Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2721 ggr
Lizelda
1

Fixa akvarium!

Nu jävlar ligger motivationen äntligen på topp! Har två nanos som förfallit helt.. Inga fiskar där i men väääldigt mycket alger. Bästa tipset på att göra rent? Ska jag byta allt vatten också eller hur ska jag göra? Har en algskrapa, en sån där med rakbladsaktigt, är de bra?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

kasse71
0

Det ända jag vet som kan funka är black molly

Lizelda
0

Va? Har du skrivit i fel tråd eller vet du någon hemlis om dem som jag inte gör? >.>

Draken
0

Snäckor är jättebra städare :) Finns väldigt många att välja mellan :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lizelda
0

Släppte ner några i varje när jag tagit bort det värsta :) Tog på insidan med algskrapan men fick inte upp allt, käkar de upp det som ligger kvar på botten?

Draken
0

Vissa snäckor tar även det som ligger kvar på botten

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Du behöver inte tömma och göra om hela akvariet. Skrapa bort så mycket alger du bara kan och sug sen upp det med slamhäverten. Sen fyller du på med nytt vatten och ett gäng algätare som äter de alger du har problem med. T.ex posthornssnäckor. Fyll också på med snabbväxande växter. Låt sedan naturen göra sitt en vecka och gör då om processen med algborttagningen och vattenbytet.

Vad har du för belysning och hur stort är akvariet?

I och för sig så har du väl ett annat akvarium som är igång och fungerar bra? I så fall kan du göra om nanokaren helt om du är ivrig och ta bakteriekultur från ditt "gamla" akvarium.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lizelda
0

Har fem akvarier som är igång och då jag inte gjort något alls med de här två jag grejar med nu, två nanos på 30 l var, så tänkte jag starta från grunden. Skrapade bort alla alger jag kunde och tog bort en del vatten i samband med att jag försökte få upp det jag skrapat bort. Efter 45 min så gav jag upp och plockade upp alla postisar jag hittade i de andra karen och fördelade dem i mina nanos i hopp om att de ska få upp det som jag inte fick upp.

mimåne
0

Jag håller tummarna :) Roligt att du fått tillbaka inspirationen för akvarium. Vad har du för planer med dem?

Lizelda
0

Har ju funderat på att ha biotoper typ, vilket jag gjort trådar om innan, men är väldigt mycket en kostnadsfråga… Har ett tredje nano också som jag tänker ha räkor i men något mer har jag egentligen inte tänkt. Funderat på att ha ett växtakvarium men känns som att 30 l är alldeles för litet för det.. Så är öppen för idéer! >.<

mimåne
0

nej nej nej man kan aldrig ha en för liten volym för ett växtakvarium!😃

Lizelda
0

Haha, okej ^^ Jag är lite osäker men brukar man bara ha växter i ett sånt akvarium och inte en enda invånare eller hur är det?

72mm
1

Ta ett av de små karen och odla lite Cambarellus patzuarensis? ☝️😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
0

Det är bra för växterna med levande djur i akvariet så invånare är fullt tillåtet för att det ska klassas som ett växtakvarium :)

kasse71
0

#2 det var iallafall mina dom städade upp hela mitt akvarie