Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1512 ggr
Sumsar99
1

Ancistrus lek

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej , jag har två ancistrusar ca 10 en hane och en hona har haft de nu i snart två månader. Men jag har inte lyckats få de att leka. Kan det bero på att de är stressade av de andra fiskarna i akvariet har 5 guppys, 3 platys , en botia en fantommal, och en liten mal. Eller kan det vara så att någon av ancistrusarna är sterila vilket jag har läst kan förekomma. Skulle behöva lite tips. Är tacksam för svar.

MalinMalvina
0

Mina tog strax över 6 månader innan dom lekte. Hanen fläktar deras första kull nu faktiskt :) Jag gav lite mer mat än vanligt precis vid grottan och gjorde ett kallare vattenbyte än vanligt :) Inte för att främja lek men jag tror det kan vara det som startade det :)

[Tinitusan]
3

hej, så det finns flera potentiella anledningar, först och främst måste det oftast finnas en bra grotta för hanen att locka in honan i

i ditt fall finns det tyvärr flera fel, först o främst är ditt akvarium alldeles för litet, flera Ancistrus bör inte hållas i mindre än 90l, ditt ser ut att vara runt 50l? 

om du sen med fantom mal menar Phantom pleco så behöver den minst ett par 3-4 hundra liter som fullvuxen, botior bör gå minst 5-6 st då det är stimfisk och behöver även de större kar, praktbotior tex behöver närmre 600-700l som vuxna. 

sen måste man ha en rot i sitt kar om man håller Ancistrus annars kan de bli sjuka då deras matsmälltningssystem behöver trä. 

så jag tror att dina ancistrusar är stressade, om du inte kan uppgradera ditt akvarium till större bör du sälja/ge bort dina fiskar som har större behov.