Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2015 ggr
Chomper
1

Otocinclus

Mh, min fina Ancistrus får ett nytt hem innan veckans slut då hen börjar bli lite för stor för mitt kar.

Så, nu tänkte jag prova på otos, och har hört att dem gärna är i stim, då är frågan hur många kan jag ha i ett 64L? Har 3 guppys nu, + en massa yngel (😭) och 2 Sewellias + några postisar.

Alternativt att några räkor kan gå? (tveksam)

mimåne
0

Kanske ett gäng på, 5-8st är lämpligt? :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Chomper
0

#1 Det blir inte för trångt då? :o (vet dock inte om du mena räkor eller otos😂)

Aristarcos
0

Det blir nog för trångt med så många ottosar max 4-5 st..

mimåne
2

Jag tänker på otocinclus. De är små och har ingen stor belastning på akvariet. Jag tycker att det minsta stim man kan ha med otocinclus är på 5st. Enligt källor som zoopet så kan de gå i den volym du önskar hålla dem i men de blommar verkligen ut när de hålls många tillsammans i lite större akvarium. De simmar gärna fram och tillbaka längs med rutan.

Chomper
0

hm, ska fundera på dessa ottosar 🙂

mimåne
0

Vill du däremot ha räkor så finns det amanoräkor som passar bra in i akvariet. De är också mycket duktiga städare.

HeidiH
0

Ottosar är urmysiga! Kan nog gå 5-6 st. Helst vill de säkert vara flera. vilda lever de i jättegrupper! :) De håller sig inte enbart till botten utan är lite överallt i akvariumet. De gillar då det är lite fart på vattnet.

Chomper
0

Perfekt, då blir det ottosar när ancistrusen har fått flytta in i ett 220L ^^

HeidiH
0

Viktigt att de fodras med grönsaker och maltabletter. De är vildfångade och kan vara lite svåra att få att äta annat än alger som är deras naturliga föda.

Chomper
0

#9 Har gott om algtabletter, och matar mina firrar med grönsaker 2-3 gånger i veckan 🙂

Chomper
1

Nu har Ancistrusen kommit till sitt nya hem tillsammans med en hane och en hona!
Lite senare än tänkt pga personliga själ, ledsamt att låta han flytta, men det är ju för doms eget bästa!

Så, nu ska jag försöka få möjlighet att besöka djuraffären, och skaffa hem mig 5 stycken ottosar.
Även fått hem nya växter med mera, och till helgen blir det eventuellt ett nytt kar! 😍

mimåne
1

Ooo, nya fiskar, nya växter och nytt kar! Såå roligt! Vad har du köpt för växter? Jag är såå nyfiken :)

Chomper
0

Nu simmar 6 små glada ottosar i mitt kar, lite sega änn efter flytten, men några har kommit igång!

Chomper
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

😍

mimåne
0

Vad kul! Då är din fredagkväll uppbokad förstår jag ;)

[Jens]
0

Chomper! Vilken fin bild!! Tänk bara på … men jag tror du vet vid det här laget… att de älskar grönsaker! Stort grattis för de är riktigt söta !!

Chomper
0

#15 & #16 Tack! Absolut, tänkte slänga ner lite nu ikväll!