Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 625 ggr
Lizelda
0

Salt till fiskarna?

Var inne i akvariebutiken i måndags och fick då höra att man bör salta akvarierna? En tesked per 30 l ungefär och nu undrar jag, är det så? Kan fiskar ta skada av det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[Jens]
2

Det stämmer inte eller till en viss del gör det det beroende på vad man har för fiskar i karet. En del föredrar lite salt som t ex Molly men sedan finns det fiskar som absolut inte vill ha salt som t ex vissa malar.

Lizelda
0

Vad händer om de inte får salt då?

[Jens]
1

Ingenting skulle jag vilja säga. En del butiker brukar ha 'saltkar' när de tar emot fisk för att ta bort eventuella sjukdomar, parasiter m.m. men sedan har de dem i vanliga kar i vårt vanliga vatten så det ska inte vara några problem att inte använda sig av salt.

Lizelda
1

Så bra, då låter jag bli att fippla med det :)

[Jens]
2

Det tycker jag du ska göra =)

mimåne
1

Grejen med salt är att många grossister och stora uppfödare använder salt i sina odlingsakvarium för levandefödare i förebyggande syfte mot sjukdomar. De vill att så många som möjligt ska överleva under den korta tiden de är där så att de får sälja dem och tjäna pengar. När fiskarna kommer till butiken och sätts i vanligt vatten blir det en stor förändring från att ha vuxit upp i saltat vatten och det kan göra dem sjuka. I värsta fall dör dem. Då går butiken på förlust och de börjar därför också salta i sina akvarium för att de ska överleva tills de säljer dem. 

Man ska vara mycket försiktig med saltet och jag tycker absolut att man inte ska använda det i onödan. Det är skadligt för fiskens naturliga immunförsvar och gör bara arten i sig skörare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

ända gången jag använt salt var när en nyimporterad mal fick svamp, då valde jag att salta hela karet o höja temperaturen några grader innan jag i nästa steg skulle ha medicinerat, vilket inte behövdes då svampen försvann, det funkar om man ser angreppet i tid.
sen har jag oxå nyligen fått lära mig att salt kan hjälpa till att buffra hårdheten lite i vattnet, hur det fungerar riktigt vet jag inte då det är ny info jag inte hunnit kolla upp ännu!

Draken
0

Enda gången jag använder salt i akvariumen är när rovisarna (eller andra) har slagits så de har fått sår eller sönderrivna fenor. Jag brukar salta då för att förebygga/förhindra att det går bakterier eller svamp i såren eller fenorna.

Och då tar jag upp dem från akvariumet och låter dem gå i saltbad några dagar(beroende på hur stora skadorna är), det är ytterst sällan jag använder salt i själva akvariumet.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lizelda
0

Då tror jag att jag förstår, tack så mycket :)