Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: levandefödare
Läst 582 ggr
Chomper
2

Hjälp, vad ska jag göra? D:

Jag införskaffade mig 3 guppys för någon vecka sen, och en av dom har fått yngel.
Har sammanlagt fått ihop det till 9 levande yngel, 9!? Vet att många brukar överleva när det gäller guppys, då dom föder många per lek.
Men hur i hela fridens namn ska jag kunna ha alla?
Det är bara 1  som fått yngel, och den andra kommer få inom kort.
Kommer bli översmockat i karet ju 😮

Aristarcos
1

Jupp, det blir översmockat 🤔 . Skaffade två honor och två hanar i September. Även om bara en av fyra ursprungliga guppys är kvar, har jag nu säkert  10 nästan vuxna( och börjar själv redan få ungar), lätt en 10 halv vuxna och en massa, massa, massa yngel. Slutade räkna de små vid 40…

Sarah E
0

Det är så det funkar med guppys. Om du låter dem simma fritt i karet så är min gissning att de vuxna kommer att äta upp en del av dem vilket hejdar processen mot överbefolkning en del i alla fall. Nu vet jag inte hur stort kar du har men ett stim med ngn större tetra, t ex Rosentetra, Sorgmanteltetra el svart fantomtetra kan också äta en del yngel. (Bra då om karet är på 100 liter i alla fall tycker jag.) Guppyhonor kan spara sperma i kroppen och yngla även om de inte går med någon hane. Kanske det finns någon zooaffär nära dig som vill ta emot en del av dem när de blir stora? Sälja eller byta här på forumet? Hoppas du kommer på någon bra lösning :)

Chomper
0

Har haft dom fritt, har ett kar på 64L. 
Får försöka kolla med närliggande djuraffärer 😃

Sarah E
0

Ja gör det. Tyvärr ingen bra idé att stoppa i mer fisk i 64 liter. Det bör inte vara omöjligt att bli av med dem :)