Bågfensciklid jagar?
Hej! Jag har ett par av grön bågfensciklid i mitt 60l kar. Enligt akvarielagret är de inte könsmogna. Allt har gått bra, men hanen har börjat jaga honan, alltså han har börjat "stöta" på henne. Bör jag sära på de?
Mvh Kaninsköld
Jag vet inte riktigt hur jag ska uppfatta ditt inlägg.
Du har köpt ett par, men vill du inte att de ska leka?
Och leker dem eller jagar han honan?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag vill att de ska leka, men jag vet inte om de leker. Hanen simmar fram till honan och stöter till henne och då simmar hon iväg.
Mvh Kaninsköld
Okej på så vis! :)
Hur stora är de nu i cm ungefär? Hur länge har du haft dem? Är du säker på att det är hane och hona så att det inte är två av samma kön?
När hanen vill inbjuda till lek med honan så vill han visa upp sig, han vill att hon ska se hur vacker och intressant han är. Han kan spänna upp sina fenor och ta fram sina färger, simma runt eller lägga sig lite på snedden bredvid honan, vifta på stjärtfenan inför henne eller dansa lite. Det är typiska lekbeteenden och honan kan antingen svara med att göra något motsvarande för att visa upp sig, bara titta på, eller verka oberörd.
Upplever du det här eller får du en känsla av att han jagar bort henne och inte vill ha henne i närheten?
Medarbetare på akvariefisk ifokus