Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1569 ggr
[hannaaeeriksson]
1

Vems yngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj, är ganska ny på fiskar, hade akvarium för några år sen som jag startat upp för ett tag sen. Igår köpte jag nya fiskar och under natten har någon ynglat, men ingen aning om vem! Har lyckats fånga in tre yngel i yngelakvariet men har massa växter och sånt så kan bara fånga in dom med håven när dom är uppe vid ytan… Iallafall, de yngelfödande fiskar jag har är: Två guppy-honor med orange/svart bakfena. Dock har båda honorna kvar den svarta 'gravid-fläcken' eller vad det kallas som jag hört att gravida guppas har… Två ballong-molly-honor- en svartvit, och en vit med smala orangea ränder. Och två platy- honor - en orange/svart som är ganska stor, och en orange/vit/svart…. Bifogar bilder på olika honorna i kommentarsfältet :) Jättetacksam för svar :*

[Udoon]
0

kan nästan vara vems som helst, svårt att se när dom är så små. har du hyffsat mycket växter och gömställen i karet behöver du inte fånga in ynglen.

[hannaaeeriksson]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ja okej, ja jag har mycket växter och ganska mycket saker också som dom kan gömma sig i. Här är ballongmollyna

[hannaaeeriksson]
0

Guppysarna

[hannaaeeriksson]
0

Och platyna:

Sumsar99
0

Den ser exakt ut som mina Guppy yngel men som de säger tidigare så är de väldigt lika. Din ena Guppy ser ganska smal ut men det kanske hon var när du fick henne. Och den dära svarta gravidfläcken den kan vara kvar i någon dag efter hona fött. Men som sagt var så tror jag det är guppyn eftersom hon ser väldigt smal ut. Det finns säkert fler yngel i akvariumet men om du har några gömställen och växter i akvariet så överlever nog många av de också :)

[hannaaeeriksson]
0

Ja alltså den ena guppyhonan är smal och det tror jag hon var då med men mins inte … Dock är den andra guppyhonan rätt så tjockare än den första , så undar om hon ska föda snart, vad tror du? (Jättesuddig bild på guppen men hon vänder sig hela tiden-.-) : Samt den svartvita ballongmollyn- hurpass gravid är hon?:

Lojs
0

Jag skulle gissa på Guppy, en av mina honor fick bebisar och var varken särskilt tjock eller blev särskilt smal efteråt, så de kan vara luriga. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[hannaaeeriksson]
0

Ah okej , bör jag lägga in ngn av honorna i yngelakvariet då om det kommer fler yngel ? Tänker på någon av de andra då , för yngel-mamman har väl ynglat klart? :)

mimåne
0

Jag skulle gissa på att någon av dina dräktiga honor blev vid flytten stressad och stressen utlöste födseln, möjligtvis i förtid. Det kan förklara storleksdramat på magen.

När det gäller de övriga honorna så behöver du inte flytta någon till yngelkassen. Du kan låta dem föda i akvariet precis som den förra honan gjorde, och fiska upp några stycken i efterhand. De är stressfyllt för fisken att placeras i en liten bur och i värsta fall kan det utlösa sjukdomar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[hannaaeeriksson]
0

Ja okej, tack så mycket för alla svar! :) Finns det någon chans att ynglena som är löst i akvariet kan överleva till vuxen ålder? Har som sagt mycket växter och så så dom kan gömma sig, men ändå? För det är bara liksom när dom väl kommer långt upp till ytan som jag kan fånga in dom - utan att förstöra växter och sånt.:)

mimåne
0

Absolut! De klarar sig utan att du fångar in dem. Det är bara bra att låta de gå kvar i akvariet själva.

[hannaaeeriksson]
0

Jaha vad bra! Ska man ge ynglena någon speciell mat eller äter dom samma som vuxna fiskarna ? Har sån där mat som är typ flingor eller vad man ska säga, olika färger och små små plattor typ ^^

mimåne
0

Ynglen i akvariet hittar själva mat och när de blir tillräckligt stora börjar de komma fram och äta vid matningen med de andra fiskarna. De i yngelkassen kan du mata med fint smulat flingfoder, du smular då bara sönder det du har riktigt smått och lägger ner lite lite. De äter inte så mycket så övermata inte, det ruttnar bara.

[hannaaeeriksson]
0

Ah okej tack så jättemycket :)) En annan fråga apropå fisk-barn och sånt- hur ser man skillnad på hane och hona när det gäller kuli-ålar? Har två stycken nämligen och dom är typ med varann jämt ^^ Och kan dom isåfall lägga Rom i akvariet?

[hannaaeeriksson]
0

Juste- jag undrar också- Ballongmolly, min hane är knappt intresserad av mina honor- och honorna bara jagar iväg honom …. typ biter honom så fort han är nära .. Dom biter inte någon annan fisk utom honom .:/ Bild på honom:

mimåne
1

Kuhlii går ej att se könsskillnad på tyvärr. De är väldigt ovanligt att de leker och ynglar av sig i akvarium. Däremot så är de stimfiskar och vill vara många kompisar, det är nog därför dina två ligger intill varandra och myser :)

[hannaaeeriksson]
0

Jaha okej! Tack så mycket. Hur många bör man ha tillsammans för att dom ska känna sig 'bekväma' eller vad man ska säga?

mimåne
0

Jag skulle säga minst 5 :)

[hannaaeeriksson]
0

Okej då blir det snart att inhandla fler ;)