Vita prick behandling
I ett av mina akvarium på 105 liter så drabbades de flesta 3cm platys och vad jag ser tre Ancistrus av vita pricksjukan. Jag har en medicin som heter funa mor, dag ett och dag två är behandlade och idag är det dag fem (tisdag). Men de senaste två-tre dagarna har iaf. platysarna blivit väldigt hängiga, men dock så har nästan alla prickar försvunnit. Är det ett vanligt biverkning av medicinen? Och ungefär när börjar allt gå över? Vad ska jag göra, jag använder inte salt i det, jag har inte heller gjort något vattenbyte innan jag började medicinera. Jag har hört att man ska göra det men det kanske är lite sent nu?
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Och nu ser jag ancistrusparet sitta på fönstret vi dumputflödet och ''njuter''? De som aldrig brukar sitta på fönstret. Men de ser ut att ha det väldigt gött, och mustachen fladdrar villt. :)
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Faunamor ska hjälpa mot vita prick men jag vet inte hur de reagerar vid bättring men tycker du att allt har försvunnit så bör du göra delvattensbyte så faunamor minskas ganska så snart. Vad jag förstår så ska faunamor användas kort tid och inte en längre tid.
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla det för en vanlig biverkning, men ganska förståeligt i den situation de är i med sjukdom och medicinska ämnen tillsatta i akvariet. Det är viktigt att du fullföljer behandlingen enligt beskrivning och att sen få bort medicinen med vattenbyte eller filtrering med kol. I det skedet kan du avgöra om de är friska eller om de fortfarande är hängiga och behöver någon åtgärd. Sätt inte in någon ny behandling med den du redan har.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Tack för svaret. Jag har gjort en annan tråd, "salt i akvariet?". Där kan du läsa hur jag gjorde. Men, Fiskarna blev väldigt mycket sämre och en mal har dött, en Sorgmanteltetra och nästan alla platys. Fenorna har liksom ''gått av'' och det bildades som svamp på ryggen på fiskarna. Två starka sorgmaneltetror finns kvar och två ancistrusar.
Jag har svarat i din andra tråd nu också :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus