salt i akvariet?
Hej, jag har lite problem med sjukdommar i mitt 105 liters. Kan man göra ett delvattenbyte och lägga i salt? Vissa har i två dl per 100 l och andra har i en tesked?Sen har jag även hört att malar är kännsliga mit salt? Fiskarna behandlas av fauna mor. Jag är mitt i behandlingen, skulle det gå med ett vattenbyte då? Nu på morgonen hittade jag en Ancistrus mal död, och de andra beter sig väldit konstigt. Vad ska jag göra?(!)
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Om du inte har fiskar som är känsliga mot salt, snäckor eller räkor så skulle jag dosera 1 dl jodfritt salt i ditt akvarium! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Jodfritt eller inte - det spelar ingen roll.
God jul på dig emmej62! =)
Alltid kryptiskt i dina inlägg men det är som du säger att det inte spelar någon roll om det är jodfritt eller inte men det är jodid som är det viktiga att inte ha i saltet.
Enda gången du kan använda salt med jod är i saltvattens akvarium men då är det lika bra att köra på vanligt salt till saltvattens akvarium som innehåller mycket mer spårämnen till koraller.
Okej, tack för svaren! Jag hade lite panik i morse eftersom jag typ inte hade någon aning vad jag skulle göra. Men, jag gjorde att vattenbyte på ca 1/3 och satte i två teskedar salt. En sak som jag märkt under dagen är att fenorna lossnar, en av sorgmanteltetrorna var helt förstörd.. Ingen ryggfena och stjärtfenan är vääldigt liten, de lite större har klarat sig bättre men ingen mår så bra. Kan det röra sig om fenröta?Jag har verkligen ingen aning vad man kan göra, djuraffärerna är ju stängda. Imorgon kan jag lägga ut en bild på hur hon ser ut.
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Förresten, är malar känsliga mot salt? Och spelar det någon roll om jag använder jodfritt salt eller ektozonsalt? Har hört att vissa använder det.
Tack. Ska senare idag hämta ektozonsalt hos en bekant akvarist. Ska även ta lite bilder så jag får klart för mig vilka sjukdomar som härjar i karet. Hela morgonen har i princip gått åt att hitta alla döda fiskar.. :(
Fösta bilden är når hon var frisk och sedan när hon var riktigt förstörd. :/
Jag läste att du medicinerar med faunamor, är det alltså vita prick du tror dem lider av? Jag tänker att du måste ha haft någon teori eller tanke om sjukdom när du valde den medicinen som är för vita prick.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#9 Jo, det började med att alla fiskarna var fina å glada, precis so vanligt. Sen märkte jag att de hade fått en massa vita prickar på fenorna, och då speciellt platysarna. Jag såg inga symtom till något annat så jag köpte faunamor. Sen så har det bara liksom blivit värre, de tappar fenorna, svamp och hela köret. Vet inte riktigt vad jag ska göra, alla fiskarna kommer nog snart dö, då får jag göra en nystart.
Jag tror att du i den situationen du var när du köpte medicinen, gjorde rätt val. Vita prick kommer vanligen först på fenorna. Jag har sett vid behandling av faunamor mot vita prick att fenorna kan bli en aningen söndertrasade när behandlingen kommit igång. På djurmagazinet i piteå behandlade de alldeles nyligt med faunamor mot vita prick och fenorna på fiskarna var alldeles söndriga. Jag tror att det kan vara vanligt för det är inte första gången jag ser det här.
Det jag tycker du ska göra nu, är att fortsätta behandlingen precis enligt beskrivning. Det är väldigt viktigt att du gör och doserar precis som det står för detta är trots allt ämnen som kan skada fiskarna om man gör fel. Tillsätt ingenting annat utan behandla enbart med din nuvarande behandling till den är klar. Gör därefter vattenbyte enligt beskrivningen eller också filtrera bort det med kol. I det här skedet kan du avgöra om fiskarna blivit bättre och se över om de fortfarande är sjuka och kanske behöver något annat.
#11 Jag ska fortsätta behandlingen och på fredag ska jag göra dag 7. Sen vattenbyte. Tack så jättemycket för hjälpen, behövdes verkligen!
Hoppas det går bra för dig och fiskarna nu. Det är jobbigt med sjukdom för man känner sig så maktlös trots att man försöker göra allt man kan. Du pratade om att det såg ut som svamp på fenorna, det kan bli så när de trasas sönder. Önskar dig all lycka till nu med akvariet och de små liven :)
#3 God jul på dig också JensW! Jag vet att jag skrev något angående salt utan Jod/Jodid för ett tag sedan, och att du mer eller mindre ansåg att Jodid var det som var ''farligast'' av dessa två ämnen. Det är bra att vi kan ha olika perspektiv om t.ex. dessa ämnen, då blir det ju värt att diskutera! Jag anser dock av både personlig erfarenhet och teoretiska dilemman att salt med Jodföreningar (Jodidföreningar), inte har någon större skada/inverkan på sötvattensfiskar. Om du har någon annan erfarenhet av salt med jod så får du ju gärna dela med dig om denna också! Om man tittar på Jod i allmänhet så är ju detta ämne i dom flesta system ganska så neutralt inverkande, det enda som i princip skiljer detta ämne mot t.ex. kloratomer, så är ju det elektronegativiteten, d.v.s. en atoms förmåga att attrahera elektroner. Jod har ju däremot i princip samma förmåga som klor (de tillhör ju samma grupp; VIIB), att bilda olika typer av jonföreningar. Det är här jodid kommer in, som på motsvarande sätt som kloridjonen är ett ämne som avgivit en elektron. Men att dra en sådan slutsats att jodid skulle kunna inverka negativt på våra vattendjur är enbart dumt och utan någon större forskning meningslöst att säga: tvärtom så finns det ju vissa aspekter på att jod snarare skulle vara nyttigt! man skall ju dock aldrig överdosera något (inte ens vanligt natriumklorid).
Var tvungen att googla lite i ämnet och det år väldigt delade meningar om man ska använda jod eller inte men då får man ta det säkra före det osäkra och köra utan jod.