skygga fiskar?
Köpte fiskar för 4 dagar sen och dom håller sig bara bakom allt och mot botten när det är tänt. Längesen jag hade fiskar så minns ej om dom brukade göra så. Blir dom mindre skygga med tiden? Läste någonstans att man skulle ta bort inredning så de inte fanns så mycket att gömma sig bakom men det känns himla elakt. Något tips på vad som kan underlätta? Funderade på att hänga en handduk på sidan som är mot dörröppningen så blir det en oöppen sida där och kanske dom vågar sig fram så man tar lite i taget.
Vad är det för sorts fisk ?? Tror inte på att ta bort inredning, då känner de bara än mer stress. Det tar ett tag att bo in sig i nya karet !!
De skulle jag kanske skriva ja :P Grön Neontetra och Galaxy rasbora har jag. Nej känns som dom blir räddade och så av det. Så var nog ett dumt tips. Läste även man kunde köpa någon fisk som får igång dom andra. Men har nog inte plats till fler.
Ge dem lite mer tid :) du kanske får andra tips här, kan inte något om Rasbora, men våra vanliga neontetror simmade runt ifrån början, men tydligen står de mycket stilla när de är trygga i karet. Kanske är detsamma för grön Neontetra.
Får ge dom mer tid då :) Kanske är så för dom också då. Skulle dock vara trevligare om dom kunde stå till längre fram så man såg dom ;P
jag hade fem rasbora ett tag o de var oerhört skygga mest hela tiden tyvärr så vet inte om det är ett vanligt beteende eller om de bör hållas i mkt större grupp för att fungera bra
Jag har 10 rasbora så tycker det är en rätt stor grupp. Har 13 gröna neontetror också borde jag kanske tillägga. Läst att rasbora är rätt skygga så det hade jag nästan förväntat mig, att dom bara skulle titta fram ibland liksom. Men tetrona känns konstigt. Haft Kardinaltetra och neon tertra innan och minns inte att dom var så skygga. Minns dom simmade runt himla tryggt från början.
När jag startade mitt kar så var alla jätte skygga men efter en vecka eller så så var dom nästan för tama dom simmade vid rutan hela tiden så då var inte de bra man man såg ju inte inredning så fort man kollade på nått som inte var dom så var dom där. Man blir aldrig nöjd :)
Många fiskar är skygga från början. Ge dem några dagar till, så skall du se att de kommer fram :)
Kommer de fram när du matar ?
Hoppas de :) Nej dom håller sig där bak när maten kommer också. Men såg några äta så hoppas alla äter. Jag kan inte ha något mer i akvariumet va? Är ett 65 liters. Mal? Någon lite större fisk som får igång dom andra? Alltså molly, Platy, eller liknande. Galaxy blir ju bara 2cm och tetrona 4cm. Så något på 6cm typ? Men tror det är fullt nu. Kanske lite för mycket redan :/
Både Galaxyrasbora och tetror gillar mörk botten. När jag startade upp mitt kar med bl a rosentetror så hade jag ljus sand i botten men lade sedan på ett lager svart lavasand och märkte direkt jättestor skillnad på tetrornas beteende. De blev mycket tuffare. Tror också på att ha mycket växter (bara de har simutrymme också), t ex kan man plantera mycket längs sidorna och i bakkant så har de alltid någonstans att ta vägen och gömma sig. Jag skulle också testa flytväxter, t ex musselblomma eller andmat, för att dämpa ljuset något. De flesta fiskar blir tryggare av det. Lycka till!
Jag håller med alla föregående. Mycket växter som ger skydd och rejäla grupper av stimfiskar gör att de vågar sig fram mer. Men det kan ta tid. Jag minns att min mosaikguramihane, som idag äger karet och paraderar vid framrutan gömde sig i en grotta första fyra veckorna. Sen adderade jag mer fisk (han var inte ensam innan!) och då började han känna sig trygg. Så om du inte har fullt i karet och om du låtit det vara igång en månad så kanske även fler invånare är lösningen?
#10 Jag har svart grus så det är ju bra :) har fyra växter, precis nya så är inte så stora. Tänkte köpa vattenpest eller vad den heter imorgon, blir ju fort hög och ligger över ytan då. Ska se om djuraffären har någon flytväxt men har för mig jag aldrig sett de. Ska ge fiskarna mer tid :) galaxy börjar komma fram lite. #11 oj fyra veckor är en tid de. Jag vet inte om mitt akvarium är fullt. Var ett tagsen jag höll på mycket med fiskar så tappat lite kunskap. 13 gröna neontetror 10 galaxy rasbora 5 såna stora räkor Akvariet är 65liter, sånt vanligt så är ju rätt stor botten och simyta så ingen högt och trångt. Någon som vet om de går att ha något mer? Han i djuraffären sa jag kunde ha någon till, minns inte vilken sort han rekommendera men något Platy liknande med längre bakfena. Men sen vet jag ju att man inte ska lita på djuraffären helt heller. Så är himla osäker. Känns som jag redan har mycket men dom fiskarna blir ju intr alls stora.
Är akvariet nystartat? Kan snabbt bli dåliga värden i vattnet då om du köpte alla fiskarna samtidigt, Kan vara därför de håller sig undan. Har även hört att fiskar utsöndrar någon sorts stresshormon i vattnet om de blir stressade, har du lagt till alla fiskarna samtidigt så blir stressnivån i vattnet rättså hög, då behövs vattenbyten för att minska detta…Men inga stora vattenbyten om det är nystartat(om det inte skulle vara dåliga värden) En platyliknande fisk med lång bakfena kan vara svärdbärare som djuraffären menade…
Tror problemet är löst.. Vattnet var bara 22 grader, så skruvade upp doppvärmaren yttligare lite till. Nu har de höjts till 24 och dom simmar runt som bara den! Fast tycker dom beteer sig konstigt. Dom simmar upp mot vattenytan och ner igen. Ser ut som dom försöker jaga vattnet. Precis där det rör sig som mest. Fast dom ser pigga ut. Färgerna är mycket starkare på dom än dom var igår.
De kan göra så för att försöka få in luft i gälarna, när bytte du vatten sist i akvariet ?
kolla även nitritvärdet, det kan ha blivit överbelastad, om du , som mellowlove också undrar, tilsatte all fisk samtidigt i ett nystartat akvarium.
Gjorde vattenbyte i lördags när fiskarna kom i. Akvariet har varit igång med lite räkor och växter innan. Men ja, det var kanske lite mycket fisk att börja med. Men hoppas det går bra. Ska göra nitrittest imorgon. fiskarna är framme mer i perioder. Så antar dom fortfarande är lite rädda. Men det går åt rätt håll. Ingen har dött, ingen ser ut att må dåligt. Inga sjukdomar. Alla simmar lika piggt omkring. :)