Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1038 ggr
Memee
0

Mysko djur i min skål

Tjena, i morse när jag satt och käkade frukost såg jag en jättekonstig typ genomskinlig mask eller nått i min fiskskål. Den var typ rund men sen drog den ut sig och blev värsta droppen och sen blev den en boll igen, och tog sig på så sätt framåt Den såg askonstig ut, är den nån som vet vad det var för nått litet djur??

[Udoon]
0

Fiskskål?🤔

Memee
0

Japp, en sån där rund du vet :)

[raichu]
1

Har du en fiskskål som akvarium?

Jag vill att du ska vara fullt medveten om att det är olagligt i sådana fall.

Angående det du undrade över, skulle gissa på att det är något sorts snigeldjur inget att oroa sig över de gör nytta. :)

Memee
0

Aa jag vet, men det är lugnt för det bor bara 3 guppyhanar där i. Jaha det är nån snigel, jag funderade också på det, men var ändå orolig för att det kunde va nått dåligt :)

Memee
0

Aa jag vet, men det är lugnt för det bor bara 3 guppyhanar där i. Jaha det är nån snigel, jag funderade också på det, men var ändå orolig för att det kunde va nått dåligt :)

[Jens]
0

Det finns jättstora skålar att ha fiskar i men det viktigaste är att en sida måste vara heltäckt med växter för annars är det olagligt. Jag hoppas verkligen du vet om det. Det som du har i akvariet är ju väldigt svårt att lista ut vad det är men kan det vara så att det är nematoder?

Memee
0

Nematod har jag aldrig hört talas om förut, får kolla upp det :) Jag har fixat så att mina guppies ska trivas i min skål, och jag tror att de gör det också, de är ju så små liksom :)

Denna kommentar har tagits bort.
Memee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
[Udoon]
0

Kan inte vara på många liter det där😕 Varför skaffar du inte ett riktigt akvarium?

Memee
0

Jag har ett par riktiga akvarium också, men tyckte att det verka fint med ett mindre :) det är ju så litet och praktist

[Jens]
1

Tyvärr Memee så gillar jag inte alls jag ser på bilden. Guppys ska inte vara i ett sådant liten skål. Möjligt yngel för att få växa till sig till något störra kar.

Guppy gillar att simma på längden och jag skulle tycka att minsta storlek på akvarium bör vara minst 50 L . Jag vet att det står 30 L på Zoopet och 30 cm långt akvarium men tycker dock om man är intresserad av att ha Guppy så bör man ge dem en bra miljö. =)

Livandivan
1

#11 Litet och praktiskt? Det blir svårare att hålla ett klimat i den där lilla skålen. Ju större desto "lättare" :)

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

[Tinitusan]
0

ser inte ut som du har någon pump eller värmare i heller? 

får nog hålla med de andra om att det inte är en bra miljö för dina guppys, om du gillar skålen och vill ha kvar den skulle jag rekommendera att ha några räkor i istället för fisk =)

Memee
0

Jahaa jag trodde att guppyhanar bodde i typ små pölar i det fria :/ Jag skaffade dom mest på prov och ser dom ut att vara ledsna däri så flyttar jag över dom till mitt 100 liters istället :) Men kan man ha nån snäka då? Flyr de ut då? Räkor verkar vara så svåra att hålla liv i 😋

mimåne
0

Snäckor är riktiga bajsmaskiner så jag kan tyvärr inte rekommendera dig att hålla sådana i din skål. Det är alldeles för stor risk för överbelastning och dålig vattenkvalite. Om du vill göra något med din skål så skulle du kunna ha ett växtprojekt i den. Någon växt under vattnet, lite flytväxter och kanske någon växt som tillåts växa ovanför ytan? Det blir en trevlig liten oas :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[raichu]
1

Vilka snäckor tänker du på nu?

Posthornsnäckor tex är ju bara bra för akvariet. ;)

mimåne
0

Alla typer av snäckor gör nytta för ett akvarium men i den här storleken anser jag att det stjälper mer än hjälper. Behållaren är helt enkelt för liten för att hantera snäckor och då tänker jag på de snäckor i akvaristiken som generellt används inom ändamålet och inte diverse "skräpsnäckor".

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
1

jag håller med mimåne. Även om man kan tycka att posthorn är små så är de skitgrisar som alla andra och i den storlek av skål och mängd så är det inte en lyckad kombination för posthorn förökar sig snabbt. Större snäckor är uteslutet för de skitar ner mer :)

Memee
1

Okej, det var ju lite tråkigt :( Får nåt göra så att jag flyttar guppisarna till ett annat kar och ha växtgrejs däri som ni skrev, får kolla upp mer om det :-) tack för råden