Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 2828 ggr
Emel
0

Vad göra med galen Malawiciklid

Hallå!

Har en Goldenhane (Labidochromis caeruleus)som är boss i karet. Han slaktar alla (utom 3 andra?) fiskar som kommer i hans väg. Har testat lite olika som jag fått tipps att göra typ möblera om akvariumet totalt, tillsätta många goldenhonor, ta ut honom och tillsätta nya fiskar(även golden, vuxna och unga) och sedan släppa tillbaka honom efter en månad men den jäv*ln är helt galen…. Stor som ett hus är han dessutom.

Nu bor han med 2 andra arter. 1 svart/blårandig och 2 gul/svart/vitrandig, vet ej art… Dessa 3 verkar han "gilla". Karet är på 200l.

Vad har ni för tips eller bara mata kissen med monstret (kan bli tvärt om med :S)??

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emel
0

Alltså kan man inreda ett 50l till honom som han får bo själv i? Bara ha honom på förvaring :/. Hatar denna fula fiskfan, men har inte hjärta att döda honom (flera mord på sitt samvete men i Sverige har vi ej dödsstaff…)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

oh-la
0

du har för lite fisk och för många gömställen troligtvis. Malawiciklider kan gott bo trång, annars blir det för mycket fokus på enstaka fiskar, och en hane kan verkligen få bossa runt totalt och döda fiskarna. det är helt enkelt för få fiskar, så den dominanta hanen har möjlighet att jaga och ge sig på de få fiskar som finns. 

när jag hade malawi, och då Hongi och auroratus, hade jag 20 fiskar+ några yngel i ett 240l. en otroligt stabil grupp med 3 utfärgade, dominanta hanar Hongi, och två utfärgade Auroratus som hade sina egna delar av akvariet. visst, dom kunde jaga för närgångna fiskar, och dom kunde hamna i luven på varandra, men det var för jobbigt för dem att jaga varenda liten stackars fisk så dom höll sig fredliga. malawi kan gott bo trångt. 

är han för elak får du nog tyvärr antingen acceptera läget och låta honom bo solo, sälja av honom så han hamnar i ett akvarium med jämnstora fiskar eller ta bort honom. hur mångaa fiskar har du haft honom med som mest?

Emel
0

Det var inte för få innan han dödade dem… (tror jag)Minns inte exakt men 18-22 st. Alltså Malawiciklider är jag rätt grön på samt lite dumpade på mitt bord.

Gömställen är det gott om, bör det inte vara det alltså? Så stenhögen med tusen gömställen bör väck.. 

När jag tillsatte nya fiskar var det 25 st nya (då jag som du sagt fått rådet om ej för få).

Hur många är för många i ett 200l? Så om jag gör totalrenovering med x-antal nya fiskar och färre gömställen, generella tips?

Dessa fiskar är för elaka, gillar guppys :(

oh-la
0

nej, färre gömställen för honom att slåss om. testa att ta bort så mycket som möjligt så han inte har något att slåss om. 

försök se om du kan få någon butik att ta de mwis du har. trist att köpa fler av en fiskart du inte är intresserad av :) kan också vara så att han är för stor och nya malawi har svårt att hävda sig. 

det kan vara svårt att sätta till nya fiskar i en grupp malawi. ska man ska man helst hitta jäämnstora, städa runt i hela akvariet och sedan släppa ihop alla igen, men det förutsätter ju att man har fiskar som är stora nog att hävda sig eller arter som är tuffa nog att ge mobbaren på mopo. golden är ju annars den snällaste av malawicikliderna, och ska inte, över lag, vara några stridstuppar. verkar som du fått överta en golden med psykopattendenser :P

vill du ändå ha malawi skulle jag nog satsa på malawi med lite mer skinn på näsan, typ Hongi. du bor inte i Stockholm? i så fall är akvarielagret i bromma och akvarieleasing i sundbyberg två säkra kort när det kommer till Malawi. vet att i alla fall akvarielagret ibland tar emot Malawiciklider som vuxit sig för stora eller som inte funkar.

Emel
0

Helt rätt, psykopatfisken kom i en påse med en halvdöd hona, min sambo(som ej var det då) köpte dem att ha i sitt 54l platy/guppykar….

Har försökt bli av med honom men blivit nekad. Bor i Malmö men kommer åka till stockholm å jobba till helgen. Tack för tipset, ska ringa dem!

Lär lämna in alla malawi jag har och köra på mina fiskarter ist. Möjligen Malawi i framtiden när pojkvännen inte bara vill utan kan ;)

kasse71
0

Ihar du en fisk i dit kar som kallad strykfisk. Malawi är väldigt revir krävande fiskar så dom är veldigt agressiva har röd/blå zebra hemma jagar alla som kommer nära honnom inklusive hanns egna yngel. Förklarar lite bättre nu strykfisk är den fisken som får mest stryk av alla fiskar brukar sitta i ett hörn och jömma sig. Jag tror att din fisk har lekt eller leker med någon annan hona i ditt kar då brukar dom vara veldigt aggresiva testa att göra ett stort vatten byte och se om du ser några yngel det blir säkert bra om några veckor tar lite tid innan leken är slut

Emel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Akvarielagret tog emot mina firrar :D Kan nån med bra ögon artidentifiera dessa?

oh-la
0

Grymt!! :D dom är verkligen kanon på akvarielagret, riktigt duktiga och har sjukt mycket roliga fiskar. ta dig ett varv när du ändå är där och kika på deras stora tankar… dom har ibland sötvattensrockor och annat spännande :)

den gula ser ju defenitivt ut som en golden. de tre lite mindre, i mitten på en "lodrät" linje ser ju ut som melanochromis auratus, och den femte blå… ja, det ser ut som en auratus, men fel färg… kanske nån annan kan svara på den.