Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 830 ggr
Aklb
0

Mal som busar

Min mal förstör en av de nya växterna knippsat av alla blad . Är det vanligt ? Och varför ?

Hells Angel
0

vilken sorts mal?

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

[Sotis00]
0

Du kanske köpte en växt som malar verkligen tycker om? Är inte så mycket för fiskar men det är det jag tror :)

Draken
0

Många malar är växtätare. Vad är det för mal och vilken växt är det den/de har knipsat av ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Aklb
0

Det är en liten Ancistrum sp mal :)

Aklb
0

Tyvärr kunde inte de i djur affären namnet på växten men den hade röda blad . Men kan växten ta sig igen ?

Hells Angel
1

Jag vet inte om växten tar igen sig men Ancistrusar är vegetarianer och om dem inte får tillräckligt med vegetabiliskt foder så ger dem sig på växterna.

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Hells Angel
0

Ett tips som funkar för mig är att lägga lite gurka i akvariumet, då äter ancistrusen gurkan istället för växterna.

mimåne
0

Är du säker på att det är malen som knipsar av bladen och att det inte bara är växten som tappar dem självmant? Röda växter behöver mycket ljus och näring generellt och är svåra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Aklb
0

Jag är säker har körde som en torped på den men de andra växterna låter han bli som tur är :)

mimåne
0

Och det kan inte vara en kombination av att växten håller självmant på att tyna bort och tappa bladen och att malen ränner bland de sköra bladen så att de lossnar? 

En bild skulle kunna hjälpa oss mycket också om du har någon att visa upp :)

Aklb
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den röda bakom stocken brevid Ludwig ny inköp föra helgen

mimåne
2

Jag tror tyvärr att det här inte är en riktig akvarieväxt. Den klarar sig ett tag under vatten men sen behöver den komma upp i luften för att inte ruttna bort. Vilket jag tror händer din just nu. Bladen håller på att släppa och när malen bökar omkring där får han skulden för det. Pröva att peta omkring lite bland bladen du och se om de ramlar av.