marta01
0

och jag sitter och funderar på om man kan få in ett par eller flera :)

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

mimåne
0

Snart får vi öppna en apistotråd för oss :)

Vad är du sugen på för art marta01?

marta01
0

vet inte riktigt, jag vet dock att jag inte har platt :(

mimåne
0

Och vad brukar man göra då? Jo, göra plats! ;)

marta01
0

vi har kört på den lösningen länge, nu går det inte längre, 69km2 tre rum  och tolv akvarium. börjar bli trångt.

mimåne
0

Men har ni tolv akvarium så måste det väl gå att få loss lite utrymme ;)

Fifill
2

Oj, vad jag är glad just nu! 😂Ichigo och Pyret gillar verkligen varandra(tror jag). Pyret mår mycket bättre nu, inte lika mager och är den som är minst rädd av de fyra. Ichigo ville flörta med henne igen nyss, och hon simmade inte iväg, utan stod kvar och tittade på honom. Sen fortsatte hon äta. Så de trivs tillsammans! Jippie! Dessutom fick hon en aning av en viss gulaktig ton på kroppen, så vem vet? Hon visade dessutom lite attityd mot en dvärgkardinal. Lycka! Bägge gillar förresten kokosnöten. 😉

marta01
0

#88 vet inte, men pappa säger nej, men det gjorde han vid tre också. #89 roligt

mimåne
0

Åh det låter ju jätte bra! Vad roligt Fifill!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.