Utklädd snäcka
Såg den här snäckan kräla runt i karet som är tömt på äppelsnäckor sedan länge då det medicinerats. Jag tänkte att den där kan ju omöjligt vara vid liv.
Så vände jag på den och där i är ett litet brunt posthorn som tydligen valt att klä ut sig för att slippa bli bortplockad, jag höll på att dö av skratt! Hahaha😃
Surprise surprise! Ibland tycks det som om snäckor tål mer än man tror när det kommer till medicinering. Mina sandsnäckor överlevde en hel kur mot vita prick. Hittade inte en enda död. Men ändå, är nog inget man vill experimentera med. I mitt fall var det ju omöjligt att plocka bort en miljon sandsnäckor.
Åhja, speciellt sådana snäckor man inte vill ha överlever minsann ALLT. Jag plockade själv ur alla äpplen innan medicinering, men de var alla mycket större än vad den här var, så denna har nog dött sedan långt innan medicineringen. Jag brukar inte ta ut skalen, utan trycker oftast bara ner dem i sanden :)
Hehe, kul att se och är det så att den har fastnat i skalet? Men i början är det så dock att den ville götta sig av den 'döde' äppelsnäckan kvarlevor.
#3 Skalet måste ha varit tomt sedan länge dock, eftersom det eroderats sönder såpass mycket, men kan ju vara så att det hamnat några matrester där i efteråt, vem vet. Och ja, den är fast. Jag har försökt att få ut den, men vågar inte riktigt ta i så jag råkar putta den längre in i skalet. Nu vill jag försöka rädda den istället för att ha ihjäl den som de flesta andra bruna postisar😃
Om du har en liten tång kan du kanske försöka bryta sönder äppelsnäckskalet?
Ska du behålla den ;)?
#5 Tänkte försöka med något sådant, gäller bara att hitta den igen😉
#6 Haha ja den får nog flytta in i räkkaret :D