Platy bebisar snart?
Det är olika hur gamla fiskarna är i djuraffären. :)
Ja vi har inget extra kar utan låter henne få bebisarna i akvariumet. Men hur länge kan de vara kvar tills hon får bebisarna? Vi har platys 3 st, neontetrar och en mal. Vill lära mig mer och tycker det är både vackert och intressant med fisk och akvarium. :)
Platy är dräktig i ca 5 veckor innan de släpper sina yngel. Om du vill verkligen försäkra dig med att ha många många yngel så köp gärna javamossa men jag tycker man inte ska göra det för det kommer att bli fler yngel än du orkar med till slut ;)
Så bra att du vill lära dig mer om akvaristik för då har du kommit rätt för här kan du ställa alla frågor du vill och läsa vad andra har skrivit. Det fick mycket gott att läsa här i forumet =)
Toppen!:) Ja tror inte vi vill ha massa yngel, känns inte som vi är riktigt där en. Sen att vi köpte gravida platyn ovetande så känns det som att de ynglat av sig rätt bra. Hört att de är lätt att mata ihjäl fiskar, hur är de med fiskarna som äter upp ynglen, kan de få i sig för mycket?
Nej, de äter tills de är mätta men det är mestadels rovfiskar som äter yngel. Klart det finns andra som gör det också om de är väldigt små och lockande men jag tror inte du behöver vara så orolig.