Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 937 ggr
MalinMalvina
0

Massdöd hos mina platys - varför?

Jag har lite små panik.. Jag vet inte vad som hänt i mitt Platy kar! Dom dör av en efter en, plockar säkert en fisk om dagen..

Har inte ändrat nånting, gör ett ca 30% vattenbyte 1gång/vecka, pumpen flåsar på, matar dessutom som jag alltid gjort..

Dom visar inga direkta symptom heller, nån dag innan blir fisken något slöare, dagen efter får jag plocka upp fisken som då är död.. Nu är min hane slö, har lagt honom i yngelburen tillsammans med mina 3 yngel för att hålla koll.

Ska jag göra en salt behandling? Fungerar vanligt bordsalt? Med/utan jod, hur mycket?

Karet är på 54L.

Tack på förhand!

Spöket
0

Har du haft igång burken länge (inga uppstartsproblem som nitrit & dyl)?

Kollat doppvärmaren?

Behöver du slamsuga?

Nått nytt i burken?

Har du egen brunn?

Hur länge har du haft Platyna?

Multi vad?

MalinMalvina
0

**1: lite över ett år, ingen nitrit eller dåliga värden.
****2: Borde inte alla dött samtidigt om felet varit den?
****3: Nej, hade en egen uppfödd kull där alla valde att dö för ca 4 månader sen, startade då om karet på nytt och rengjorde allt. 
****4: aa, ett gäng platysar då alla förutom 1 dog för 4 månader sen, dessa köptes för 2 månader sen efter omstart av akvariet. 
****5: nej
****6: 2 månader förutom en som jag haft i ca 8 månader. 
****Det konstiga är att alla förutom en dog i förra vändan, det är bara detta karet (av 4) som krånglar och det är bara platysarna som dör. mina Ancistrus yngel klarar sig. 
****Det är ju inte så att jag missköter karen. 
****- Har ett på 54L med enbart sorgmanteltetror, inga dödsfall där och det sköts likadant som platykaret. 
****- Ett på 60L som är avdelat med 3 kampishanar i, sköts likadant alla lever. 
****- Ett 240l fisksoppa, sköts likadant - inga dödsfall. 
****Det är BARA platykaret som det blivit problem i.
**

Precis kollat alla värden med både dropptest och sticka, alla värden är perfekta. 

mimåne
1

Om jag förstått dig rätt så var alla dessa platyn relativt nyinköpta? D.v.s det var inga som du fött upp själv? 

Platy är en relativt hårt avlad art och jag funderar över om du haft otur och fått tag på dåliga exemplar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Draken
0

Har lite samma funderingar som mimåne. är det så att då har fått dåliga exemplar, så lever de ju tyvärr inte så länge.

Se på Fjärilscikliderma, har man tur så lever de ungefär 6 månader ….kan det inte vara samma sak i ditt Platykar ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Spöket
2

Från odlare (som för det mesta bor i andra länder) till grossister till zoobutiken så får fisken stå ut med svält (inget får finnas i tarmen vid transport) olika vattenvärden, olika temperaturen + stressen av att skumpa omkring i mörkret.

Stressrelaterade sjukdomar som bryter ut efter några veckor i nya hemmet är inget ovanligt när det gäller levandefödare när de har gått igenom ovanstående.

Det bästa är att hitta nån privatperson på nätet som säljer yngel, då slipper de svältas och stressas i onödan.

Jag köpte själv 4  Platyhonor ihopp om att de skulle hinna föda innan de dog. efter ca 3-4 veckor var de döda. Jag hann rädda 2 yngel som verkar klara sig. Jag hoppas att det är en hane och en hona, eller åtminstånde 2 honor så man kan köpa en hane som man bara snabbt har i samma burk så han hinner befrukta dem och sen lika snabbt tar bort honom innan eventuella stressrelaterade sjukdomar bryter ut.

Separera dina yngel direkt från de vuxna fiskarna så de inte blir smittade, ha dem inte i samma kar! 

Avliva de sjuka fiskarna för det är nog kört för dem, ev ha i lite ectozon eller pyttelite bordssalt utan jod om du inte vill avliva. Bordsalt har jag själv aldrig använt men man kan nog hitta nån anvisning på nätet om man googlar på det.

Multi vad?

Draken
1

Skall man använda bordssalt så kan man ta en halv tesked pr. 100 liter vatten :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Ett uttalande från kjell forhman lyder "1dl per 100L"

Draken
0

Det låter mycket. jag har använt teskledsvis när jag har använt vanligt bordssalt 😊

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
1

Jag håller med dig om att det låter mycket, men samtidigt har jag själv aldrig använt salt i akvarium och kommer förhoppningsvis aldrig göra det heller. D.v.s jag har ingen praktisk erfarenhet. Om man tänker till andra mängder som kan tillsättas i akvariet ex. växtnäring, medicin eller liknande så är det också ganska stora mängder det rör sig om, anser jag själv. Eller när vi själva saltar maten så är det också ganska mycket det rör sig om. Däremot vill jag påpeka att min ståndpunkt i det hela är ingen salt alls.

Draken
1

Håller med om att man skall undvika att salta på i karet :) men tyvärr har det varit nödvändigt ibland i rovfiskkaret, när stora fiskar har drabbat samman ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis