Triops (Sköldbladfotingar)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Ingen aning om det här är rätt forum, är inte inne på akvariefisk men visste inte var jag skulle ställa den annars :) Om det är fel forum, kan ni ge mig länken då till något annat ifokusforum där jag kan fråga isåfall? Tyckte akvariefisk lät rätt men man vet ju aldrig.
Angående Triops, någon här som har sådana eller har erfarenheter av dem? Tänkte skaffa ett sånt här "Deluxe-kit" där man får med nån sorts liten plastburk att ha dem i.
Men vad äter dem? Man får med mat, men när den tar slut måste man ju kunna få tag på mer 
jag har läst att dom brukar leva mellan 1-2 veckor bara så maten du får med ska nog räcka tills dem går bort.
Står ju i videon du postade vad dom vill äta…
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
puttar upp då jag nu köpt ett kit med sådana :)
Fler som har?
Har erfarenheter. Knepiga djur.
#4 Ja de verkar de vara. La ner en halv pyttepåse med sådana i går runt kl fyra, ser inget än… när börjar man se dom?
Efter ett till tre dygn kan man se små saker åka runt. Seamonkys skulle jag hellre satsat på. Tror de ev. är lättare.
Nä nu tänker jag vänta och se om det kanske kommer något snart. Sen har jag ju mer än halva påsen kvar så jag kör förstås slut på allt :)
#7 Japp, klokt. :)
Lycka till. :)
YEH! Såg en pyyyttteliten millimeterstor genomskinlig grej för några minuter sen! :D
Tre dagar är mycket innan dom kläcks, mina kläcktes efter ett dygn som dom flesta triops. Jag har två triops i mitt lilla kar som har levt i tre veckor och en dag, så dom lever mer än 1-2 veckor. Dom lever 20-90 dagar. Jag tycker att dom är roliga, coola och lätta att sköta. Jag har haft sea monkeys och det är egentligen artemia. Jag tycker att dom är tråkiga, svårskötta och dom dör snabbt.
Medarbetare på Vetenskap.
Jag beställde hem två paket imorse. Köp INTE deluxkittet. Det är mycket onödiga pengar! Jag har pratat med en hel del människor som föder upp triops genom att spara äggen efter honorna.
De köper ett litet kit med endast ägg, och delar upp äggen mellan tre eller fyra olika små skålar. Där kläcks de i BATTERIVATTEN eller annat destillerat vatten! Mycket, mycket viktig del.
Det är bra att odla fram lite infusorier och mata larverna med i början. Och efter ca en vecka kan triopsen flyttas över till ett mindre akvarium eller en större behållare (allra minst 5-10 liter). Triopsen lever inte alls länge om de blir berövade på syre, plats och mat.
Detta är min plan: Dela upp äggen mellan tre olika vaser från ikea (ca 500 cl vardera). Två ska innehålla batterivatten och en icas källvatten på flaska. Ljuset ska vara på hela dygnet de första tre-fyra dygnen.
Infusorier och små vattenloppor kommer tillsättas efter andra dagen i små mängder i en av vasarna.
Mindre växtdelar ifrån hygrophila polysperma och en musselblomma kommer tillsättas i en av vasarna, och den sista kommer stå med endast blandningen som tillkommer.
När de är ca 1 cm stora kommer de vänjas vid akvarievatten som stått i mitt 10 liters, och kommer introduceras helt till mitt lilla akvarium vid 1-5 cm storlek. Ett svagt filter kommer finnas, samt mycket fint sand och några växter.
Nu var jag för sen igen! Förlåt, såg inte att tråden var gammal.
Har triopsarna gått bort än?
Spelar ingen roll, jag är fortfarande här :)
Det var runt 10 st i början, sen när de var ungefär 2-3 dagar så var det bara en fet en kvar. Den dog häromveckan. Nu har jag en tjej på runt två veckor och jag la dit lite ägg imorse.
Alltså verkar det för min del inte komma mer än en åt gången, läste i instruktionshäftet och där stod det att de större kan äta upp de mindre, troligtvis är det det som hänt med mig.
Okej :) Jag gjorde nyss vid vattnet och la i den lilla påsen efter instruktionerna. Jag tycker att det är synd att jag fick denna versionen. För de andra märket får man lövdelar, sand och massa olika små djurägg..
Fick du bara triops eller seamonkeys också? :) Och vad för sort vatten använde du? Jag använder källvatten på flaska från norge, men vet inte om det kommer funka.
Jag kommer separera triopsen sen i olika vasar två och två, tills de är två veckor gamla i alla fall :)
#14 Jag fick bara triops vad jag vet. Använder Imsdal vatten då det är enormt viktigt att det är vatten med mindre än 5g klorid per l vatten. Det har Imsdal.
Vilken tur att jag tog exakt Imsdal då. Norskt okolsyrat källvatten.
Jag läste att de hade mycket låga mineralhalter också. Så det blev det istället för Icas egna.
Tack :)

Gammal tråd men någon som vet om äggen kan kläckas i vattnet direkt när de lagts eller om de måste torka först?
Har för mig att de måste torka mellan för att det ska kläckas, det är själva cykeln för hur det fungerar med deras fortplantning.
Har inte kollat filmen, men läste mycket om dem slutet av 90-talet när jag hade såna. De lever i klimat där det regnar väldigt sällan. Äggen kläcks när det väl regnar och blir stående vatten, sen parar de sig direkt efter några veckor efter de fötts, sen lägger de sina ägg i sanden och där ligger de under lång tid i torka, upp till flera år. Därför kan man sälja ägg i påsar. De påsarna innehåller egentligen sand som samlats in där man vet att det levt triops och man antar att sanden innehåller ägg, det finns alltså inga garantier att det finns triops-ägg däri. Våra triops levde ca 3 månader, jag sökte efter mat som jag kunde mata med när den medföljande tog slut, provade med ciklidpellets.

funkade pelletsen?