Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1247 ggr
Japantoe
1

vad i... är detta som lever i mitt kar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte idag nån maskliknande varelse som flöt runt med strömmen i akvariet. Rör sig precis som en mask i vattnet. Ca 2-3 mm lång och den är vitare än vad bilderna visar. Nån som vet vad det kan va?

Japantoe
0

En till bild

Japantoe
0
AnderssonPeter
0

Öppna bilden i någon bild editor och ringa masken. samt så tror jag #1 ville se en bild till inte samma bild igen!

billy_klara
0

Vad jag vet så är de intefarliga för fiskarna, dock är de kanske inte så trevliga att ha. De uppstår oftast vid övermatning, alltså att mat blivit över. Fiskarna äter oftast upp de. :)

The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker

Lilolizeit
0

Svårt att sen på bilden (från mobilen) men gissar att det kan vara nematoder eller planaria. Googla dom så kanske du ser vilken det kan va..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Japantoe
0

Hehe aa det var inte det lättaste att få till en bild överhuvudtaget. Sen vet jag inte varför det blev samma bild.. Sitter med telen, kan va därför :) #3 masken är det där lilla röda strecket mitt i bilden.

Japantoe
0

Okey, om det inte är en ofarlig "övermatningsmask" finns det nått annat det skulle kunna vara? Som är fa farligt..

Japantoe
0

Här är bild 2

sauk1
0

Svårt att avgöra. Ser lite tjock och kort ut för nematoder men jag gissar på det ändå. Planaria brukar väl inte simma i vattnet? Nematoder ska vara ofarliga. Minska matning. Är det en parasit ska du nog hålla noga koll på fiskbeståndet.

mimåne
0

Vad har du för fiskar? Sånt här kan vara mums mums och har du en fiskmun eller två så brukar problemet kunna ätas upp.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Japantoe
1

#10 vad menar du med om jag har en fiskmun? :) jag råkade troligen för ammoniakepedemi för ett tag sen och Alla fiskar dog inom loppet av två dygn… Trodde jag rätt som det var såg jag tre stycken nykläckta platyyngel simma runt och kort därefter köpte ja ett par siamesiska algätare för att hålla toffsalgerna borta. Samt att jag lyckades rädda ett par pansarmalar. Så det är mitt fiskbestånd nu. Kan ju säga att jag inte sett till den där masken mer, så problemet är nog borta nu :)