Dvärg otto, akvariestorlek?
Hejsan! Jag har letat som en tok på internet men kan inte hitta rekomenderad storlek på akvarie till dvärg ottosar någon stans!
Skulle det funka att ha 4-5st i ett 40L akvarium eller blir det på tok för litet? Har gått och kärat ner mig i dessa snyggingar.
Får man fråga vad de är? När jag googlade kom det upp bilder på papegojor och snövits små dvärgar 😉
Här är lite snabb info som jag hitta https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=873
Står ju 40 liter men zoopet har ju inte alltid rätt och jag har aldrig tagit mig ann dessa fiskar själv .
Mina affinis är större än de flexilis jag har så det där med dvärg vet jag inte om jag håller med om.
Det är otocinclus affinis jag menar :) Jo jag har hört att de är fenomenala städare och kan trivas bra i mindre akvarium men vad som är mindre akvarium är ju väldigt olika från person till person 🤦♂️ Så jag tänkte kika om det är någon här inne som är lite "expert" på ottosar som kan ge mig lite råd.
Jag är absolut inte expert men jag har mina affinis i mitt 152 liters kar och flexilis i ett 54 liters. Båda sorterna är runda och goa och ser ut att ha det bra iallafall : )
Jag tror att affinis kan gå i 40L, men det gör lite ont i hjärtat på mig att säga det när jag tänker på mina egna affinis. De är 8stycken i ett 300L och simmar jämt fram och tillbaka längs med rutan. De tycker verkligen om att simma och sträcka på sig.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ajdå man vill ju att de ska ha det bra inte bara leva, tror du macrospilus skulle vara ett bättre alternativ som är mindre eller borde jag vänta med ottos tills jag uppgraderar mig?
Jag har haft ottos i 45 liter. De växte, verkade må bra osv. Sen när 45 l las ner fick de flytta till 180 liter. Wihooo sa de, växte med raketfart och är inte stilla en minut. Så även om de går bra i små kar så efter att ha sett dem i stort kar tar det emot även för mig. Enda nackdelen med dem i stora (välplanterade) kar är att man inte ser dem så jättelätt/ofta om man inte sitter och tittar efter dem.
Okej då får jag nog lägga undan ottos planerna, man vill ju att de ska må bra som sagt :) Men tack så mycket för ärliga raka svar! 👍