Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 4389 ggr
Johnen
0

Malaysiska sandsnäckor

Lite frågor ang dessa snäckor då vi funderar på att skaffa dem. Vi har ett 60l akvarium med en kampis, några neontetror, ottosar och lite räkor (som kanske kommer få flytta till ett eget kar). 1. Funkar malaysiska sandsnäckor med dessa invånare? 2. Hört att de städar botten bra. Stämmer det? Har även hört att vissa tycker de är ohyra. 3. Anledningen till att vi vill skaffa är för att det känns svårare och svårare att städa med en slamhävert då akvariet är högt och vi har rätt mycket växter på botten, och räkor. Skulle malaysiska sandsnäckor underlätta för oss? 4. I och med att de lever under gruset/sanden, river de upp mkt bland växter?

[Udoon]
1

tycker dom funkar med i stort sett allting som inte äter snäckor, dvs botior och liknande.

tycker inte dom städar så mycket, det är posthornen bättre på tycker jag, men dom äter ju upp en hel del rester och  vänder ner böset i sanden så man slipper se skiten iallafall😃 aldrig varit med om (eller hört för den delen) att dom skulle riva upp bland växterna, kanske om det var många stora och man hade alldeles nyplanterad HC eller nåt🤔

Sarah E
0

Jag har ungefär en ziljon sandsnäckor i ett hexagon-akvarium (högt 60-liters). Det är bra för det är just så som sägs att de vänder ner skiten i sanden. Men tänk på att sandsnäckor ska ha just sand och inte grus.

Johnen
0

#1 tack! Tåls att tänka på! #2 hur finkornigt behöver de?

Spoofus
1

I mitt 46 L har jag en hel del Sandsnäckor (använder Julas blästersand) och behöver i princip aldrig använda häverten på botten längre. Samlas inget skräp där som i mina andra kar med bara få snäckor 👍 

Ohyra vet jag inte, jag köpte 10 st för ca ett år sedan och det är först nu de börjar bli lite för många tycker jag. Men rätt lätt att rensa, stoppa bara ner en broccoli och vänta på fångst!

Draken
0

har sandsnäckor i flera kar, och de är effektiva :) Har inga större problem med bös på botten i de kar där jag har sandisar :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis