Mina sajicor får aldrig yngel???
Nää, nu börjar jag bli lite trött. Jag köpte sajicaciklider enbart för att de är lättlekta, hade de inte varit det hade jag satsat på en finare och större ciklid. Naturligtvis har jag förälskat mig i sajicacikliden nu och min fina hona hämtar mat ur min hand. Men ändå. Jag vill ha yngel!! Händer detta? Nej.
Ibland verkar de leka, för de fladdrar och gräver och håller på. Ibland verkar även honan vakta något, men sedan slutar allting plötsligt. Jag vet att man ska ge ciklider lite tid, men de har ju bott hos mig i två månader nu. Varför händer inget? Jag försöker att byta med kallare vatten, matar varierat och även med svarta mygglarver. Har ni några fler tips?
Har du prövat att mata med t.ex röda mygglarver i flera dagar för att efter det göra ett vattenbyte?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Har du bara haft dom i två månader så är det kanske inte så konstigt att dom lekt än.
Du kan alltid variera kosten som mimåne är inne på.
Men ts kanske har köpt dem som ett vuxet par?
Tror ej dom har lekt innan, jag köpte dom från en djuraffär där dom gick med andra sajicor i alla möjliga storlekar. Varierar kosten mycket enligt mig själv, flingfoder, granulat, svarta mygglarver, artemia.. Men ska absolut testa att bara mata med mygglarver och sedan göra ett stort vattenbyte! :) Är röda mygglarver extra bra då eller?
Gör inte för stort vattenbyte bara. Det räcker med ett vanligt. Röda mygglarver brukar vara en favorit hos många fiskar och har ett högre näringsvärde än t.ex vita mygglarver. Jag tycker också att de borde få mer tid på sig, två månader är egentligen inte lång tid för fisken att bo in sig och hinna gå upp i lekkondition.
Men är du säker på att du har en hona och en hane då så att det inte är två honor?
Finns det några eventuella stressfaktorer som kan påverka dem?
Visst är sajicor kända för att gå yngel snabbt, men de är individer å ibland tar de längre tid. Du har fått bra tips, så yngel kommer nog snart. :) min Sajica dam är inte den trevligaste individen, kaxig mot hanen å mina rasboror men gräver som Sjutton ändå.. Jag säger som min man "med den attityden blir det inga barn" haha! :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
hahaha Lilo!
Varierad kost tror jag inte är det viktigaste, ordentligt med mat är det däremot.
Jag gav mina nästan uteslutande cichlid gold pellets och det var inget fel på lekandet där inte. ;)
Som Mimåne frågar, är du helt säker på att det är ett par?
Hej, jag glömde bort att jag inte hade svarat här haha.
Men jag är 100% säker på att det är ett par! Hanen har röda fenor och honan har gula, och de beter sig som ett par. De simmar tillsammans, uppvaktar varandra och honan verkar få något slags äggläggningsrör när de försöker leka.
Tror ni att jag byter för lite vatten kanske? Byter typ 80 liter i veckan, och akvariet är på 375 liter men det är fullt med inredning så det är ju mindre vatten än så. Jag har 9 ciklider; 4 nyckelhål, 2 sajicor och 3 guyana jordätare samt. en Ancistrus och en Siamesisk algätare. För om vattnet är smutsigt kanske äggen möglar? Men jag vet inte.. alla vattenvärden verkar bra även om nitrattest tydligen inte ska vara så tillförlitliga.
Att byta 20%-25% varje vecka är en bra utgångspunkt, du behöver inte byta mer vatten än så. Jag tror inte att du har ett smutsigt vatten och det baserar jag bland annat på informationen från tråden om ditt filter. Du har säkerligen ett hälsosamt och bra akvarium.
Din sista mening i föregående uttalande förstår jag inte riktigt. Är du säker på att du menar nitrat och inte nitrit?
Det finns två olika tester på marknaden idag. Det ena är tester i form av stickor, dem ska man inte ha mycket tilltro åt då de kan vara gravt missvisande. Den mest använda metoden är Dropptester som ger ett lättförståeligt resultat med korrekta värden.
#10 Tack för bra svar! :)
Jag menar nitrat, jag har försökt mäta nitraten i mitt akvarium för att kolla om jag har bytt för lite vatten. Det är dropptest från sera. Men det visar alltid som om det skulle vara mellan 0-20, oavsett när man har bytt vatten senast osv. Och det känns ju konstigt att värdet aldrig skulle bli högre än så? Så jag litar inte på det, har läst att vissa tycker att just nitrattest kan vara mer luriga än alla andra värden :(
Får jag fråga varför du är orolig över nitrat värdet i frågan om sajicorna?
Men nitrat är ju inte farligt? :)
Hej igen!
Efter att ha väntat i _fyra_ månader utan att ha fått yngel har jag med hjälp av Zoopet kommit på en trolig orsak. Min hane är ju mindre än honan, vilket kanske inte uppskattas av henne! Hon är faktiskt rätt taskig mot honom, ibland får han inte ens hjälpa till med att gräva :(
Så haha, ett tips till alla som ska köpa sajicor för att få yngel, köp jämnstora fiskar eller köp en hane som är större än honan!! Nu vet jag dock inte vad jag ska göra, ska jag köpa en till hona eller ska jag byta ut hanen kanske? Någon med tips?
Min hane än mycket mindre än min hona också. De har iaf lagt rom en gång än så länge. Dessvärre blev dom av med den natt 3.
Så visst kan dom leka och komma igång trots storleksskillnaden. Om inte annat så kommer han ju ikapp i storlek inom sin tid. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det är mycket som spelar in vid lek och det vet ju alla. Vad har du för miljö till dina sajicor och hur stora är de? Är de ens vuxna eller bara unga vuxna så att säga. Sedan är det som de på zoopet säger att alla kan inte alltid tycka om varandra. =)
#16 Vad skönt för dig haha! Men ja det är ju sant att han växer ikapp. Men det lär ta tid :(
#17 Honan är väl runt 10 cm, rätt stor är hon. Hanen är synligt mindre, han kanske är 7-8? Och jag har massa rötter, gömställen, stenar, grottor och allt så det finns massor av lämpliga lekställen.
Jag funderar på att köpa ett till par sajicor där förhållandet är det motsatta dvs liten hona och stor hane, och sedan ska jag se vilka som bildar par. Jag har nog plats för det.
Aha, kan gå bra om det finns gott om utrymme. :)
Det låter spännande med ett till par Anon! Hur stort akvarium har du? :)
Du har inte funderat på att du kanske ha för många fiskar som kan äta upp ynglen?
Utöver dina ciklider, vad har du mer för fisk i akvariet?