Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 834 ggr
Memee
2015-01-23 21:24
1

Rasbora

Jag har nu länge suttit och funderat på att skaffa galaxy rasboras, och har försökt att hitta så mycket info om den som jag bara kunnat. Så jag har fattat att den inte skulle funka så bra i dom akvarier som jag har redan, så då jag är väldigt sugen på att starta upp ett akvarium till bara dom ( och mina pygmepansarmalar och kanske några räkor) Men då undrar jag lite över hur stort akvarium jag ska skaffa. Är lite inne på ett sånt vanligt 54 l som finns typ i alla zooaffärer, men jag har förstått att galaxy rasboras är ganska skygga, så jag undrar ifall det kanske är för stort för dom och ett ca 30 l skulle vara bättre. Eller så är de bara blyga ifall man har andra fiskar med dom? Skulle verkligen vilja höra vad en som haft denna fisk tycker, känner mig lite lost

Fifill
2015-01-23 21:29
0

Jag har mina, bara ca 5 st då de var de enda affären hade, tillsammans med en herrans massa dvärgkardinaler i ett 43 liters akvarium. Upplever dem inte alls som skygga i det sällskapet, utan lika framåt och oblyga som kardinalerna. :)

Taggeman
2015-01-23 21:29
0

Jag gjorde ett litet sök på rasboran leta lite i dom här trådarna så finner du många svar. Dynamitella har bra svar på dom. https://www.google.se/search?hl=sv&q=galaxy%20rasbora%20site:akvariefisk.ifokus.se&gws_rd=ssl

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Memee
2015-01-23 22:51
0

#1 Men det var ju positiva nyheter! Det blir nog ändå 54 l då, jag var bara så orolig att jag aldrig skulle få se dom, och det är ju mindre kul att köpa några speciella fiskar och så ser man dom aldrig :-P #2 tack, jag ska kolla igenom det!

mimåne
2015-01-24 10:35
0

De är en skygg art, men det är ju också upp till akvaristen att skapa en trygg miljö för dem. Det många inte tänker på är att det gäller även utanför akvariet. De är inte en art som passar att hållas där det springs mycket. De står med fördel på ett lugnt placerat ställe i huset. Att de skulle gå som enda fiskart i akvariet hjälper också till.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
2015-01-25 18:20
0

De är verkligen skygga. Jag hade sådana i mitt 63 L kar och jag har aldrig varit med på maken hur skygga de var så efter ett halvår så gav jag upp och sålde dem men jag vet att andra har inte sett samma skygghet så man kan få hem icke skygga rasboror.

Fifill
2015-01-25 19:25
0

Fast mina bor i köket, och där springer jag rätt så ofta. De kilar alltid fram när jag kommer. 🙂Kanske gör de så därför att kardinalerna blir som tokiga när jag kommer(mattanten, ni vet). Så de kan vara trygga och oskygga också!