Annons:
Etikettallmänt
Läst 2711 ggr
[EvelinaL]
12/25/14, 12:04 PM

Parasiter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Märkte idag att min ena hona har lixom en trådig vit avföring, tycker också hon har tappat färgen lite. Annars verkar hon pigg och äter osv. Sen har mina honor också någon grå beläggning som inte har försvunnit trotts att jag har behandlat med EASY-LIFE MULTICURA ALL IN ONE MEDICINE två gånger. Det enda nya i mitt akvarie är sanden men den skjölde jag såklart nogrant innan. Har jag parasiter?

Annons:
Draken
12/25/14, 12:20 PM
#1

det kan vara nån form av parasit eftersom de har vit trådig avföring, det är ett ganska säkert tecken.

hur ser beläggningen ut ? Min första tanke var sammetssjukan.

Zoopet:

Sammetssjuka (Oodinium).
Symptom: Kallas även sammetssjukan och orsakas av en encellig flagellat. Fiskarna har en grå eller gulaktig sammets(damm)-liknande beläggning (små prickar som sitter mycket tätt).
Åtgärd: Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering. Tillsätt gärna också 5 ml grovsalt per 100 liter akvarievatten. Kan också behandlas genom att man mörklägger akvariet helt under några dagar.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[EvelinaL]
12/25/14, 12:41 PM
#2

Dock har jag ju redan medicenerat mot flagellater två gånger utan resultat, temeraturen i akvariet är alltid 24 grader så jag börjar fundera på ifall det är något annat eftersom medecineringen inte har funkat. Man kan se beläggningarna på den tredje bilden.

mimåne
12/25/14, 12:43 PM
#3

Vit trådig avföring tyder på att fisken inte mår bra, det kan vara så enkelt som stress. Har dina fiskar utsatts för någonting speciellt på sistone? Jo, ny sand. Det kan vara så enkelt som det. I sådana fall kan det vara övergående väldigt snabbt. Vid nästa avföring kan det se normalt ut. 

Av dina bilder att tyda kan jag inte se någon grå beläggning på dina fiskar. Men hudgrumling är något jag kommer att tänka på då det yttrar sig som en grå hinna på kroppen. Är fisken sjuk i det eller något annat, så kan det också ge upphov till den vita trådiga avföringen då sjukdom är en stress i sig.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[EvelinaL]
12/25/14, 1:11 PM
#4

Okej, hur behandlar man hudgrumling?

Draken
12/27/14, 11:57 AM
#5

Försök att höja temperaturen till 26-28 grader. Såg att du hade 24 just nu.

Höjer man temperaturen så utvecklas parasiterna eller vad det nu är i mycket snabbare takt, och blir därför lättare att få bukt med :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: