Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 890 ggr
Aklb
2

Om strömmen går !

Hej det ska storma här i kväll/ natt & strömmen brukar gå då. Fins det något jag kan hjälpa akvariet att den ska klara några timmars av brott?

Saffran0Spice
2

Det klarar några timmar om det förövrigt är i gott skick =)

[Jens]
0

Det klarar sig väldigt länge förutsatt att man har skött akvariet innan. Som t ex delvattensbyten varje vecka och har man inte gjort det så försämras vattnet fortare. Temperaturen kan dock sjunka med då kan man isolera akvariet för att hindra att det sjunker för fort. De borde klara sig utan problem i fyra-fem timmar.

Andorr
1

Jag har för mig att man, vid längre strömavbrott, bör rengöra filtret innan man startar det.

mimåne
0

Huruvida filterbakterier klarar sig i långa strömavbrott är vida omtalat i akvaristiska forum har jag sett. En del påpekar att de dör utan syre och att de vatten som kommer ut när man slår igång pumpen igen bör avlägsnas akvariet p.g.a gifter. Hur pass mycket som är sant i det här har jag ingen kunskap om.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Ja, jag har också hört att man ska rengöra pumpen när det har varit ett långt strömavbrott.

TccT
1

Är det invändigt eller ytterfilter?

[Tinitusan]
1

jag ska berätta vad som hände här hemma på nyårsafton så kan ni sen själva avgöra vad ni tycker angående det där med att bakterierna dör etc:

mitt 560l med malawi har runt 50st fiskar, alltså hög belastning, ett fx5 som varit igång sen i juni i år, på nyårsafton visste jag att min ena hund skulle bli orolig så jag var nykter o körde hem kl halv12, han sprang mkt fram o tillbaka o skällde o var allmänt stressad, när kl var halv ett hade allt lugnat sig o jag begav mig tillbaka till mina vänner för att köra dem in till stan, det föll sig så att jag stannade kvar som chaufför o var inte hemma förrän kl 7 på morgonen, dödstrött o inte riktigt klartänkt såg jag att sladden var uttragen vid alltandörren, den sladd som driver malawikaret, shit tänkte jag o satte snabbt in den igen, gick sen och la mig, vaknade smått i panik då jag, precis som mimåne, uppmärksammat historierna om hela kar som dött efter kortare strömavbrott o insåg att mitt kar måste stått utan ström sen tolvslaget då hunden sprang fram o tillbaka, jag flög upp o förväntade mig ett krashat kar med döda fiskar men ingen fara alls, alla simmade lugnt o verkade hur glada som helst.

så jag tror precis som jens säger att är karet bra o fungerande från början kklarar sig fiskarna bra bara man tillsätter lite nytt syresatt vatten i mellanåt, sen kanske man absolut inte bör starta ett kar som stått så länge som 6-7 timmar utan att först hälla ut vattnet o fylla på med vatten från karet men jag tror det är mkt ovanligt att hela karet krashar bara pga av det, min tanke är att det dessutom har med andra aspekter att göra.