Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 3552 ggr
AnnaCEC
2

Nybörjar mal

Hej på er! Jag skulle vilja skaffa mig någon slags mal. Har ni tips på en ganska lättskött sådan? Och skötselråd. Mvh

Anna och de små liven

[Sabina]
0

Ancistrusmalar är tåliga, lättskötta och bra nybörjarmalar.

[Jens]
1

Näe stopp nu.. varför vill du ha en mal och till vilket syfte?

Chomper
0

Tycker att Ancistrus malen är både en fin och lättskött mal, dock så om man inte vill ha stora malar så ska man nog skaffa en otocinclus, har dock aldrig haft en själv. 
Hållit mig till ancistrus 🙂

Brukar stoppa ner alg tabletter som finns att köpa i fiskbutik när det är läggdags , då jag har riktiga tjockisar som äter allt som är något ätbart, dom ser då inte algtabletten när det är släckt 😉

Sen så tycker min Ancistrus mycket om kokta ärtor (utan skal), läs mer om mata fiskar med grönsaker i forumet här, tror det är mimåne som skrivit en grym tråd om det!

Lycka till!😃

[Jens]
0

Vilken tråd? ;) länka gärna =)

AnnaCEC
1

#2 jag läser djurskötsel och under min utbildning har jag fastnat för malen. Jag tycker att det är ett vackert och intressant djur. För mig blir det Ett hobbyakvarium. Anledningen till att skriver här till er är för att ni är riktiga entusiaster som vill det bästa för djuren. Här är det inga minimimått och felaktig information som många zooaffärer ger ut.

Anna och de små liven

[Jens]
1

Så trevligt att du tycker det men vad har du för kar? vilken storlek? vad har du intrett karet med m.m.? Vad är du själv nyfiken på ?

AnnaCEC
1

Jag har ju inte köpt något kar eller något alls. Vill göra rätt från början.

Anna och de små liven

[Jens]
0

Oj, så intressant. 

Enda syftet är mal med andra ord?

AnnaCEC
3

Jag vet inte riktigt vart du vill komma, men det känns inte som att du är överdrivet positivt till det här. Det är väl bättre att någon är intresserad av att göra rätt från början. Just nu är syftet att ha en ultimat miljö för mal. När jag hittar fler fiskar som verkligen passar i den miljön och mig så får invånarna i akvariet öka.

Anna och de små liven

[Jens]
0

Oj, du tolkar mig HELT fel för jag tror mera på att jag är 'rädd' för att ge fel rådgivning.

AnnaCEC
1

Vad bra :) ibland känns det bara som att människor är så negativa till saker så man går lite i försvarsställning. Sorry :) Men ja helt enkelt är enda syftet mal, och lite roliga växter :) kanske en korall om man kan ha det ihop med mal.

Anna och de små liven

[Jens]
0

hehe. Det är forumet finns det inga avigheter utan mera rättigheter och göra bra ifrån sig och sedan kan man diskutera utifrån det.

koraller får mig att tänka på saltvatten? är det något du kan tänka dig?

AnnaCEC
0

Vad bra :) Vilket är lättast? Saltvatten eller sötvatten? Kanske bäst med fräcka växter som passar mal bara ;)

Anna och de små liven

[Jens]
0

Sötvatten är betydligt lättare att hålla än saltvatten så jag skulle säga att som nybörjare så bör man köra med sötvatten.

[Udoon]
0

finns ju väldigt många sorters malar, så enklast vore om du tittade reda på en du fastnar för då alla inte vill ha samma vattenvärden eller storlek på kar etc.

[Tinitusan]
0

det finns många många roliga malar, men de flesta har olika krav så utan storlek på kar, speciella önskemål är det väldigt svårt att veta var man ska börja =)

vanliga Ancistrus sp. finns i olika färger, albino, super rot, citron o vanlig brun, vanliga fenor eller slöjvarianten. dessa går utmärkt att ha i mindre kar runt 100l o är ganska tåliga med vattenvärden, klarar lite hårdare o lite högre pH. ta gärna reda på vad du har för vattenvärden, de flesta malar vill ha surare o mjukare vatten.

sen finns det många andra fina L-malar som är relativt enkla tex L015, L333 

om du vill kolla runt lite så gå gärna in på planetcatfish och leta, där finns de flesta arter representerade, och lycka till =)

Draken
0

Som nybörjare skulle jag rekomendera Ancistrusen :) Om det handlar om ett stort akvarium (minst 600 liter) så finns det både Pleco och Gibbiceps som är lättskötta och intressanta malar. Men dessa (Pleco och gibbi) är bajsmaskiner utan dess like ;)

Själv är jag mest inne på Rovmalarna, men även dessa kräver betydligt större akvarium, de flesta lämpar sig dessutom inte riktigt i sällskapsakvarium, då de gärna äter småfisk.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis