Fiskmängd
Hejhej!
Jag har ett akvarium på ca 160 l, alltå typ 105x40x40. Har ett fluval U4 filter. Bifogar bild på inredningen.
Köpte 3 Körsbärsräkor och 10 glödbandstetror igår. Sedan tidigare hade jag 2 filo martensi, 14 dvärgrasboras och 3 otocinclus.
Så nu undrar jag om det är för mycket, lagom eller om jag kan lägga till mer?
Jag är inte så nöjd med dvärgrasbororna och tetrorna tillsammans då de är lite för lika, vill gärna ha mer kontrast. Funderar på att skänka eller sälja hälften av dom och införskaffa en annan sorts tetra, kanske manteltetra. Behöver ju vara ganska liten sort pga räkorna.
Tacksam för svar ^_^
Ser nu att det ser väldigt tomt ut på bilden, men i verkligheten så är det ganska livligt!
Fint inrett akvarium och jag tycker du har bra volym med fiskar. Däremot så tycker jag 3 körsbär är för litet och ottosar är stimfisk och bör vara minst 5 st.
Ökar du på med körsbär och ottosar så blir det toppen! Det är min tanke om det hela. 🙂
Det du tänker om rasbororna och tetrorna kan du naturligtvis ändra på för de flesta butiker tar gärna emot fiskar om inte någon privatperson är intresserad av att köpa dem.
Tack!
Ja, planen har varit att skaffa fler ottosar, borde skrivit det. Och samma sak med räkorna egentligen, började med tre pga pengar. Hoppas på att dom förökar sig också såklart, men ska tillsätta fler vuxna oavsett.
Ett liten extra fråga också - gillar inte riktigt belysningen, har T8 Sylvania gro lux som ska vara bra men tror du att det hade blivit bättre av Hagen life glo? Vill ha ett klarare ljus och life glo ska väl vara vitare.
Helt korrekt angående lysrör. Har du ett eller två lysrör? I mitt kar så kör jag med två st Hagen power Glo och det blir ljust och fint tycker jag. Jag försökte hitta en sida som visar de olika lysrörens sken men jag hittar den inte tyvärr men jag hittade denna som visar din nuvarande och Life glo. Väldigt stor skillnad. http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=137802
Jag har alltid velat ha Philips 950 men tror inte de säljs längre.
Wow, vilken skillnad! Helt klart värt ett byte :)
Nej tyvärr. Det går bara med ett lysrör där men då skulle jag satsa mer på Power Glo än Life glo för spektrat är mycket högre på power Glo.
Är det här rätt sorts philips?
Om du bara har ett lysrör rekommenderar jag att du byter ut ditt Grolux mot typ Aqua-Glo. Grolux är kanonbra, men i princip enbart i kombination med något rör med högre färgtemp (kelvin).
// Sofia
Ja det måste väl vara den!! För alla pratar om att de är de bästa lysrören till akvarium. Tack så mycket !!
Var har du för längd på akvariet för du vet att du kan köpa begagnade ramper som är till salu på t ex blocket. Jag gjorde det till mitt akvarium.
Jag gillar stenarna. Vad är det för stenar?
Aldrig hört talas om att philipsrören ska vara bra. Inte inom akvarieväxtvärlden i alla fall.
// Sofia
Jasså, tycker jag läser ofta om dessa rör i tester :) om de är extra bra för växter vet jag inget om utan att de är bra för akvarium till bra pris. Länken ovan så kan man läsa om philipsrören. Alltså den länk jag lade in.
Är aqua-glo bättre än power-glo? Eller borde jag satsa på philips? Det är ju billigare så det är ju ett plus.
JensW - Inga problem, googlade lite bara ^^
Det är kalksten! Billiga och bra :)
Köpt på hornbach för ca 30 kr/kg
Ja nu sysslar ju jag bara med hi-tech i och för sig vilket kräver lite mer kvalité på rören. Men vem vet, dessa kanske är bra för sällskapsakvarium :)
// Sofia
Jag sökte på Google och fick upp detta på Gardenbanter: Default Power glo vs Aqua Glow? I got an aqua-glo bulb that came with my hood when I first bought the whole kit. Six months went by and I was happy with it until I wanted to grow plants. I found that the growth was very slow on the low light plants I was told would grow. Since then, I replaced the bulb with a power-glo and the difference was obvious immediately, other than appearing much brighter, the plants preferred it and grew faster. http://www.gardenbanter.co.uk/freshwater-aquaria-plants/14904-power-glo-vs-aqua-glow.html
Satsar nog på power glo då!