Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1151 ggr
usvead
2

Brunt skräp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har fått en massa brunt skräp som lägger sig på växter och inredning. Det är inget som sitter fast utan flyger iväg när man bara rör lite med handen ovanför (i vattnet)

Kan det vara från roten jag köpte före jul, och som efter många om och men slutligen sjönk? Eller är det någon typ av - hemska tanke - alger?

Trodde jag köpt en redmoore men det måste ha varit något annat träslag.  Det såg ut som att den blev mer och mer avskalad, så jag inbillade mig att det kunde vara "flis" från den.

Nu har jag lagt i två andra -  typ "vanliga" mörkbruna rötter - och bytt till ett starkare innerfilter med förhoppning om att det försvinner allt eftersom jag gör delvattenbyten. 

Kan tilläggas att värdena (PH och No2) är lika stabila som tidigare.

[Jens]
0

Är det inte bajs från fiskarna då? Ser ut som små 'korvar' tycker jag =)

usvead
0

Det bor 5 dvärgklogrodor, 6 kuhliålar, posthorn och sandsnäckor i det karet. Det har varit igång sedan slutet av augusti.

Kan det vara posthornen som skräpar ner?

[Udoon]
0

#2 alla djur bajsar ju, så det kan det mycket väl vara, postisarna är riktiga små skitgrisar emellanåt😃

[Tinitusan]
0

hmm sånt får jag i mina kar oxå, inte säker på vad det är faktiskt

usvead
0

Nu när jag tänker efter så är det bara i det karet jag har posthorn, och där det bruna "fliset" ligger - i princip - på all inredning.

Tänk om det är posthornen som är bovarna? Skit och dynamit, jag som tog bort den där snygga roten!! Nåja, jag kanske ska prova att rensa bort några posthorn även om det skär i hjärtat…

[Jens]
2

Med så lite fisk och posthorn så tvekar jag lite men dock så ser du ut som skit. Har du mycket posthorn? Kuhlii-ålar kan ju verkligen yra runt skit så visst kan det vara så. Hur ofta matar du dem?

Dvårgklogrodor? Är inte de 'skitgrisar' också?

usvead
4

#6 Visserligen är jag inte så snygg, men jag tycker inte att det är så illa att jag ser ut som skit 😉😉

Varannan till var tredje dag. Vanligtvis black worms och/eller en vipa chips tablett till kuhlisarna. Någon squash-skiva till snäckorna. Jag försöker emellanåt vänja grodorna med flingfoder bara för att underlätta för fiskvakten, som tycker att "maskarna" är äckliga 😃

[Jens]
3

Haha, förlåt men det var den där autofunktionen på telefonen som satte igång. Herregud så fel det blev och som tur var så förstod du det.. HAHAHA! (låter du stå kvar istället för detalla kan se misstaget) 😃

Hmm, det låter verkligen inte att överdriva med mat. Har du plockat upp något av det och känt på det om det är hårt eller mjukt?

usvead
0

😃 Gör så.

Mjukt. Det är som fint fint damm som virvlar runt när man rör i växterna eller bara vispar runt lite lätt i vattnet.

[Jens]
0

Hmm, och delvattensbyte görs varje vecka och rengöring av pump?

usvead
0

Vanligtvis varje vecka. Om jag inte är bortrest då har det hänt att det blivit längre mellan gångerna, men det har inte påverkat värdena. 

Det är först nu efter jul som jag upptäckte detta, och då blev det ju ett längre uppehåll. Den enda förändringen/tillägget sedan november är roten, och att det kanske blivit lite fler posthorn.

Innerfiltret har jag låtit vara tills dess jag märkt att det börjar sacka efter då rengör jag det i akvarievattnet. Jag har nu satt tillbaka ordinarie innerfilter (Eheim) för att se om det ger resultat.

Före jul - innan jag reste bort - gjorde jag delvattenbyte och rengjorde innerfiltren i alla karen. I just det här satte jag i ett annat innerfilter i o m att en av kuhlisarna råkade fastna bakom det ordinarie. Jag blev såklart lite förskräckt  eftersom jag skulle lämna över till fiskvakten och jag ville ju inte att det skulle hända något.

[Tinitusan]
0

jag har faktiskt oxå många posthorn i de karen jag har liknande problem nu när jag ätnker efter..

usvead
0

Ok, då är det kanske posthornen som är orsaken. Himmel, ska jag bli tvungen att döda, döda, döda….😮

[Jens]
0

Mm, jag tror nog det eller låt andra göra det som t ex helenasnäckor och sedan när de är klara så kan du lämna tillbaka dem till butik. Jag skaffade mig 4 st botior och de fick äta upp alla posthorn och sedan när de var klara så fick jag lämna tillbaka och få halva kostnaden tillbaka för botiorna.

usvead
0

Om jag anlitar "torpeder" lär väl också sandsnäckorna ryka….

[Jens]
0

Mina klarade sig bra, alltså sandsnäckorna men visst sjönk antalet men de flesta överlevde men skulle det bli renskrapat så kan du få svarta utav mig.

usvead
0

Jag börjar med att plocka för hand och köper in ett gäng amanoräkor. Med amanos behöver man inte oroa sig för några kommande räkyngel som i sin tur riskerar att bli grodmat. 

Nu så här i efterhand så inser jag att jag borde ha struntat i posthornen. Amanoräkor är - enligt mitt tycke - den bästa städhjälpen, men jag avstod till förmån för grodorna. De är ju inte de snabbaste på att hitta föda och amanoräkorna är snabba rackare. Nu har i och för sig både grodorna och kuhlisarna "boat" in sig så jag tror att ingen kommer att behöva svälta.

usvead
0

En tanke som slog mig… 

Finns det risk att amanoräkorna ger sig på dvärgklogrodorna? De blir ju rätt stora och grodorna har väl ett slags slemskydd som kanske riskerar att skadas eller har jag fel där?! Tänkte på räkornas klor….

MalinMalvina
0

Eller så kan du skicka posthornen till mig istället för att döda dom ;)

usvead
1

#19 De har redan hunnit bli bortlovade. En bekant vill ha de till sitt och sonens akvarium, så ikväll ska det plockas….

Nu lär det ju säkert dyka upp fler, men då är de nog så små att jag låter de vandra vidare till snäckhimlen.

Anon
0

Bumpar denna tråd för jag har också sånt men tror det kommer från roten!!! Som att den nästan löser upp sig i vattnet?! Skitjobbigt och kan inte riktigt suga rent botten pga alla yngel jag har nu :(

usvead
0

Posthornen är borta och de små som dyker allt eftersom upp får "kila vidare". Den snygga roten som jag initialt trodde var boven i dramat är tillbaka i karet. Har också det "rätta" innerfiltret med strumpbyxa över tills dess jag hittar ett kuhlisäkert som är lika effektivt. En av kuhlisarna vill ju nödvändigtvis in bakom, och gärna ner/in under där sladden går in i motorn. En av grodorna har också hittat dit, jag tror att han/hon har hamnat i dåligt sällskap 😉

För att göra en lång historia kort, "böset" är ett minne blott. Kan vara en kombination av att posthornen plockats bort, amanoräkorna städar bra och att det förra innerfiltret ändå inte var lika effektivt trots att det har samma effekt.

Och Jens… sandsnäckorna växer och "ynglar" av sig i lagom takt. De känns inte lika okontrollerbara som posthornen. De är dessutom ofta uppe och rör på sig. De är inte bara nere i sanden och jobbar utan tar sig friheten att strosa runt uppe på botten eller glaset. Trevliga små krabater 😃

[Jens]
0

Så trevligt och jag upplever samma sak med mina svarta sandsnäckor. De är inte bara under gruset utan även ovanpå och solar sig ;)