Att skicka växter
Ett litet tips till er som brukar skicka växter eller snäckor. Postens fodrade kuvert är dyra. Väldigt dyra tycker jag. Ett billigare alternativ är att köpa bubbelpåse på Clas Ohlson. Både prisvärda och hållbara. Har ni inte butiken på orten kan man beställa hem på nätet. Finns i flera storlekar.
Här kommer länken:
fast med porto på dem o begränsning för skrymmande brukar det i slutändan inte skilja så mkt i pris ändå, däremot har jag märkt att olika kassörskor tar olika betalt för samma typ av försändelse, tror det är lite individuellt hur man läser av postens anviselser!
De här påsarna kan aldrig bli skrymmande. Jag har aldrig betalat mer än 14 kr för en sån påse med växter i. Då väger det under 100 g.
ja men det skiljer ju ändå inte så mkt, vad ger du för påsen 3-5kr st plus lev sen porto på 14 eller 21, menar inte att det inte är lönande men det skiljer inte jättemkt i slutändan =)
Jag köper ju i butiken så där är ingen kostnad. Tycker man postens är bättre så är det ju ok.
Det var ju också ett billigt alternativ Lillyrod!
Jag köper vadderade kuvert från ÖoB. Där kostar alla storlekar 9kr styck. De som du länkade till blir ju 3,50kr styck så dem kommer jag att inhandla till framtida leveranser för att sänka frakten ytterligare. Tack för tipset :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Här om dan postade jag 4 st paket som i frakt kostade 16kr styck. Totalt blir fraktsumman för alla fyra paketen 64kr. Hade jag köpt postens vadderade kuvert str S så hade frakten för alla paket gått på 144kr. Det är mer än det dubbla.
Så Tinitusan att det inte skiljer så mycket i pris kan jag inte hålla med om, även små slantar blir stora :)
Jag får alltid frakten att bli 28kr, dock har brukar jag alltid slå in växterna i tidningspapper. Kan bero på det.
Själv så får jag påsarna antingen begagnade från pappas jobb eller köper på mailingbags.nu. Kostar lite olika beroende på storlek, men ganska billigt och man får hem dem fort
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Det kan vara så wille_wille att när du slår in dem i tidningspapper så blir paketet i en tjocklek som räknas som "skrymmande". Paketet är alltså för tjockt för att postas som brev. Det kostar 21kr här att skicka skrymmande + frimärke och då blir det 28kr.
De här påsarna är lätta. Minsta storleken med ex mossa i och som är väl inslagen blir inte mer än 7 kr i porto. De större blir 14 kr. Jag har aldrig betalat mer i porto hur mycket det än varit i påsarna så jag tycker de är bra.
#7 Jag använder också tidningspapper att slå in växterna i men har aldrig fått betala för skrymmande. Hur stort ska det vara då?
Är dom tjockare än 30mm så räknas dom skrymmande bla.
Som skrymmande räknas brev/rulle med större tjocklek/diameter än 30 mm eller större kortsida än 250 mm
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Här en annan tråd för några dar sen med paket + en länk till posten o vikter storlekar. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/547de39b8e0e747a53001edf-skicka-vaxter-hur?participating-1
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Så stora har nog inte mina påsar varit.
#8 Nej, det brukar vara pga. vikten.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
ja men nej jag menar givetvis inget illa o sa inte heller inte att det inte blir billigare.
med kvantitet dessutom blir ju skillnaden större så klart, bara 7 kr blir ju snabbt mer pengar om man skickar många, men eftersom personerna man skickar till alltid betalar portot blir ju den individuella kostnaden för porto mer än några kronor vilket fall eller hur?
och precis som wille så har jag upplevt att de gånger jag skickar med eget vadderat kuyvert så skiljer inte priset mer en max ett frimärke, mina har oxå flera gånger hamnat på just 28kr, ska man sen dra av tid o bensin eller frakt etc för att införskaffa breven någon annanstans så har jag kommit fram till att det inte alls skiljer så jättemkt, men det beror säkert oxå på portionerna man skickar kanske?
jag brukar alltid lägga i ngt lite tjockare som tar den första smällen om kyvertet får tryck på sig tex o skickar oftast stora portioner så lite mer vikt gör ju skillnad i pris, sen som jag sa så har jag oxå märkt att precis samma kyvert kostar olika att skicka på olika ställen vilket jag kommit fram till beror på hur personalen läser av postens lista.