Få växterna att må bra
Har en växt, vet dock inte vad den heter. Men den har börjat blivit lite brun i botten, bladen längst ner. Vad kan de vara för fel? Är de något man kan tänka på för att förhindra de?
Jag har läst nån stans om soil (vet inte om de heter så). Att de är bra för att växterna ska trivas eller nåt sånt. Stämmer de? Jag har nu grus och gillar de mycket. Men skulle man kunna lägga nåt bättre under de gruset så att växterna växer bra? Jag förstår ju att rötterna har svårt att spridas när dom är planterade i grus. Men kan de vara de de beror på eller måste de vara nåt mer?
beror på vad det är för växt, finns hur många olika näringsbrister som helst, det kan vara lyset som inte är tillräckligt bra, den kan vara planterad fel…kan kort sagt vara vad sjutton som helst.😃
#1 vet du om jag kan pröva med annat i botten och plantera i? Det kan ju vara ett försök iallafall och de skadar ju inte^^
Har du nån bild att lägga upp. Lättare att hjälpa dig då. Använder du nå gödning/växt näring? Vad har du för lyse?
Jag har inte bra lyse. Eller ja de ser bra ut och ger fint ljus för åskådarens ögon men de är bara vanliga lampor jag riktat ovanför. Har inte hunnit skaffa akvarielampor än då jag bara haft det igång i cirka 2 månader och pengarna inte tycktes räcka till just då. De kan mycket väl behövas bättre lyse då? Hur fungerar de mot om man har plastlock på sitt akvarie?
Här är en bild, inte så bra då jag bara har min mobil att ta med. Kan se lite grumligt ut då jag nyss satte ner en växt som råkat flyta upp. Rötterna vill ju inte riktigt sitta i dehär gruset.
Nej, det är sant. Dessa växter växer inte så bra i grus utan det är sand de trivs i och gärna ha någon växtextrakt i sanden samt bra ljus.
Väldigt många växter trivs bäst i sand eller väldigt finkornigt grus (typ rådasad). Och bra ljus är också naturligtvis en förutsättning att växterna skall trivas riktigt bra :)
#5 #6 Då förstår jag nog problemet. Vad för sand borde jag använda och går de att köpa nån annan stans än djuraffär?Man kanske kan beställa? Har ingen djuaffär här men ska nog in till stan nån gång men vet tyvär inte när de blir.
Angående lampor, finns det 'glödlampor' som man kan sätta i mina vanliga lampor fast som är bra för akvariet? Vad är de för sorts lampor man ska använda?
Julas eller biltemas blästersand är jättebra, och inte kostar det så mycket heller, det är riktigt bra pris på den :)
Tror du den kan finnas på andra liknande affärer också? Bor typ 10 mil från dom närmaste annars.
Ja det finns vandliga lampor som är till för akvarium. Hör med din zoo butik.
Såg ut som om man kunde beställa de från jula. Tror ni de kan finnas bra lampor där också? Jag vet inte över huvud taget vad jag ska ha.
Tror inte jula har lampor som ör spec ampasade för akvarium. Det bästa är om du upgraderar dig till ett lysrör ist.
Jag har studiolampor från kjell o co över mitt ena kar, dom är för fotografering annars, vanlig e27 sockel på dom. så man måste inte köpa just "akvarielampor". plantswap har massa bra info om just ljus, näring och växter rent allmänt.
Är det samma sorts lampor som behövs för växter ovanför och under land? För mormor sa att i växthus och så kan man använda speciella lampor för att få de som solljus..