Ancistrus sjuk??
Hej jag vet att det är en jättedålig bild men det var den bästa jag kunde ta… Det är kanske lite svårt att se men på ryggen vid ryggfenan är det två lite större vit/genomskinliga fläckar. Man kan se de vanliga prickarna under men det är inget skikt eller så på.. vad kan detta vara eller är det normalt? Jag köpte han för en och en halv vecka sedan och då såg det inte ut så här… tacksam för svar :)
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det finns någonting som kallas för Hudgrumling och räknas som en sjukdom. Jag upplever att det oftast uppkommer med en flytt. Jag ska visa dig en bild på hur det kan se ut. Fläckarna varierar i storlek och bredd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja precis så som på din bild mimåne. Men vad kan jag göra? Är det farligt? Smittar det?
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Det smittar men sjukdomen i sig upplever jag som väldigt oregelbunden. En del fiskar blir snabbt grumliga över hela huden medans andra fiskar endast får en liten prick eller två.
Sjukdomen är inte jätte allvarligt för fisken, i svårare fall kan fisken få rodnad vid gälar och ihopfällda fenor. Klåda på kroppen vilket syns genom att de börjar stryka sig mot inredning för att klia sig.
Vissa påpekar att det är effektivt att behandla sjukdomen med en medicin mot vita prick, för att den innehåller ett verksamt ämne som kallas malakitgrönt. Jag har även hört åsikter om att den är seg att få bort, behandlingen kan behöva upprepas. Det är den erfarenhet jag själv har av sjukdomen, att den är seg. Jag behandlade en gång ett gäng fiskar i tre veckor, tre behandlingar. De såg helt friska ut och jag avslutade behandlingen. Då kom den tillbaka lika snabbt.
När såg du de här fläckarna komma på fisken?
Igår när jag kom hem efter skolan…. Hmm ska jag sätta han i ett eget kar då de andra fiskarna inte visar symptom….
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Hade jag varit du, med mina erfarenheter, så hade jag avvaktat. Flytta inte gärna malen eftersom att det kan förvärra sjukdomen för honom. Att det finns en smittorisk betyder inte att de övriga fiskarna behöver bli sjuka. Det kan vara så att malen utvecklat det här p.g.a flytten till dig och i bästa fall går det åt rätt håll och försvinner av sig själv. Förändras det till det sämre skulle jag ingripa med medicin.
Okej tack så mycket, jätte snällt att du ville dela med dig av dina erfarenheter 😊
LÄNGE LEVE DJUREN!!
Lycka till Sara97 :)