Akvarie - svårt?
Är det svårt att ta hand om akvarium och fiskar? Jag hörde för lääänge sen att det var mycket jobb för att allt ska funka och fiskarna ska må bra, så blev lite avskräckt då 😉 vill ju såklart att dom ska må så bra som möjligt men har ingen direkt kunskap. (oroa er inte ska inte springa å köpa massa fiskar, utan undra bara) 😊
||My Love For Animals Is Immortal||
Beror på vad man har för akvarium, vad för fiskar och så skulle jag säga.
Jag tycker inte mitt är så svårt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
det beror som sagt på vad man har för fisk. det kan vara lite kuckel innan man kommit igång, men till exempel walstad-akvarier är ju lättskötta, i stort sett bara att fylla på vatten vartefter det avdunstar.
Det beror helt på akvarium och fisk, stora akvarium är lättare att hålla efter än små, för små måste man rengöra en till två gånger i veckan. sen har man till exempel stora ciklider eller guldfiskar elle massa pleco malar så blir det karet skitigare än ett med typ Guppy och platy
Det beror även vad för mat man matar med, jag som har Malawi matar med räkmix ibland å då blir det skitigt kan jag lova :p
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Generellt med ett vanligt sällskapsakvarium så är det inte mycket jobb med skötseln av ett akvarium. Matning en gång per dag och sedan byter man lite vatten en gång i veckan. Det går fort och mycket svårare än så är det inte.
Det finns mycket att lära om akvaristiken, vattnet och fiskarna. Vill man hålla det enkelt så behöver man absolut inte lära sig allting. Det räcker med grundläggande kunskap om hur man ska sköta om det från uppstarten tills vattenvärden blivit stabila. Uppstarten är lite speciell och där finns det vissa punkter man kan följa för att allt ska gå bra. När den tiden är över är det däremot rutiner som gäller. Vattenbyte en gång per vecka är viktigt för att allt ska må bra.
Något som också är bra att tänka på är att olika arter kommer från olika delar i världen och det betyder att alla fiskar inte har samma krav på hurudant vatten de vill ha. Vissa vill ha neutralt vatten, andra vill ha surt. En del vill ha kallt vatten medans andra vill ha varmt. Man behöver alltså veta vad man har för vatten och vilka fiskar som passar i det. Det är inte svårt då de flesta i sverige har ett neutralt kranvatten och många fiskar trivs i det.
En del arter kan man alltså inte kombinera p.g.a att de har olika krav på miljön men det kan också vara så att arterna inte trivs ihop.
Vill du starta ett akvarium så hjälper vi dig så gärna med allting. Jag vill inte att du ska bli rädd och avskrämd, det är en fantastisk hobby som grundläggande inte alls är svår :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för era svar! härligt att höra att det inte behöver vara så svårt :)
du har fått fina svar men jag tror det bottnar i att man är rädd för att göra fel och då ska man fråga mycket mer. Läsa mycket innan man startar ett akvarium. Var inte rädd att fråga i denna tråd som du har börjat för vi är många som gärna hjälper dig med dina funderingar.
#6 tack!
Varsego.. en sak till. Att bli bättre är genom att fråga om det man inte förstår. Jag själv läste otroligt mycket men var nervös för att börja men när jag kom till akvariefisk och ställde många frågor så fick jag hjälp och jag är än idag tacksam för detta forum. Var inte blyg.. ställ frågorna så svarar vi =)
Inte svårt alls. Man kan göra det svårt, krångligt, tidskrävande osv men det blir lite vad man gör det till.
Har man tålamod med akvariet från dag 1 så brukar det gå bra. Säg 54l med guppys så hetsa inte, låt karet "gå in sig" innan man köper och lägger i fisk, bra att börja med få fiskar.
Hur som helst. Svårt är en definitionsfråga. Bestämmer du dig för att köra med fiskeriet är du på rätt forum =)
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Är man beredd att vara noggrann med djuren man åtagit sig o söka information som behövs så är det inte alls svårt. En bra uppstart är viktig och där krävs tålamod så man inte hastar iväg och köper fler fiskar för fort. Det är ju toppen att du frågar såhär innan! Som andra sagt, man kaaan göra det hur svårt o tidskrävande som helst. Eller nöja sig med att ligga på en grundläggande nivå. Det är otroligt kul med fiskar och akvarier!
Jag skrev en liten artikel om vad man ska tänka på när man startar upp ett akvarium. Du kanske redan har läst det?
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/532dcc2a8e0e746ab60031c0-nyborjarguide-att-starta-ett-akvarium