Malawikar
Då jag känner att jag inte har inspiration nog att fixa med mitt 200 liters akvarium så slog en tanke mig igår, skulle det inte fungera att göra om det till ett malawikar?
Slita ut växterna och kasta i ett gäng stenar istället, men hur går man tillväga för att på bästa sätt ordna detta, vad för stenar ska det vara, är det dyrt, hur känsliga är de och är det ens möjligt med ett 200 liters? Tänkte att det kanske är för litet.
Finns det olika sorters malawi, vilka är att rekommendera?
Finns det andra fiskar som inte kräver växter som man kan ha i?
Skriv gärna ner så mycket som möjligt, skicka gärna med bilder på hur era malawikar ser ut också och skriv gärna ner hur stort akvariet ifråga är.
Tack på förhand! 🙂
Vi hade malawiciklider (visst är de kanske såna du pratar om?) förut och dom fick va i ett 240 liters akvarium. Dehär var dock ett tag sen jag va kanske 11-12 år, men har för mej att vi plockade in en hel del sten utifrån och kokade om jag inte har fel. Men vi hade växter också (:
Och vad min bror hade läst och så på internet så värkade vårat akvarium funka bra till dom(:
#1 Ja, det är malawiciklider jag menar på. 🙂
Okej, läste alldeles nyss på zoonen.com att 200 liter ska räcka. Det stog även att man kunde ha runt 20 fiskar där i men det känns att vara lite väl många, eller?
Vad jag såg på zoonen.com så låter det väldigt intressant med ett malawikar, det låter också som att det ska fungera men jag väntar till att fler har svarat så jag inte gör bort mig! 😃
Jag hade valt lavasten. Fördelen med dem är att de är lätta och går bra att stapla, de är billiga samt har en porös yta där bakterier lätt får fäste till att gro. Ännu en fördel är att växter växer fast bra på de här.
Personligen hade jag inte velat ha ett akvarium helt utan växter p.g.a att det med stor sannolikhet hade börjat frodas alger. Växter motverkar det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#3 Hm, lavasten? Det ska jag kolla upp!
Jag har massor av Anubias, vilket jag läste ska vara att föredra om man vill ha växter i.
Anubias fungerar bra men är något långsam på att växa. Det gör att alger lätt börjar växa på dem om de är de enda växterna i akvariet. Andra stadiga växter fungerar också så som Javaormbunke, olika cryptocoryne, svärdsplanta eller vallisneria gigantea.
#5 Äter inte cikliderna sönder dessa om man skulle ha i sådana?
En del kan göra det men man kan med fördel pröva någon av dessa då de är mer tåliga än andra alternativ. Fungerar det så är det ju bara positivt.
Oj, visste inte att malawiciklider var så dyra… vad är normal pris för de egentligen om man köper i butik? Har sett annons från privatperson där de sålts för mycket mindre?
Vi köpte i butik (detta var dock 2010 2011) då kostade dom lite mer än 100, runt 150 tillockmed.
Här har du en Malawinörd! :]
200 liter funkar helt okej att ha Malawiciklider i, visserligen så är du begränsad vad du kan ha för sorts malawi men det funkar!
Bara man ser till att inte ha en för vek filtrering i så.
Skulle rekomendera Labidochromis caeruleus, kakusa eller Golden som de kallas :)
En väldigt bra malawiciklid att börja med då det är rätt snälla för att va malawi och funkar i mindre akvarium som ditt. Dem är inte jättedyra heller.
Inredning är ju mest sten… men det står inte i regelboken du måste skippa växter men det är inte allitd så snälla mot växterna, beror på lite vad för växter man har. Växter med hårdare blad brukar funka helt okej som Anubias, vallisneria och ciklidgräs.
Vilken sten som helst passar att ha i, även vanlig gråsten. Det man måste tänka på med mycket sten är att det ska läggas och staplas stadigt så det inte kan rasa mot någon ruta och tänka på att att malawiciklider gräver en del och ibland gärna under stenarna som kan falla över dem om man har otur.
Jag brukar alltid lägga en frigolitskiva i botten på akvariet under gruset ifall jag bygger ett tyngre stenrös. Kolstenar kan jag rekomendera då dem är lätta och inte heller så dyra.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#10 Super tack för ditt inlägg! 🙂
Ska absolut spinna vidare på detta, blev lite chockad i butiken att fisken var så pass dyr. Antagligen då jag någon dag innan hade sett privatperson som sålde för bra mycket mindre.
Så lite så, bara hojta till om det är något mer du vill veta :) Joo priserna i butik och hos privatpersoner skiljer sig rätt mycket.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Angående alger om man inte har några växter alls så är det ett ypperligt tillfälle att blåsa på med en luftpump & bubblor som i en del fall är rätt tjusigt…..